W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Nadzór nad kąpieliskami i miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli

PROWADZENIE NADZORU NAD KĄPIELISKAMI I MIEJSCAMI OKAZJONALNIE WYKORZYSTYWANYMI DO KĄPIELI W ŚWIETLE PRZEPISÓW

Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2625 ze zm.), która w obecnym brzmieniu obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. zawiera zapisy dające delegację do wydania przepisów wykonawczych dla Ministra Zdrowia:

  • w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i w miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli (art. 48 ust. 1) - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2019 r. w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli (Dz. U. z 2019 r., poz. 255),
  • w sprawie ewidencji oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli (art. 49) - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie ewidencji oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 2476), oraz dla Ministra Środowiska do wydania rozporządzenia w sprawie profilu wody w kąpielisku – rozporządzenie z  dnia 4 listopada 2019 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2499).

Celem ustawy Prawo Wodne jest zachowanie, ochrona i poprawa jakości środowiska oraz ochrona zdrowia ludzkiego. Określono w niej zasady organizacji i funkcjonowania kąpielisk oraz miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli.

DEFINICJE

Kąpielisko – rozumie się przez to wyznaczony przez radę gminy wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych, wykorzystywany przez dużą liczbę osób kąpiących się, pod warunkiem, że w stosunku do tego kąpieliska nie wydano stałego zakazu kąpieli;

Kąpieliskiem nie jest:

  • pływalnia, basen pływacki lub uzdrowiskowy,
  • zamknięty zbiornik wodny podlegający oczyszczaniu lub wykorzystywaniu w celach terapeutycznych,
  • sztuczny, zamknięty zbiornik wodny, oddzielony od wód powierzchniowych i wód podziemnych.

Miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli (MOWdK)- rozumie się przez to wykorzystywany do kąpieli wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych niebędący kąpieliskiem. Należy jednak zaznaczyć, iż zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy Prawo Wodne rada gminy może wyrazić zgodę na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli, w przypadku gdy nie jest uzasadnione utworzenie kąpieliska. Sezon kąpielowy określony dla  miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli nie może być dłuższy niż 30 kolejnych dni w roku kalendarzowym. 

Miejsca okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli mają zapewnić bezpieczeństwo osobom kąpiącym się podczas krótkotrwałego wypoczynku letniego np.: obozy harcerskie, sezonowe ośrodki wypoczynkowe bądź gospodarstwa agroturystyczne.

Ustawa także definiuje pojęcia:

Organizator – to osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadzi kąpielisko lub miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli albo podjęła się organizacji kąpieliska lub miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli. Organizatorem może być również gmina.

Profil wody w kąpielisku – to zespół danych i informacji dotyczących cech fizycznych, geograficznych i hydrologicznych wody w kąpielisku oraz wód powierzchniowych, mających wpływ na ich jakość, wraz z identyfikacją i oceną przyczyn występowania zanieczyszczeń mogących wywierać niekorzystny wpływ na jakość wody w kąpielisku i stan zdrowia osób z niego korzystających.

Sezon kąpielowy – okres określony przez radę gminy w uchwale, obejmujący okres między 1 czerwca a 30 września.

 I. OBOWIĄZKI ORGANIZATORA KĄPIELISKA

 1. Organizator kąpieliska jest zobowiązany przekazać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o umieszczenie kąpieliska w wykazie kąpielisk – do 31 grudnia roku poprzedzającego sezon kąpieliskowy.

Wniosek musi zawierać:

  • imię i nazwisko lub nazwę oraz adres organizatora;
  • nazwę i adres kąpieliska oraz opis granic kąpieliska na aktualnej mapie topograficznej albo ortofotomapie; lub wykaz współrzędnych punktów załamania granic kąpieliska;
  • długość linii brzegowej kąpieliska;
  • przewidywaną, maksymalną liczbę osób korzystających dziennie z kąpieliska;
  • termin otwarcia i zamknięcia kąpieliska;
  • opis infrastruktury kąpieliska, w tym urządzeń sanitarnych;
  • opis sposobu gospodarki odpadami.

