Za ciężkie transporty blachy i kruszywa na wagach ITD
24.06.2024
45 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważyły ciężarówki przewożące rolki blachy i kruszywo. W obu przypadkach za duża masa ładunku przyczyniła się również do przekroczenia dozwolonych nacisków osi pojazdów na drogę. Naruszenia stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
W środę (19 czerwca), na odcinku ekspresowej „siódemki” w pobliżu Grójca, patrol ITD zatrzymał ciągnik siodłowy z naczepą - wywrotką. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorcy przewożono kruszywo drogowe z Orońska do Piaseczna. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 45 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 4,1 t nacisku grupy trzech osi naczepy na drogę. Suma nacisków osi naczepy wynosiła 28,1 t przy normie 24 t.
Tego samego dnia i w tym samym miejscu funkcjonariusze ITD zatrzymali również polski zestaw, którym wykonywano krajowy przewóz dwóch rolek blachy. System preselekcji wagowej wskazał przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz nacisków osi zespołu pojazdów. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi do zatoki kontrolnej. Zestaw z ładunkiem ważył 45 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 3,3 t nacisku grupy trzech osi naczepy na drogę. Suma nacisków osi naczepy wynosiła 27,3 t przy normie 24 t.
Inspektorzy zakazali kierowcom nienormatywnych ciężarówek dalszej jazdy z miejsca kontroli do momentu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania przewożonych towarów na inne pojazdy. Teraz wobec przewoźników będą wszczęte postępowania administracyjne zagrożone karami pieniężnymi. Konsekwencji finansowych mogą spodziewać się również załadowcy.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.