Zadania
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością
1. Rejestracja i zatwierdzanie zakładów:
- produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność pochodzenia niezwierzęcego,
- wprowadzających do obrotu produkty pochodzenia zwierzęcego, nieobjęte urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej.
Zakłady podlegające rejestracji i zatwierdzaniu, to m. in.: piekarnie, ciastkarnie, przetwórnie owocowo – warzywne i grzybowe, browary i słodownie, wytwórnie napojów bezalkoholowych, rozlewnie piwa, zakłady garmażeryjne, zakłady przemysłu zbożowo – młynarskiego, wytwórnie makaronów, wytwórnie wyrobów cukierniczych, wytwórnie koncentratów spożywczych, wytwórnie octu, majonezu i musztardy, wytwórnie suplementów diety, inne wytwórnie żywności, sklepy, magazyny hurtowe, kioski, zakłady żywienia zbiorowego typu otwartego i typu zamkniętego, zakłady małej gastronomii, środki transportu, obiekty ruchome i tymczasowe i inne.
2. Rejestracja podmiotów działających na rynku spożywczym w odniesieniu do:
- działalności w zakresie dostaw bezpośrednich,
- urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności,
- obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych, uprzednio dopuszczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji lub obrotu żywnością w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej,
- gospodarstw agroturystycznych,
- podmiotów prowadzących działalność w zakresie produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych w ilości mniejszej niż 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina,
- aptek, punktów aptecznych i hurtowni farmaceutycznych określonych przepisami prawa farmaceutycznego,
- sklepów zielarskich,
- przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną innych niż środki spożywcze produktów oraz wprowadzających do obrotu środki spożywcze opakowane, trwałe mikrobiologicznie,
- producentów gazów technicznych na potrzeby podmiotów działających na rynku spożywczym,
- zakładów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży żywności „na odległość" (sprzedaży wysyłkowej), w tym sprzedaży przez Internet,
- zakładów działających na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym zakładów prowadzonych przez podmioty zajmujące się recyklingiem,
- podmiotów działających na rynku spożywczym prowadzących produkcję pierwotną,
- podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny żywnością pochodzenia niezwierzęcego,
- podmiotów działających na rynku spożywczym przygotowujących żywność w pomieszczeniach używanych głównie jako prywatne domy mieszkalne, ale gdzie regularnie przygotowuje się żywność w celu wprowadzenia do obrotu, o których mowa w rozdziale III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004.
3. Wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru zakładów.
4. Nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty działające na rynku spożywczym przepisów prawa żywnościowego, w tym wymagań higienicznych określonych w rozporządzeniu (WE) Nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, poprzez przeprowadzanie urzędowych kontroli w zakresie bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do:
- żywności pochodzenia niezwierzęcego produkowanej i wprowadzanej do obrotu,
- produktów pochodzenia zwierzęcego znajdujących się w handlu detalicznym,
- prawidłowości wdrażania i stosowania zasad systemu HACCP w nadzorowanych zakładach.
5. Nadzór nad suplementami diety, żywnością wzbogacaną oraz kategoriami żywności dla określonych grup, w tym wprowadzaniem suplementów diety do obrotu za pośrednictwem Internetu.
6. Nadzór nad stosowaniem substancji dodatkowych, aromatów i rozpuszczalników poprzez kontrolę ich stosowania w trakcie produkcji żywności oraz pobór próbek do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu.
7. Realizacja ,,Planu pobierania próbek do badania żywności w ramach urzędowej kontroli i monitoringu dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej”.
8. Udział i koordynacja w realizacji „Planu działania (…) dotyczącego produkcji pierwotnej żywności pochodzenia roślinnego (…) w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produkcji pierwotnej żywności pochodzenia roślinnego”.
9. Kontrola przestrzegania warunków produkcji i wprowadzania do obrotu naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych.
10. Kontrola przestrzegania wymagań wobec wprowadzanych do obrotu grzybów (grzyby uprawne oraz grzyby rosnące w warunkach naturalnych, świeże i suszone) i przetworów grzybowych, jak również dopuszczenia świeżych i suszonych grzybów do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych oraz środków spożywczych zawierających grzyby.