Ponadto, do wniosku dołącza się:

  • kopię zgłoszenia wodnoprawnego (zgodnie z art. 394 ust. 1 pkt 4) wraz z zaświadczeniem o niezgłoszeniu sprzeciwu przez organ właściwy w sprawach zgłoszeń wodnoprawnych  (zgodnie z art. 423 ust. 9).
  • Informacje dotyczące planowanego kąpieliska:
    • aktualny profil wody;
    • status kąpieliska w poprzednim sezonie kąpielowym (czynne/nieczynne lub informacja, że kąpielisko jest nowoutworzone);
    • ocenę jakości wody i klasyfikacja wody w kąpielisku w poprzednim sezonie kąpielowym (jeżeli wniosek dotyczy istniejącego już kąpieliska);
    • udogodnienia i środki podjęte w celu promowania kąpieli.
  • zgodę na utworzenie kąpieliska właściciela wód oraz właściciela gruntu przylegającego do kąpieliska.

 2. Organizator jest obowiązany oznakować kąpielisko przy użyciu tablicy informacyjnej, lub przy użyciu urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z informacjami, umieszczonych w łatwo dostępnym i widocznym miejscu, w bliskim sąsiedztwie każdego kąpieliska, zawierających:

  • napis: „Kąpielisko” i jego nazwę;
  • adres, telefon i adres strony internetowej właściwego urzędu gminy odpowiedzialnego za określenie wykazu kąpielisk i prowadzenie ich ewidencji oraz udzielanie informacji społeczeństwu;
  • nazwę albo imię i nazwisko, adres i numer telefonu organizatora kąpieliska; w przypadku gdy organizatorem kąpieliska jest osoba fizyczna, może on odstąpić od umieszczenia adresu;
  • adres i numer telefonu właściwego państwowego inspektora sanitarnego kontrolującego dane kąpielisko oraz adres strony internetowej serwisu kąpieliskowego prowadzonego przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
  • bieżącą ocenę jakości wody w kąpielisku;
  • klasyfikację jakości wody w kąpielisku;
  • ogólny opis wody w kąpielisku, sporządzony w oparciu o profil wody w kąpielisku, przedstawiony w języku nietechnicznym;
  • w przypadku wód w kąpieliskach, w których mogą występować krótkotrwałe zanieczyszczenia, informacje:
    • o możliwości występowania krótkotrwałych zanieczyszczeń,
    • o liczbie dni, w których kąpiel była zakazana w czasie poprzedniego sezonu kąpielowego, z uwagi na krótkotrwałe zanieczyszczenie,
    • stanowiące ostrzeżenie o każdym takim występującym lub przewidywanym zanieczyszczeniu;
  • rodzaj i spodziewany czas trwania sytuacji wyjątkowej podawany w trakcie wydarzeń lub splotu wydarzeń mających wpływ na jakość wody w kąpielisku w danej lokalizacji, którego występowania nie przewiduje się przeciętnie częściej niż raz na cztery lata;
  • informację o zakazie kąpieli wraz ze wskazaniem przyczyny zakazu;
  • informację o sezonie kąpielowym określonym dla kąpieliska;
  • dane o temperaturze wody, temperaturze powietrza i sile wiatru.

W przypadku zaprzestania prowadzenia przez organizatora kąpieliska, traci ono swój status, a organizator jest zobowiązany do oznakowania obszaru czytelną informacją o zaprzestaniu prowadzenia kąpieliska  i usunięcia oznakowania tych miejsc niezwłocznie (nie później niż w ciągu 3 dni od zamknięcia kąpieliska).

