"Znajdź właściwe rozwiązanie"
Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów starszych klas szkół podstawowych
Program profilaktyki palenia tytoniu „Znajdź właściwe rozwiązanie” adresowany jest do uczniów starszych klas szkół podstawowych. W tym okresie nauki gwałtownie wzrasta liczba dzieci i młodzieży próbujących po raz pierwszy zapalić papierosa.
Niektórzy młodzi ludzie najpierw palą okazjonalnie, a potem czynią to w regularnych odstępach czasu, wkraczając na drogę pełnego uzależnienia od nikotyny.
Konieczność interwencji w kierunku uchronienia przed inicjacją palenia tytoniu i wejścia w nałóg podyktowana jest również skumulowaniem w tym okresie życia wielu psychospołecznych czynników ryzyka palenia tytoniu, w tym m. in. socjodemograficznych, tj.:
I. wiek i płeć ucznia;
II. status społeczny, stan rodzinny i wykształcenie rodziców;
III. problemy wieku dojrzewania;
IV. czynniki środowiskowe;
V. czynniki interpersonalne (palenie rodziców, rodzeństwa, rówieśników, zachowanie grup rówieśniczych, więzi społeczne);
VI. normy i obyczaje środowiskowe, w tym reakcje rodziców na palenie tytoniu przez dziecko;
VII. dostępność wyrobów tytoniowych.
W ostatnich latach zwiększa się znaczenie roli szkolnych programów profilaktycznych, w tym profilaktyki palenia tytoniu.
Program „Znajdź właściwe rozwiązanie” może być realizowany przez nauczycieli, pedagogów, a także przygotowanych liderów młodzieżowych. Prowadzenie zajęć programowych z udziałem liderów zalecane jest w najstarszych klasach szkoły podstawowej.
W pierwszym rozdziale poradnika omówiono przebieg procesu uzależnienia od nikotyny, psychospołeczne czynniki ryzyka inicjacji palenia tytoniu i ogólne zalecenia programowe.
Drugi rozdział zawiera propozycje zajęć warsztatowych, w których położono główny nacisk na uczenie rozpoznawania sytuacji usposabiających do podjęcia palenia, a przede wszystkim na rozwijanie umiejętności radzenia sobie z okolicznościami zwiększającymi ryzyko palenia tytoniu.
W zależności od potrzeb, szkoła może modyfikować oraz rozwijać zajęcia prowadzone z młodzieżą oraz rodzicami uczniów.
Realizując program należy zwrócić uwagę na te uwarunkowania palenia tytoniu przez młodzież w danej szkole, które mogą być pomocne przy programowaniu działań edukacyjnych w danej szkole.
CEL GŁÓWNY PROGRAMU
- Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów.
CELE SZCZEGÓLOWE
- Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego.
- Zwiększenie świadomości na temat zagrożeń płynacych z czynnego i biernego palenia tytoniu.
- Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich.
- Kształtowanie postaw asertywnych związanych z funkcjonowaniem w społeczeństwie, unikanie zachowań ryzykownych dla zdrowia.
ADRESACI
- Uczniowie starszych klas szkół podstawowych.
REALIZATORZY
- Nauczyciele.
- Inni przedstawiciele środowiska szkolnego np. pielęgniarki środowiska szkolnego, pedagodzy, psychologowie szkolni, terapeuci uzależnień.
- Przeszkoleni liderzy młodzieżowi.
STRUKTURA PROGRAMU
Program składa się z 5 zajęć warsztatowych z uczniami wg zaproponowanych scenariuszy zajęć.
Tytuły zajęć:
1. Poznajmy się bliżej.
2. Laboratorium ciała.
3. Naucz się mówić „NIE”
4. Znajdź właściwe rozwiązanie.
5. Uwierz w siebie.
Materiały
ZWR - PodręcznikZWR_-_Podręcznik.pdf 1.05MB ZWR - Kwestionariusz ankiety dla szkolnego realizatora programu
ZWR_-_Kwestionariusz_ankiety_dla_szkolnego_realizatora_programu.pdf 0.14MB