W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Za duża masa całkowita i nacisk osi napędowej ciężarówki

03.10.2024

43,5 tony zamiast dopuszczalnych 40 ton ważył zestaw ciężarowy z płytkami ceramicznymi. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała również przekroczenie dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Naruszenia stwierdzili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

Nienormatywną ciężarówkę z ładunkiem płytek zatrzymał do kontroli patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na ekspresowej „siódemce”, w pobliżu Grójca.

W środę (2 października), na ekspresowej „siódemce”, w pobliżu Grójca, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą – kontenerem. Zestawem, należącym do polskiej firmy, przewożono płytki ceramiczne ze Starachowic do Gdańska. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu.

Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 43,5 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 2,2 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 13,7 t przy obwiązującej normie 11,5 t.

Inspektorzy ITD zakazali kierowcy dalszej jazdy z punktu kontrolnego do momentu usunięcia ujawnionych naruszeń. Oznaczało to konieczność doprowadzenia tonażu oraz nacisku pojedynczej osi napędowej ciężarówki do stanu zgodnego z prawem. Wobec przewoźnika będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym oraz z ustawy o transporcie drogowym. W sumie grozi mu 12 000 złotych kary. Za stwierdzone naruszenia wagowe, konsekwencji finansowych może spodziewać się również załadowca płytek.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg publicznych. Poruszające się po trasach przeładowane pojazdy zagrażają także bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie nadmiernej ilości ładunku stanowi także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}