 3. Organizator zobowiązany jest do przeprowadzania kontroli wewnętrznej, która obejmuje:

  • wykonanie badań jakości wody;
  • ustalenie przed rozpoczęciem sezonu kąpielowego w porozumieniu z właściwym państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym harmonogramu pobrania próbek wody z kąpieliska w sezonie kąpielowym;
  • systematyczne wizualne nadzorowanie wody w kąpielisku i wody zasilającej kąpielisko pod kątem występowania zanieczyszczeń niekorzystnie wpływających na jakość wody i stanowiących zagrożenie zdrowia kąpiących się osób;
  • pobieranie próbek wody w kąpielisku w punktach ustalonych z właściwym państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym;
  • pobieranie dodatkowych próbek wody w kąpielisku w terminie 7 dni po ustaniu krótkoterminowego zanieczyszczenia;
  • badanie próbek wody w laboratoriach Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub w laboratoriach o udokumentowanym systemie jakości prowadzonych badań wody, zatwierdzanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną;
  • badanie wody z kąpieliska w zakresie i metodami referencyjnymi zgodnymi
    z przepisami;
  • dokumentowanie i niezwłoczne przekazywanie wyników badań właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu:
    • jeśli wyniki badań próbek wody nie odpowiadają wymaganiom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 255) - w dniu pozyskania wyniku;
    • jeśli wyniki badań odpowiadają wymaganiom ww. rozporządzenia - w ciągu 3 dni od dnia otrzymania wyniku;
  • informowanie właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego
    o wystąpieniu zmian, które mogłyby mieć wpływ na pogorszenie jakości wody
    w kąpielisku oraz o każdym zawieszeniu harmonogramu pobrania próbek w ramach kontroli wewnętrznej i jego przyczynach;
  • informowanie kąpiących się osób o jakości wody w kąpielisku i zaleceniach organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej (m.in. o zakazie kąpieli);
  • ustalenie przyczyn zanieczyszczenia wody w kąpielisku i podejmowanie działań mających na celu ochronę zdrowia ludzkiego i poprawę jakości wody.

 

II. PROFIL WODY W KĄPIELISKU ORAZ SERWIS KĄPIELISKOWY

Organizatorzy kąpielisk są zobowiązani do sporządzenia tzw. profilu wody w kąpielisku. Jego częścią składową są opisy cech fizycznych, geograficznych
i hydrologicznych w kąpielisku i wód powierzchniowych wokół kąpieliska, w celu określenia zanieczyszczeń, które mogłyby być źródłem zagrożeń zdrowotnych oraz identyfikacja tych zanieczyszczeń. Część informacji potrzebnych do sporządzenia profilu wody zawarta jest w katastrze wodnym.

Znacząca część danych niezbędnych do sporządzenia profilu wody w kąpielisku może być pozyskana z operatu wodno-prawnego sporządzanego w celu uzyskania pozwolenia wodno-prawnego.

 1. Organizator:

  • sporządza profil wody zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2019 r. w sprawie profilu wody w kąpielisku (Dz. U. z 2022 r. poz. 2499);
  • przekazuje sporządzony profil właściwemu wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta oraz Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie;
  • nieodpłatnie przekazuje Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu profil wody w kąpielisku w formie papierowej lub elektronicznej za pośrednictwem internetowego serwisu kąpieliskowego przed otwarciem sezonu kąpielowego.

Serwis Kąpieliskowy znajdujący się pod adresem https://sk.gis.gov.pl/ jest platformą mająca na celu rozpowszechnienie informacji o funkcjonujących w kraju kąpieliskach. Jest on źródłem szeregu informacji m. in. o lokalizacji kąpielisk, czasu trwania sezonu kąpielowego, aktualne oceny jakości wody w kąpieliskach, informacje o zakazie kąpieli czy informacje o infrastrukturze (np.: możliwości cumowania sprzętu, miejscu na grill/ognisko, dostępności natrysków).

Serwis kąpieliskowy prowadzony jest przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ale daje także możliwość założenia darmowego konta dla administratora/organizatora kąpieliska, który może umieszczać w nim dodatkowe informacje np.: godziny otwarcia i zamknięcia kąpieliska, temperatura wody i powietrza, rodzaju wywieszonej flagi czy udostępnienia sporządzonego profilu wody w kąpielisku. Włączenie się administratorów/organizatorów kąpielisk w prowadzenie ww. serwisu daje możliwość uzyskania przez zainteresowanych szerszych informacji co niewątpliwie zwiększa atrakcyjność kąpielisk.

