Wstrzymane nocne transporty szamb betonowych
24.11.2023
Niemal 71 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważyła ciężarówka z szambami betonowymi. „Lżejszy” zespół pojazdów, z mniejszą ilością przewożonych zbiorników i kanałem samochodowym, ważył ponad 50 t. W obu przypadkach tak duża masa ładunku spowodowała też znaczne przekroczenia dozwolonych nacisków osi pojazdów. Naruszenia stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W nocy z wtorku na środę (21/22 listopada), na ul. Anny Walentynowicz w Radomiu, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciężarówkę z przyczepą. Zespół pojazdów przewoził cztery szamba betonowe z sześcioma pokrywami. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej ładowności i nacisków osi na drogę.
Ciężarówkę skierowano do punktu przystosowanego do ważenia pojazdów. W trakcie czynności kontrolnych podejrzenia inspektorów w pełni się potwierdziły. Zespół pojazdów z przewożonym ładunkiem ważył aż 70,8 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 30,1 t przy normie 19 t. Zespół pojazdów był także za długi o prawie 2 m.
Następnej nocy (22/23 listopada), na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Szydłowca, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał drugą przeładowaną ciężarówkę z przyczepą. Zespołem pojazdów, należącym już do innego lokalnego przedsiębiorcy, przewożono dwa szamba betonowe z pokrywami i kanał samochodowy. Tym razem inspektorzy też skontrolowali tonaż. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 50,4 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 28 t przy normie 19 t. Oprócz tego zespół pojazdów był za długi o ponad 1 m.
W obu przypadkach nie okazano zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Zresztą przedsiębiorcy nie uzyskaliby tego dokumentu. Ładunek był podzielny, co oznacza, że powinni przewozić mniej zbiorników. Inspektorzy zakazali dalszego transportu szamb do momentu przeładowania ich nadmiaru na inne pojazdy. Za stwierdzone naruszenia zostaną teraz wszczęte postępowania z ustawy prawo o ruchu drogowym. Pierwszemu przedsiębiorcy grozi 18 000 zł kary, a drugiemu grzywna w wysokości 15 000 zł.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.
Ciężarówkę skierowano do punktu przystosowanego do ważenia pojazdów. W trakcie czynności kontrolnych podejrzenia inspektorów w pełni się potwierdziły. Zespół pojazdów z przewożonym ładunkiem ważył aż 70,8 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 30,1 t przy normie 19 t. Zespół pojazdów był także za długi o prawie 2 m.
Następnej nocy (22/23 listopada), na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Szydłowca, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał drugą przeładowaną ciężarówkę z przyczepą. Zespołem pojazdów, należącym już do innego lokalnego przedsiębiorcy, przewożono dwa szamba betonowe z pokrywami i kanał samochodowy. Tym razem inspektorzy też skontrolowali tonaż. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 50,4 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 28 t przy normie 19 t. Oprócz tego zespół pojazdów był za długi o ponad 1 m.
W obu przypadkach nie okazano zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Zresztą przedsiębiorcy nie uzyskaliby tego dokumentu. Ładunek był podzielny, co oznacza, że powinni przewozić mniej zbiorników. Inspektorzy zakazali dalszego transportu szamb do momentu przeładowania ich nadmiaru na inne pojazdy. Za stwierdzone naruszenia zostaną teraz wszczęte postępowania z ustawy prawo o ruchu drogowym. Pierwszemu przedsiębiorcy grozi 18 000 zł kary, a drugiemu grzywna w wysokości 15 000 zł.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.