Wystające druty z opon i przekroczony czas pracy kierowców
28.10.2024
Zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych, wydaniem zakazów dalszej jazdy i ukaraniem kierowców mandatami – tak zakończyły się kontrole ciężarówek węgierskiego i estońskiego przewoźnika. Konsekwencji finansowych mogą spodziewać się również przedsiębiorcy. W pojazdach stwierdzono zły stan ogumienia. Przekroczenia przepisowych norm wykazały też kontrole czasu pracy kierowców. Naruszenia ujawnili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Garwolina i Radomia.
W czwartek (24 października), na odcinku ekspresowej „siedemnastki”, w okolicach Garwolina, patrol ITD zatrzymał do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestaw należał do węgierskiego przedsiębiorcy. Przewoził jabłka z Polski na Węgry. Kierowca okazał inspektorom wszystkie dokumenty, które były wymagane podczas wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego.
Kontrola stanu technicznego wykazała usterkę zagrażającą bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Uwagę inspektorów zwróciło ogumienie naczepy. Opona na pierwszej osi naczepy była nadmiernie zużyta i uszkodzona. Znaczny ubytek bieżnika odsłaniał jej osnowę tekstylną i opasanie stalowe. Opona w takim stanie groziła tzw. wystrzałem podczas jazdy. Z kolei analiza danych cyfrowych z tachografu i karty kontrolowanego kierowcy wykazała jednorazowe przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy i dwukrotne skrócenie wymaganego skróconego odpoczynku dziennego.
Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny naczepy i zakazali jej dalszej jazdy do momentu wymiany opony. Kierowcę ukarali mandatami na kwotę 300 złotych. Za stwierdzone naruszenia zostaną wszczęte postępowania administracyjne wobec węgierskiego przewoźnika i osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie. Podczas kontroli wpłacono 4 tys. 400 zł kaucji na poczet przewidywanych kar pieniężnych.
Tego samego dnia, na autostradzie A2, w pobliżu Brwinowa, patrol ITD zatrzymał estońską ciężarówkę. Zestaw przewoził samochody osobowe z Estonii do Hiszpanii. W toku kontroli stanu technicznego stwierdzono nadmierne zużycie bieżnika jednej z opon naczepy. Opona była zdarta do stalowych drutów. Usterkę zakwalifikowano jako niebezpieczną, czyli zagrażającą bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Z kolei kontrola zapisów cyfrowych z tachografu i karty kierowcy wykazała przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu i przekroczenie maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu. Kierowca nie spełnił też wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku.
Funkcjonariusze zatrzymali dowód rejestracyjny naczepy i zakazali jej dalszej jazdy do momentu usunięcia usterki. Kierowcę ukarali mandatami na kwotę 350 zł. Za stwierdzone naruszenia zostaną wszczęte postępowania administracyjne wobec estońskiego przewoźnika i osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie. W trakcie czynności kontrolnych wpłacono 4 tys. 750 zł kaucji na poczet przyszłych kar pieniężnych.