III.  OBOWIĄZKI WÓJTA, BURMISTRZA, PREZYDENTA MIASTA DOTYCZĄCE KĄPIELISK

  1. Przyjmowanie do 31 grudnia wniosków od organizatorów kąpielisk o umieszczenie kąpieliska w wykazie kąpielisk.
  2. Wzywanie do uzupełnienia wniosku (w przypadku stwierdzenia braków w ciągu
    7 dni od dnia doręczenia).
  3. Przygotowanie projektu uchwały, obejmującego wykaz planowanych kąpielisk, sporządzony po rozpatrzeniu wniosków organizatorów kąpielisk oraz kąpielisk dla których gmina będzie organizatorem.
  4. Podanie do publicznej wiadomości projektu uchwały, w sposób zwyczajowo przyjęty, określając miejsce, formę i termin składania uwag i propozycji zmian do tego projektu, który nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia.
  5. Rozpatrywanie uwag i propozycji zmian zgłoszonych do projektu w terminie 14 dni od dnia upływu ich składania.
  6. Przekazanie najpóźniej do dnia 28 lutego projektu uchwały wraz z wnioskami organizatorów do zaopiniowania właściwemu Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie, Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, a w przypadku kąpieliska położonego na terenie parku narodowego - także dyrektorowi parku narodowego; na śródlądowej drodze wodnej - także właściwemu dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej, polskich obszarach morskich - także właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego, Państwowemu Inspektorowi Sanitarnemu. Organy te w terminie 14 dni wydają opinie do przekazanego projektu.
  7. Rada gminy w drodze uchwały określa corocznie do 20 maja, wykaz kąpielisk na terenie gminy.
  8. Wójt, burmistrz, prezydent miasta prowadzi i aktualizuje ewidencję kąpielisk.
  9. Przechowywanie dokumentacji dotyczącej ewidencji kąpielisk przez okres 10 lat od dnia dokonania danego wpisu kąpieliska do ewidencji.
  10. Nieodpłatne przekazywanie informacji zawartych w ewidencji kąpielisk na wniosek właściciela wód, właściciela gruntu przylegającego do kąpieliska, właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu oraz organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami.

 IV. ZADANIA I OBOWIĄZKI PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI SANITARNEJ W ZAKRESIE NADZORU NAD KĄPIELISKAMI

 Kontrola urzędowa organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej polega na:

  1. wyznaczeniu punktów pobierania próbek wody do badań z kąpieliska,
  2. pobieraniu, transporcie i badaniu próbek wody z kąpieliska metodami referencyjnymi, przed sezonem oraz w przypadku zaistnienia sytuacji mogącej powodować pogorszenie jakości wody w kąpielisku,
  3. ocenie kontroli wewnętrznej prowadzonej przez organizatora kąpieliska,
  4. ocenie i klasyfikacji jakości wody w kąpielisku.

Wyróżniono ocenę bieżącą, sezonową (po każdym sezonie kąpielowym) oraz czteroletnią (klasyfikacja jakości wody). Na podstawie wyników badań dokonywana jest ocena bieżąca jakości wody, która może być podstawą do wydania tymczasowego zakazu kąpieli, w przypadku złych wyników badań. Ocena czteroletnia służy do ustalenia klasyfikacji jakości wody w kąpielisku.

Klasyfikację jakości wody w kąpielisku, określa się jako: „niedostateczna”, „dostateczna”, „dobra” i „doskonała”.

Jeżeli woda w kąpielisku została zaklasyfikowana jako „niedostateczna” przez pięć kolejnych lat, wprowadza się stały zakaz kąpieli.

Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej niezwłocznie i nieodpłatnie przekazują organizatorowi kąpieliska, wójtowi, burmistrzowi i prezydentowi miasta informację dotyczącą ocen jakości wody w kąpieliskach (a także o miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli), klasyfikacji wody w kąpielisku oraz zakazie kąpieli.

