Cyfryzacja w ochronie zdrowia
System opieki zdrowotnej wspomaga technologia informacyjna i telekomunikacyjna. Internetowe Konto Pacjenta, e-recepty, e-skierowania, elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) i zdarzenia medyczne (ZM) ułatwiają korzystanie z opieki zdrowotnej.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) używa już ponad 17,1 mln osób.
Ponad 37 mln osób otrzymało 1,61 mld e-recept.
Od 8 stycznia 2021 r. wystawiono ponad 136 mln i zrealizowano prawie 42 mln e-skierowań.
Internetowe Konto Pacjenta
IKP ma każda osoba, która ma PESEL. Aby je aktywować trzeba się zalogować.
Dzięki IKP można m.in.:
- otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem,
- zamówić e-receptę na stałe leki,
- otrzymać e-skierowanie,
- sprawdzić informację o e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem,
- złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),
- wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
- sprawdzić swoją historię leczenia (także dziecka do 18. roku życia i osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła, ),
- mieć dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) i zdarzeń medycznych (ZM), w tym do opisów badań, diagnostycznych, wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem czy wypisów ze szpitala.
E-recepta
To elektroniczny dokument, który zastąpił tradycyjną, papierową receptę. E-receptę zrealizujesz na podstawie czterocyfrowego kodu, który otrzymasz e-mailem lub SMS-em, w zależności od tego, jak wybierzesz na swoim IKP lub okazując kod QR. Możesz ją odebrać w aplikacji mojeIKP w telefonie.
E-skierowanie
Jest wystawiane do szpitala, do lekarza specjalisty, na zabieg (np. szczepienie przeciw COVID-19), badanie, do sanatorium.
Wszystkie e-skierowania są dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP.
mojeIKP
To bezpłatna aplikacja na telefon, która daje dostęp do najważniejszych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.
Aplikacja umożliwia m.in:
- łatwe wyszukiwanie e-recept i e-skierowań,
- odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon, w tym e-recept i e-skierowań wystawionych dzieciom oraz osobie, która upoważniła Cię do swojego IKP,
- dostęp do historii zdarzeń medycznych, w tym dzieci oraz osoby, która upoważniła Cię do swojego IKP,
- wykupienie leku w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL),
- sprawdzanie ulotki i dawkowania przepisanego leku, także za pomocą skanera leków,
- sprawdzenie daty ważności leku przez skanowanie kodu QR,
- ustawienie przypomnienia o lekach, które zażywasz, także za pomocą skanera leków,
- zamawiania e-recept na leki, które stale przyjmujesz (jeśli Twoja przychodnia świadczy taką usługę),
- pobieranie e-recept i e-skierowań na urządzenie mobilne w formie pdf z plikiem do wydruku, aby można je było wysłać do innej osoby przy pomocy np. SMS,
- sprawdzenie, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania (jeśli przychodnia umieściła informację w systemie),
- sprawdzenie danych kontaktowych lekarza POZ, pielęgniarki POZ, położnej POZ,
- wypełnienie ankiety i uzyskanie e-skierowania na bezpłatne badania w programie Profilaktyka 40 PLUS,
- szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19,
- skuteczne udzielenie pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku,
- dostęp do portalu Diety NFZ,
- dostęp do programu „8 tygodni do zdrowia po COVID-19”,
- udostępnianie Twoich danych medycznych pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym.
Więcej o aplikacji mojeIKP.