W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znacznie przeładowane wywrotki na wagach ITD

31.07.2024

49 ton zamiast dopuszczalnych 34 ważyła najcięższa z czterech przeładowanych wywrotek. Za duża masa przewożonego piachu spowodowała również znaczne przekroczenia dozwolonych nacisków osi napędowych. Przekroczenie nacisku osi napędowej stwierdzono także w zestawie z nieprawidłowo rozmieszczonym ładunkiem arbuzów. Nienormatywne ciężarówki wycofali tymczasowo z dalszej jazdy inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

Kontrola rzeczywistej masy całkowitej i nacisków osi pojazdu ciężarowego na wagach mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Przeładowana wywrotka z piachem stoi obok oznakowanego furgonu Inspekcji Transportu Drogowego.

W poniedziałek (29 lipca) i wtorek (30 lipca), na odcinkach drogi ekspresowej S8 oraz drogi wojewódzkiej nr 579, na terenie powiatów żyrardowskiego i grodziskiego, patrol ITD zatrzymał cztery wywrotki. Ciężarówki, należące do tego samego przedsiębiorcy, przewoziły piach. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczeń przepisowego tonażu. Kontrole na inspekcyjnych wagach tylko to potwierdziły. Zatrzymane wywrotki miały znacznie przekroczone dopuszczalne masy całkowite i naciski osi napędowych na drogę. Najcięższa z nich ważyła 49 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 12,1 t nacisków podwójnej osi napędowej pojazdu. Suma nacisków grupy osi napędowych (oś 3 i 4) wynosiła aż 31,1 t przy normie 19 t. Pozostałe trzy wywrotki ważyły odpowiednio: 43,2 t, 43 t oraz 41,1 t. Naciski ich podwójnych osi napędowych na drogę wynosiły odpowiednio: 26,7 t, 26,7 t i 24,9 t.

Oprócz tego, w trakcie kontroli stanu technicznego, inspektorzy ITD stwierdzili dwie usterki w jednej z przeciążonych wywrotek. Za znacznie przeciętą oponę na trzeciej osi i pęknięcie przedniej szyby, zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu.

Funkcjonariusze ITD zakazali kierowcom nienormatywnych ciężarówek dalszej jazdy z punktu kontrolnego do momentu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru przewożonego piachu na inne pojazdy. W tym celu przedsiębiorca wysłał na miejsce kontroli koparko-ładowarkę i wywrotki. Wobec przewoźnika będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Grożą mu kary pieniężne w łącznej wysokości 60 000 zł (4 x 15 000 zł).

W poniedziałek (29 lipca), na ekspresowej „ósemce” koło Radziejowic, inspektorzy ITD zatrzymali także ciągnik siodłowy z naczepą-chłodnią. Zestawem, należącym do polskiego przedsiębiorcy, przewożono 15 palet arbuzów z Hiszpani do Polski. Warto podkreślić, że w chwili zatrzymania do kontroli, ciężarówka była już po częściowym rozładunku. W Brwinowie rozładowano 15 palet z arbuzami. Źle rozmieszczony ładunek na przodzie naczepy spowodował przekroczenie dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 12,2 t przy normie 11,5 t. Kierowcy zakazano dalszej jazdy z miejsca kontroli do momentu doprowadzenia zespołu pojazdów do stanu zgodnego z przepisami. Za stwierdzone naruszenie zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Przewoźnikowi grozi 6 000 zł kary.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}