 Ponadto do zadań i obowiązków Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy:

  1. wydawanie opinii do projektu uchwały o wykazie kąpielisk przekazanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
  2. przedstawianie Komisji Europejskiej przed rozpoczęciem sezonu kąpielowego, informacji o liczbie kąpielisk wraz z podaniem przyczyny zmian w ich liczbie w porównaniu do poprzedniego sezonu kąpielowego wraz z wykazem kąpielisk,
  3. sporządzanie sprawozdań, przedstawiających przyczyny ewentualnego zawieszenia stosowania harmonogramu pobierania próbek wody i przekazania ich do Głównego Inspektoratu Sanitarnego, celem przekazania wraz ze sprawozdaniem rocznym Komisji Europejskiej,
  4. wprowadzenie w razie konieczności, zakazu kąpieli w danym sezonie kąpielowym albo tymczasowego zakazu kąpieli,
  5. prowadzenie i aktualizacja internetowego serwisu kąpieliskowego zawierającego informacje dotyczące kąpielisk.

 V. MIEJSCA OKAZJONALNIE WYKORZYSTYWANE DO KĄPIELI

W sytuacjach w których zorganizowanie kąpieliska nie jest uzasadnione, istnieje możliwość zorganizowania miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli funkcjonującego przez okres nie dłuższy niż 30 kolejnych dni w roku kalendarzowym.

Zdefiniowanie pojęcia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli przyczyniło się do wzrostu liczby kąpielisk, a tym samym zwiększenia bezpieczeństwa osób kąpiących się. Niemniej jednak nadal obserwuje się negatywne zjawisko organizacji miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli (w założeniu miejsce przeznaczone do krótkotrwałej okazjonalnej rekreacji wodnej) w zamian za kąpieliska.

VI. OBOWIĄZKI ORGANIZATORA MIEJSCA OKAZJONALNIE WYKORZYTYWANEGO DO KĄPIELI

1. Organizator dokonuje zgłoszenia o utworzenie MOWdK do Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta, oznacza to także dokonanie za ich pośrednictwem, zgłoszenia wodnoprawnego na wyznaczenie MOWdK w zakresie i na warunkach wskazanych w zgłoszeniu. Termin złożenia zgłoszenia o utworzenie MOWdK wynika z kolejnych etapów.
 

Zgłoszenie utworzenia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli, zawiera:

  • imię i nazwisko albo nazwę oraz adres i siedzibę organizatora;
  • nazwę i adres oraz opis granicy miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli na aktualnej mapie topograficznej albo ortofotomapie lub wykaz współrzędnych punktów załamania granicy;
  • wskazanie długości linii;
  • wskazanie przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie;
  • wskazanie sezonu kąpielowego, w tym terminów otwarcia i zamknięcia tego miejsca;
  • opis infrastruktury, w tym urządzeń sanitarnych i dostępności tego miejsca dla osób niepełnosprawnych;
  • wskazanie sposobu gospodarki dla miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli.

 

Do zgłoszenia dołącza się także:

  • zgodę właściciela wód oraz właściciela gruntu przylegającego do planowanego miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli na jego;
  • uzasadnienie braku potrzeby utworzenia kąpieliska;
  • poświadczenia wniesienia opłaty za zgłoszenie wodnoprawne;
  • zgodę właściciela sztucznego zbiornika wodnego, w przypadku gdy utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli ma nastąpić na terenie sztucznego zbiornika wodnego.

3. Organizator miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli zobowiązany jest do jego oznakowania, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie ewidencji oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, tablicą informacyjną lub przy użyciu urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z informacjami, umieszczonych w łatwo dostępnym i widocznym miejscu, w jego bezpośrednim sąsiedztwie, zawierających:

  • napis: „Miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli” i jego nazwę;
  • adres, telefon i adres strony internetowej właściwego urzędu gminy odpowiedzialnego za prowadzenie ewidencji miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli i udzielanie informacji społeczeństwu;
  • nazwę albo imię i nazwisko, adres i numer telefonu organizatora; w przypadku gdy organizatorem jest osoba fizyczna, może ona odstąpić od umieszczenia adresu;
  • adres i numer telefonu właściwego państwowego inspektora sanitarnego kontrolującego dane miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli;
  • bieżącą ocenę jakości wody;
  • informację o zakazie kąpieli wraz ze wskazaniem przyczyny zakazu;
  • informację o terminie sezonu kąpielowego.

