W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Nadzoru i Kontroli

Rafał Główczyński
dyrektor

Katarzyna Galas
zastępca dyrektora

Ernest Bober
zastępca dyrektora

sekretariat: (22) 53 00 280
e-mail: dep-dn@mz.gov.pl

Bezpośredni kontakt w sprawie skarg i wniosków:
ul. Długa 38/40

Informacja w sprawie usług świadczonych przez Ministerstwo Zdrowia dla Obywatela:
222 500 146

Adres do korespondencji:
ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa

Do podstawowych zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy:

1) sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru formalnego polegającego na kontroli oraz nadzorze prawno-organizacyjnym funkcjonowania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, ich kadr kierowniczych i gospodarki mieniem, realizowanych w szczególności na podstawie przepisów o:
a) kontroli w administracji rządowej,
b) działalności leczniczej,
c) instytutach badawczych,
d) świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
e) zasadach zarządzania mieniem państwowym;
2) koordynowanie i przeprowadzanie kontroli, w tym kontroli programów finansowanych ze środków europejskich oraz innych środków zagranicznych, z wyłączeniem kontroli dotyczących ochrony informacji niejawnych określonych przepisami prawa oraz kontroli realizacji zadań obronnych, należących do właściwości Departamentu Bezpieczeństwa;
3) prowadzenie kontroli działalności i stanu majątkowego Narodowego Funduszu Zdrowia;
4) realizowanie prawa i obowiązku reprezentowania Skarbu Państwa przez Ministra w zakresie wyposażania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w nieruchomości, niezbędne do działalności oraz nadzór nad rozporządzaniem mieniem nieruchomym przez te jednostki;
5) prowadzenie spraw w zakresie zatwierdzania przez Ministra zasad dotyczących zbycia aktywów trwałych, oddania ich w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie, określonych dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przez podmiot tworzący, którym jest uczelnia medyczna w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej;
6) prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków, w tym przyjmowanie i prowadzenie ewidencji skarg i wniosków oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra, z wyłączeniem spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra;
7) kontrola świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz podmiotów, którym Narodowy Fundusz Zdrowia powierzył wykonywanie niektórych czynności w zakresie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz aptek w zakresie refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, a także nadzór nad realizacją wystąpień pokontrolnych;
8) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji właściwej Instytucji w ramach poszczególnych programów finansowanych ze środków europejskich, w tym z polityki spójności, dla alokacji przeznaczonej na ochronę zdrowia, w zakresie przeprowadzania kontroli prawidłowości zawierania umów oraz realizacji projektów przez beneficjentów;
9) prowadzenie ewidencji fundacji, dla których organem właściwym ze względu na cele fundacji jest Minister, oraz realizacja innych zadań wynikających z przepisów o fundacjach;
10) prowadzenie spraw kadrowych kadr kierowniczych jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w zakresie określonym przepisami prawa;
11) koordynowanie spraw dotyczących:
a) wystąpień Najwyższej Izby Kontroli w zakresie wystąpień pokontrolnych, uchwał Kolegium Najwyższej Izby Kontroli oraz informacji o wynikach kontroli, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi,
b) kontroli działalności Ministerstwa prowadzonych przez Instytucje Zarządzające, Instytucję Audytową, Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy oraz Urząd Zamówień Publicznych;
12) analizowanie sytuacji finansowej podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami i instytutów badawczych nadzorowanych przez Ministra oraz podmiotów leczniczych prowadzonych w formie spółek kapitałowych z większościowym udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub uczelni medycznych;
13) analizowanie i ocena programów restrukturyzacyjnych i naprawczych podmiotów leczniczych nadzorowanych przez Ministra;
14) prowadzenie spraw w zakresie restrukturyzacji podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami oraz prowadzenie spraw związanych z kwestią pomocy publicznej finansowanej ze środków krajowych;
15) analiza sprawozdań finansowych jednostek nadzorowanych przez Ministra: instytutów badawczych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Agencji Badań Medycznych oraz Polskiego Laboratorium Antydopingowego, a także przedkładanie ich Ministrowi do zatwierdzenia;
16) przeprowadzanie wyboru podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych jednostek wymienionych w pkt 15;
17) prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Przejrzystości oraz członków Rady do spraw Taryfikacji, działających przy Prezesie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji;
18) prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Narodowego Funduszu Zdrowia;
19) prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych;
20) prowadzenie spraw dotyczących wyłaniania kandydatów na przedstawicieli Ministra wchodzących w skład rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez Ministra oraz rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez uczelnie medyczne;
21) monitorowanie wewnętrznych praktyk antykorupcyjnych obowiązujących w Ministerstwie, oraz współpraca w zakresie przeciwdziałania korupcji z administracją rządową;
22) koordynowanie oraz monitorowanie współpracy z Europejską Siecią do spraw Oszustw i Korupcji w Ochronie Zdrowia;
23) prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad realizacją zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie realizowania kontroli świadczeniodawców, aptek i kontroli refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;
24) realizacja zadań w zakresie kontroli i audytu reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz monitorowanie wdrażania rekomendacji i zaleceń pokontrolnych, w sytuacji gdy Departament realizuje lub koordynuje proces kontroli lub audytu, w ramach którego wydano rekomendacje lub zalecenia;
25) przyjmowanie i weryfikacja zgłoszeń zewnętrznych dokonanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
26) realizowanie zadań wynikających ze sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:
a) Instytutem „Centrum Zdrowia Matki Polki” w Łodzi,
b) Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie,
c) Instytutem Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie,
d) Instytutem Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie,
e) Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie,
f) Instytutem Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera w Łodzi,
g) Instytutem Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie,
h) Instytutem „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie,
i) Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie,
j) Narodowym Instytutem Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie,
k) Narodowym Instytutem Kardiologii Stefana Kardynała Wyszyńskiego – Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,
l) Narodowym Instytutem Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,
m) Profilaktycznym Domem Zdrowia w Juracie,
n) Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Centralnym Ośrodkiem Medycyny Sportowej w Warszawie
– z wyłączeniem spraw realizowanych przez Departament Rozwoju Kadr Medycznych.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.02.2019 12:54 Kinga Łuszczyńska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Kinga Łuszczyńska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Nadzoru i Kontroli 15.0 07.08.2024 10:51 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 14.0 07.08.2024 09:54 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 13.0 01.07.2024 12:40 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 12.0 23.05.2024 15:38 Joanna Sędek
Departament Nadzoru i Kontroli 11.0 12.07.2023 16:15 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 10.0 12.07.2023 16:15 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 9.0 22.05.2023 09:34 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 8.0 17.02.2023 11:55 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 7.0 07.12.2021 16:08 Justyna Maletka
Departament Nadzoru i Kontroli 6.0 04.05.2021 15:25 Bartłomiej Celejewski
Departament Nadzoru i Kontroli 5.0 07.07.2020 10:12 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 4.0 07.07.2020 10:11 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 3.0 20.09.2019 07:57 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 2.0 06.09.2019 14:19 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.4 02.08.2019 10:15 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.3 02.08.2019 09:36 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.2 16.05.2019 15:52 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.1 08.03.2019 13:05 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.0 08.02.2019 12:54 Kinga Łuszczyńska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}