Za duże masy i naciski osi wywrotek
09.04.2024
Ciężarówki przewożące piach i kruszywo wycofali tymczasowo z dalszej jazdy inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Oba pojazdy były przeładowane, co spowodowało też przekroczenia dozwolonych nacisków osi na drogę. Wobec przedsiębiorców zostaną wszczęte postępowania zagrożone karami pieniężnymi.
We wtorek (9 kwietnia), na odcinku ekspresowej „siódemki” w pobliżu Grójca, patrol ITD zatrzymał do kontroli dwie wywrotki. Powodem interwencji było przypuszczenie przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej i dozwolonych nacisków osi pojazdów na drogę. Zatrzymane ciężarówki skierowano na inspekcyjne wagi w punkcie kontroli.
Czteroosiową wywrotką wykonywano krajowy, niezarobkowy transport piachu na tzw. potrzeby własne przedsiębiorstwa. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 39,8 t zamiast dopuszczalnych 34 t. Ponadto za duża masa przewożonego piachu spowodowała też przekroczenie o 7,3 t dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę. Suma nacisków tych osi wynosiła 26,3 t przy obowiązującej normie 19 t.
Z kolei trzyosiowa wywrotka przewoziła kruszywo z Radomia na budowę drogi koło Grójca. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 31,8 t zamiast dopuszczalnych 26 t. Za duża masa kruszywa spowodowała również przekroczenie o 4,7 t dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę. Suma nacisków tych osi wynosiła 23,7 t przy obowiązującej normie 19 t.
Inspektorzy zakazali kierowcom wywrotek dalszej jazdy z miejsca kontroli do chwili usunięcia wykrytych nieprawidłowości. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru piachu i kruszywa na inne pojazdy. To nie jedyne konsekwencje kontroli. Wobec przedsiębiorców zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Obu przewoźnikom grozi po 15 000 zł kary.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynierskich w ciągu dróg publicznych. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów wpływa również na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.