Organizator wykonuje badania jakości wody nie wcześniej niż 10 dni przed rozpoczęciem funkcjonowania miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli oraz przynajmniej raz w trakcie jego funkcjonowania, a także każdorazowo w sytuacji wzrokowego stwierdzenia zanieczyszczeń wody;

  1. Organizator zobowiązany jest do poinformowania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej o planowanym terminie wykonania badań jakości wody;
  2. Wyniki badań wody organizator przekazuje właściwym organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej w terminie nie dłuższym niż 3 dni od daty ich otrzymania, jak również informacje o wystąpieniu zmian, które mogą wpłynąć na pogorszenie jakości wody;
  3. W przypadku zaprzestania funkcjonowania miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli traci ono swój status, a organizator zobowiązany jest oznakować obszar czytelną informacją o zaprzestaniu prowadzenia miejsca i usunięcia oznakowania tych miejsc niezwłocznie  (nie później niż w ciągu 3 dni od zamknięcia)

 VII. OBOWIĄZKI WÓJTA, BURMISTRZA, PREZYDENTA MIASTA DOTYCZĄCE MIEJSC OKAZJONALNIE WYKORZYSTYWANYCH DO KĄPIELI

(zgodnie z art. 39 ustawy Prawo Wodne)

 

  1. Przyjmowanie zgłoszeń o utworzenie miejsc okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli od organizatorów.
  2. Przekazanie zgłoszeń o utworzenie MOWdK wraz z dokumentami organowi właściwemu w sprawach zgłoszeń wodnoprawnych. O tym fakcie informuje również organizatora. Niniejszy organ w terminie 21 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wodnoprawnego od Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta ma możliwość wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia wodnoprawnego lub informacji o braku wniesienia sprzeciwu.
  3. W przypadku stwierdzenia braków, wezwanie organizatora do uzupełnienia zgłoszenia utworzenia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli (w ciągu 7 dni od dnia doręczenia wezwania).
  4. W przypadku niezastosowania się w ww. terminie do wezwania, o którym mowa w pkt. 3, wniesienie sprzeciwu w drodze decyzji (zgodnie z art. 39 ust. 7).
  5. Przekazanie zgłoszenia utworzenia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli do zaopiniowania właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Środowiska i państwowemu powiatowemu lub granicznemu inspektorowi sanitarnemu, a w przypadku miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli położonego na: terenie parku narodowego - także dyrektorowi parku narodowego, śródlądowej drodze wodnej - także właściwemu dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej, polskich obszarach morskich - także właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego. Opinie do przekazanego zgłoszenia ww. instytucje wyrażają w terminie 7 dni. Brak opinii w tym terminie uznaje się opinię pozytywną.
  6. W terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia Wójt Burmistrz i Prezydent Miasta ma możliwość wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia utworzenia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli jeśli:
  • przemawia za tym ważny interes publiczny;
  • jest uzasadnione utworzenie kąpieliska, w szczególności gdy w sezonie kąpielowym, którego dotyczy zgłoszenie utworzenia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli, na wniosek tego samego organizatora miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli na tym samym terenie lub w jego sąsiedztwie było już utworzone miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli;
  • przemawiają za tym ważne względy: ochrony środowiska, ochrony zdrowia publicznego, bezpieczeństwa osób kąpiących się;
  • utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
  1. W przypadku milczącego załatwienia sprawy, może wydać zawiadomienie o braku sprzeciwu na wniosek organizatora.
  2. Wydłuża termin na zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w pkt. 6, do 7 dni od dnia otrzymania sprzeciwu lub informacji o braku wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia wodnoprawnego, jeśli co najmniej 7 dni przed jego upływem, nie otrzyma od właściwego organu sprzeciwu lub informacji o braku sprzeciwu w sprawie zgłoszenia wodnoprawnego o których mowa w pkt. 2
  3. Prowadzi ewidencję miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, która podlega aktualizacji.
  4. Przechowuje dokumentację będącą podstawą wpisu do ewidencji miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli przez okres 10 lat;
  5. Na wniosek właściciela wód, właściwych organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami Wójt, Burmistrz i Prezydent Miasta są zobowiązani do nieodpłatnego przekazywania informacji zawartych w ewidencji miejscy wykorzystywanych do kąpieli.

