Centralna e-rejestracja
26.08.2024
Centralna e-rejestracja (e-rejestracja) pozwoli łatwo i szybko umówić się do lekarza przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) lub aplikację mobilną mojeIKP. Samodzielne zarządzanie wizytami, mniej nieodwołanych terminów, informacje o dostępności świadczeń w czasie rzeczywistym i (w dłuższej perspektywie) skrócenie czasu oczekiwania – to główne cele jej wprowadzenia. Pilotaż centralnej e-rejestracji jest realizowany na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji.
Na jakie świadczenia zapiszesz się przez e-rejestrację w trakcie pilotażu
Pilotaż obejmuje wybrane świadczenia zdrowotne w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (AOS) i wybrane badania w ramach programów profilaktycznych. Pacjentki i pacjenci samodzielnie zapiszą się przez IKP na pierwszą wizytę do kardiologa (z e-skierowaniem) oraz na cytologię i mammografię (bez skierowania, zgodnie z zasadami programów profilaktycznych).
Co zyskają pacjenci
Pacjentki i pacjenci będą mogli łatwo i szybko umówić się na wizytę (m.in. wybrać termin i miejsce – zgodnie ze swoimi preferencjami). W IKP znajdą się również wszystkie informacje o zaplanowanych wizytach.
Pacjenci pierwszorazowi – będą mogli odwołać lub zmienić termin wizyty, a pacjenci, którzy kontynuują leczenie, odwołać wizytę.
Wszyscy pacjenci otrzymają powiadomienia nie tylko o zbliżającym się terminie wizyty u lekarza, ale też o każdej zmianie w tym zakresie (umówienie wizyty, jej odwołanie i zmiana terminu).
UWAGA!
Pacjenci będą mogli skorzystać z centralnej e-rejestracji (e-rejestracji) dopiero po udostępnieniu terminów przez placówki medyczne.
Zapisując się na wizytę, będzie można wyszukać najbliższą placówkę – dzięki filtrowaniu wyników według kryteriów (np. lokalizacja).
Należy jednak pamiętać, że w IKP pojawią się tylko te placówki, które przystąpiły do pilotażu i udostępniły wolne terminy w centralnej e-rejestracji! To nie będą wszystkie miejsca, gdzie można wykonać badania profilaktyczne (mammografia i cytologia) oraz zapisać się do kardiologa.
Pacjenci, którzy korzystają ze świadczeń poza kolejnością (np. honorowi krwiodawcy i kobiety w ciąży), umówią się wyłącznie w wybranej placówce (osobiście lub telefonicznie).
Co zyskają świadczeniodawcy
- Pilotaż centralnej e-rejestracji (e-rejestracji) przygotuje placówki do jej wdrożenia systemowego (obowiązkowego),
- Podmioty, które wezmą udział w pilotażu, otrzymają wsparcie finansowe:
- jednorazowe dofinansowanie kosztów m.in. integracji systemów IT z centralną e-rejestracją,
- comiesięczny ryczałt (na podstawie liczby udzielonych świadczeń, które zostały zrealizowane i potwierdzone w e-rejestracji),
- centralna e-rejestracja docelowo ograniczy czynności administracyjne placówek medycznych:
- placówki nie będą musiały raportować kolejek do NFZ – te informacje będą automatycznie generowane przez e-rejestrację,
- pacjent będzie mógł się umówić na wizytę nie tylko osobiście lub telefonicznie w placówce, ale przez Internetowe Konto Pacjenta (pacjent.gov.pl) i aplikację mobilną mojeIKP,
- centralna e-rejestracja docelowo zmniejszy liczbę nieodwołanych wizyt – pacjenci będą mogli łatwo i szybko odwołać wizytę lub zmienić jej termin,
- placówkom, które prowadzą grafiki w postaci papierowej, pilotaż pomoże przejść na elektroniczną formę prowadzenia zapisów
Wdrożenie e-rejestracji to wyzwanie dla placówek medycznych, szczególnie dla tych, które nadal prowadzą grafiki w postaci papierowej. Czekają je duże zmiany organizacyjne w wewnętrznych procesach. Będą musiały usystematyzować dane i przygotować grafiki w formie elektronicznej.
Ta cyfrowa rewolucja przyniesie jednak ogromne korzyści. Dane będą uporządkowane, czytelne, kompletne i łatwo dostępne dla personelu medycznego.
- W IKP i mojeIKP pacjentki znajdą informacje o możliwości skorzystania z badań w ramach programów profilaktycznych. To przełoży się na większą liczbę udzielanych świadczeń i wykrywalność chorób we wczesnych etapach.
Pilotaż – dlaczego to robimy
Centralną e-rejestrację wdrażamy dla pacjentów. Chcemy, aby mogli łatwo umawiać się na wizyty, odwoływać je lub zmieniać terminy. W dłuższej perspektywie e-rejestracja wpłynie na skrócenie czasu oczekiwania na wizytę lekarza.
