Pływalnie
W dniu 17 grudnia 2015 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać woda na pływalniach (Dz.U. z 2015 r., poz. 2016). Rozporządzenie określa m.in. obowiązki zarządzającego pływalnią, w tym sposób informowania ludności o jakości wody na pływalniach.
Obowiązki zarządzającego pływalnią
Zarządzający pływalnią dokonuje oceny spełniania przez wodę na pływalni wymagań na podstawie:
- bieżącej obserwacji wody na pływalni (dokumentowanie spostrzeżeń i podejmowanych czynności);
- systematycznego i udokumentowanego nadzoru pracy urządzeń oraz rejestrowania wyników pomiaru jakości wody na pływalni (pH wody, potencjał redox, stężenie chloru wolnego, temperatura wody – co 4 godziny, pierwsza rejestracja przed rozpoczęciem użytkowania pływalni, chlor związany – 1 raz na dobę);
- systematycznego badania jakości wody w zakresie wymagań mikrobiologicznych i fizykochemicznych (zgodnie z ustalonym harmonogramem) oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia sytuacji mogącej mieć wpływ na pogorszenie jakości wody na pływalni – wyniki badań zarządzający pływalnią przekazuje organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej w terminie 3 dni roboczych.
Zarządzający pływalnią dokumentuje spełnienie przez wodę na pływalni wymagań przez okres nie krótszy niż 3 lata.
Zadania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Właściwy państwowy inspektor sanitarny dokonuje zbiorczej rocznej oceny poprzez analizę:
- parametrów jakości wody na pływalni ocenionych na podstawie wyników;
- bieżącej obserwacji jakości wody na pływalni, prowadzonej przez zarządzającego pływalnią;
- pomiarów automatycznych;
- badań wody na pływalni wykonywanych przez zarządzającego pływalnią, zgodnie z określonym zakresem i częstotliwością;
- zastosowanych metodyk referencyjnych;
- wyników badań wody na pływalni wykonywanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej przed wydaniem oceny.
Informowanie ludności o jakości wody na pływalniach
Komunikat o jakości wody na pływalni zamieszcza się:
- na tablicy informacyjnej zlokalizowanej w miejscu widocznym dla osób pływających;
- na stronie internetowej obiektu, jeżeli taka strona jest prowadzona przez zarządzającego pływalnią.
W komunikacie zarządzający pływalnią informuje o:
- ostatniej ocenie jakości wody na pływalni dokonanej przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
- spełnianiu przez wodę na pływalni wymagań określonych w rozporządzeniu lub aktualnych przekroczeniach parametrów;
- podjętych działaniach naprawczych;
- planowanym terminie doprowadzenia jakości wody na pływalni do odpowiednich wymagań.
Zarządzający pływalnią w przypadku wystąpienia zmian jakości wody na pływalni jest zobowiązany do niezwłocznej aktualizacji komunikatu.
Badaniom na pływalni podlega woda:
- wprowadzana do niecki z systemu cyrkulacji;
- w nieckach basenowych z uwzględnieniem brodzików do zabaw dziecięcych;
- w nieckach basenowych wyposażonych w urządzenia wytwarzające aerozol wodno-powietrzny;
- w nieckach basenowych udostępnianych do nauki pływania dla niemowląt i małych dzieci do lat 3;
- w natryskach – przynajmniej z 1 na 10 natrysków.
Woda na pływalniach, w tym woda doprowadzana na pływalnię, powinna spełniać wymagania mikrobiologiczne i fizykochemiczne określone w rozporządzeniu.