 VIII. ZADANIA I OBOWIĄZKI PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI SANITARNEJ W ZAKRESIE NADZORU NAD MIESJCAMI OKAZJONALNIE WYKORZYSTYWANYMI DO KĄPIELI

Za przeprowadzenie badań próbek wody z miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli odpowiedzialny jest organizator, w ramach kontroli wewnętrznej.

Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej zobowiązane są do wydawania bieżącej oceny jakości wody na podstawie wyników badań wykonanych i dostarczonych przez organizatora miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli. Oceny te przekazywane są do wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

W przypadku gdy, wynik badania jakości wody w miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli odbiega od obowiązujących wymagań, organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej przeprowadzają kontrolę urzędową.

IX. WYMAGANIA JAKOŚCI WODY PRZEZNACZONEJ DO KĄPIELI

Minister właściwy do spraw zdrowia określił w drodze Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2019 r. w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 255):

  1. wymagania jakim powinna odpowiadać woda w kąpielisku i  miejscu okazjonalnie  wykorzystywanym do kąpieli;
  2. zakres badania wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli;
  3. metody referencyjne badania wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli;
  4. sposób pobierania, przechowywania i transportu przed analizą próbek wody z kąpieliska i miejsca okazjonalnie wykorzystywanego  do kąpieli;
  5. sposób klasyfikacji jakości wody w kąpielisku;
  6. sposób oceny jakości wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli;
  7. szczegółowy sposób dokumentowania kontroli wewnętrznej, o której mowa w art. 344, ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne;
  8. szczegółowy sposób oceny kontroli wewnętrznej, o której mowa w art. 344, ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli w załączniku  nr 1:

Wymagania mikrobiologiczne

Lp.

Parametr

Wartość dopuszczalna

Metody referencyjne badań

1

Enterokoki (jtk/100 ml lub NPL/100 ml)

≤400

PN-EN ISO 7899-1 LUB PN-EN ISO 7899-2

2

Escherichia coli (jtk/100 ml lub NPL/100 ml)

≤1000

PN--EN ISO 9308-3 LUB PN-EN ISO 9308-1

Inne wymagania

Lp.

Wizualne nadzorowanie wody

Występowanie

1

Zakwit sinic (smugi, kożuch, piana)

brak

2

Rozmnożenie się makroalg lub fitoplanktonu morskiego

brak

3

Obecność w wodzie zanieczyszczeń, takich jak materiały smoliste powstające wskutek rafinacji, destylacji lub jakiejkolwiek obróbki pirolitycznej, w szczególności pozostałości podestylacyjne, szkło, tworzywa sztuczne, guma lub inne odpady (w ilości niedającej się natychmiast usunąć)

brak

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie ewidencji oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 2476) określa:

  • szczegółowy zakres informacji objętych ewidencją kąpielisk oraz miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli,
  • wzór ewidencji kąpielisk oraz ewidencji miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli,
  • sposób oznakowania kąpieliska oraz miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli.
 

1w związku ze zmianą normy PN-EN ISO 9308-1:2004 Jakość wody - Wykrywanie i oznaczanie ilościowe Escherichia coli i bakterii grupy coli w 2014 r., wykonywanie badań możliwe jest wyłącznie w oparciu o normę PN-EN ISO 9308-3:2002

{"register":{"columns":[]}}