Używał w tachografie karty innego kierowcy
09.01.2025
Kierował ukraińską ciężarówką ponad obowiązujący limit dziennego czasu prowadzenia pojazdu i skrócił okres wymaganego odpoczynku. Kierowca próbował ukryć naruszenia. Rejestrował ponadnormatywny czas pracy na karcie należącej do innego kierowcy. Manipulację ujawnili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
We wtorek (7 stycznia), na ekspresowej „siódemce” pod Grójcem, patrol ITD zatrzymał do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestawem, należącym do ukraińskiego przedsiębiorcy, kierował obywatel Ukrainy. W momencie podjęcia interwencji wykonywał międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy. Jechał na załadunek w Polsce.
Kierowca okazał inspektorom ITD wszystkie wymagane dokumenty. Analiza danych cyfrowych z karty kontrolowanego kierowcy i z pamięci tachografu wykazała, że 11 grudnia 2024 roku korzystał z karty wystawionej na innego kierowcę. Kontrolowany kierowca używał cudzej karty przez dziewięć godzin i przebywał wtedy na terytorium Litwy. Kierowca okazał drugą kartę, którą bezprawnie posługiwał się w tachografie. Po zsumowaniu jego aktywności z obu kart stwierdzono przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 6 godzin i 14 minut oraz skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego o 4 godz. i 27 min.
Inspektorzy zatrzymali drugą kartę, którą bezprawnie posługiwał się kontrolowany kierowca. Dokument zostanie odesłany do właściwego organu administracyjnego. Kierowcę ukarano mandatami na łączną kwotę 3 150 złotych. W chwili podjęcia interwencji i podczas bieżącego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, kierowca nie korzystał z drugiej karty. Funkcjonariusze nie mieli podstaw prawnych do zatrzymania jego prawa jazdy na trzy miesiące. Za stwierdzone naruszenia ustawy o transporcie drogowym będzie również prowadzone postępowanie administracyjne wobec ukraińskiego przewoźnika. Podczas czynności kontrolnych wpłacono 6 000 zł kaucji na poczet przewidywanej kary pieniężnej. W przeciwnym razie zestaw zostałby skierowany na wyznaczony parking strzeżony. To oznaczałoby dla ukraińskiego przedsiębiorcy dodatkowe koszty i utrudnienia w realizacji zadania transportowego.
Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu, umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw oraz okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne normy czasu pracy stanowi to nie tylko zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.