Program pilotażowy zweryfikuje, jak e-rejestracja sprawdzi się w praktyce. Obejmie świadczenia, które dotyczą ważnych obszarów zdrowia publicznego.
Finansowanie
Placówki, które wezmą udział w pilotażu, otrzymają dofinansowanie:
- jednorazowo za integrację systemów IT i przekazanie danych do centralnej e-rejestracji
- co miesiąc – ryczał wypłacany w oparciu o liczbę świadczeń zrealizowanych w ramach pilotażu.
Etapy wdrożenia e-rejestracji
Pilotaż centralnej e-rejestracji potrwa do 30 czerwca 2025 r.
- etap – nabór placówek do programu pilotażowego (po wejściu w życie zarządzenia Prezesa NFZ)
- etap – udostępnienie pacjentom terminów wizyt w IKP przez placówki, które będą uczestniczyły w pilotażu.
Od 1 kwietnia 2025 r. do 31 października 2025 r. odbędzie się ewaluacja pilotażu.
Docelowo, w 2025 r. planujemy wdrożenie obowiązku e-rejestracji na mocy ustawy.
Jak wziąć udział w pilotażu
26 sierpnia ruszył nabór do pilotażu. Wnioski składać mogą placówki medyczne, które mają umowę z Funduszem na realizację:
- badań mammograficznych lub cytologicznych w programach profilaktyki raka piersi i raka szyjki macicy
- wizyt w poradni kardiologicznej.
Ponadto każda placówka zakwalifikowana do programu pilotażowego musi korzystać z oprogramowania podłączonego do platformy P1, które umożliwia m.in. obsługę e-skierowań i zdarzeń medycznych.
Komunikat Centrum e-Zdrowie: Rozpoczęcie pilotażu centralnej e-rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej
Ministerstwo Zdrowia, we współpracy z NFZ i CeZ, organizuje cykliczne webinary dla pracowników świadczeniodawców, dotyczące udziału w pilotażu
Podczas spotkań online omówione są:
- zasady udziału w pilotażu (nabór, zawieranie umów, rozliczanie)
- obowiązki świadczeniodawców
- zasady wsparcia technicznego
Zaproszenia będą wysyłane w systemie NFZ do placówek, które mają kontrakt z NFZ na kardiologię, cytologię i mammografię.
Jakie warunki musi spełnić placówka, aby wziąć udział w pilotażu?
Realizator musi posiadać:
- umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na zakres objęty pilotażem (wizyty w poradni kardiologicznej lub na realizację badań mammograficznych lub cytologicznych w programach profilaktyki raka piersi i raka szyjki),
- oprogramowanie umożliwiające obsługę e-skierowań i zdarzeń medycznych,
- oprogramowanie spełniające wymogi techniczne dotyczące centralnej e-rejestracji oraz aplikację do obsługi programu pilotażowego zintegrowaną z Systemem P1.
Wymagania dotyczące oprogramowania realizatora znajdują się na stronie: ezdrowie.gov.pl/portal/home/dla-dostawcow/interfejsy
Informacje dla świadczeniodawców
-
właściwy oddział Narodowy Fundusz Zdrowia – pytania dotyczące naboru, zawierania umów i rozliczeń
-
integracja_p1@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania dotyczące integracji systemu gabinetowego z P1 (przed uruchomieniem działania produkcyjnego)
-
pilotazcer@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania techniczne dotyczące centralnej e-rejestracji
-
Infolinia Centrum e-Zdrowia (dla zgłoszeń produkcyjnych): 19 239
Podstawa prawna
Materiały
Centralna e-rejestracja prezentacja - webinar 26.11. dla świadczeniodawców v.8.0Centralna_e-rejestracja_prezentacja_-_webinar_2611_dla_świadczeniodawców_v80.pdf 12.62MB Centralna e-rejestracja pytania i odpowiedzi - webinar 26.11. dla świadczeniodawców v.9.0
Centralna_e-rejestracja_pytania_i_odpowiedzi_-_webinar_2611_dla_świadczeniodawców_v90.pdf 0.26MB e-rejestracja - zasady integracji i rozliczania ryczałtów
e-Rejestracja_Zasady_integracji_i_rozliczania_ryczałtów_v20_20241212.pdf 0.19MB e-Rejestracja Zał. 1 Oświadczenie Realizatora programu pilotażowego
e-Rejestracja_Zał_1_Oświadczenie_Realizatora_programu_pilotażowego_v1.docx 0.03MB
Materiały promocyjne
Materiały
Ulotka dla pacjenta – centralna e-rejestracjaPlakat_-_e-rejestracja.pdf 0.94MB Plakat – centralna e-rejestracja
CeR_plakat_2024_print_krzywe_A3.pdf 109.58MB