11. Kontrole żywności genetycznie zmodyfikowanej oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do wykorzystania jako żywność w zakresie uregulowanym w rozporządzeniach (WE) Nr 1829/2003 i 1830/2003 oraz rozporządzeniu (WE) Nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady.
12. Przeprowadzanie kontroli granicznej w BCP – punktach kontroli granicznej oraz w punktach OT (miejsca objęte procedurą onward transportation) oraz wydawanie świadectw stwierdzających spełnienie przez towary objęte kontrolą, wymagań prawa żywnościowego (żywność, materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością), w tym świadectw CHED-D w systemie TRCES – NT. Nadawanie funkcji podmiotom odpowiedzialnym za import żywności w systemie TRACES – NT. Wydawanie dokumentów potwierdzających zgodność z wymaganiami prawa żywnościowego Unii Europejskiej żywności eksportowanej do krajów trzecich.
13. Nadzór nad blokami żywienia jednostek systemu oświaty oraz sklepikami szkolnymi w zakresie spełniania wymagań przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.
14. Ocena jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego.
15. Powiadamianie o niebezpiecznej żywności oraz materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (ang. Rapid Alert System for Food and Feed, w skrócie RASFF) oraz monitorowanie działań zmierzających do wycofania niebezpiecznych produktów z rynku. Prowadzenie działań w ramach systemu AAC.
16. Prowadzenie dochodzeń w przypadkach wystąpienia ognisk chorób przenoszonych drogą pokarmową.
17. Przeprowadzanie urzędowych kontroli materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym:
- nadzór nad przestrzeganiem przez przedsiębiorców przepisów określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2023/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie dobrej praktyki produkcyjnej w odniesieniu do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającego dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG,
- pobór próbek do badań laboratoryjnych.
18. Nadzór nad przestrzeganiem przez przedsiębiorców przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (…) oraz rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.
19. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dot. produkcji podstawowej, dostaw bezpośrednich, rolniczego handlu detalicznego żywności pochodzenia niezwierzęcego.
20. Opracowanie sprawozdań i raportów z działalności pionu higieny żywności i żywienia oraz sprawozdań z realizacji planowanych zadań Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Kielcach i jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa świętokrzyskiego.
21. Załatwianie spraw zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, w tym rozpatrywanie odwołań od decyzji administracyjnych wydanych przez organ niższego stopnia.
22. Organizowanie i prowadzenie szkoleń, narad, konsultacji i instruktaży dla pracowników pionu higieny żywności, żywienia woj. świętokrzyskiego z zakresu bezpieczeństwa żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz obowiązujących zasad i nadzoru.
23. Współpraca z Oddziałem Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej w zakresie merytorycznej oceny działalności na rzecz prewencji, m. in. chorób powstających na tle wadliwego żywienia i niewłaściwej jakości zdrowotnej żywności oraz chorób przenoszonych drogą pokarmową.
24. Współpraca z innymi organami urzędowej kontroli żywności, tj., m. in. Inspekcją Weterynaryjną, Państwową Inspekcją Farmaceutyczną, Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa i innymi organami kontrolnymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
25. Współpraca z organami i służbami administracji rządowej oraz władzami lokalnymi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
26. Działania profilaktyczne i edukacyjne na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, prawidłowego żywienia i bezpieczeństwa zdrowotnego materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
27. Realizacja ewentualnych zaleceń pokontrolnych oraz poaudytowych (zewnętrznych, wewnętrznych) w obszarze bezpieczeństwa żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
28. Prowadzenie audytów i kontroli powiatowych stacji sanitarno – epidemiologicznych z terenu woj. świętokrzyskiego zgodnie z obwiązującymi przepisami Unii Europejskiej.
29. Prowadzenie porad w zakresie bezpieczeństwa spożywania grzybów rosnących w warunkach naturalnych.
30. Rozpatrywanie skarg, interwencji i wniosków interesantów, w tym udzielanie odpowiedzi na zapytania kierowane do organu w sprawach merytorycznych objętych działalnością pionu higieny żywności, żywienia.