W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Lecznictwa

Maciej Karaszewski
dyrektor

Dominika Janiszewska-Kajka
zastępca dyrektora

Michał Misiura
zastępca dyrektora

 

 

sekretariat: (22) 53 00 284
e-mail: dep-dl@mz.gov.pl

Adres do korespondencji:
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa

Do podstawowych zadań Departamentu Lecznictwa należy:

1) realizacja zadań Ministra w zakresie nadzoru merytorycznego nad Narodowym Funduszem Zdrowia, wynikającego z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 i 858), z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 24 pkt 23, w szczególności:
a) badanie decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia i stwierdzanie ich nieważności w przypadku, gdy naruszają one prawo, prowadzą do niewłaściwego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej lub prowadzą do niezrównoważenia przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia,
b) badanie decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia,
c) prowadzenie rejestrów uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia, rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, podlegających badaniu przez Ministra;
2) analizowanie i opiniowanie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia w sytuacjach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz analizowanie innych informacji dotyczących gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia;
3) udział w sporządzaniu corocznych prognoz przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia;
4) prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i jego zmian;
5) opiniowanie łącznego sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia;
6) prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra, w tym ich przyjmowanie i prowadzenie ewidencji oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi;
7) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw polityki społecznej, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego;
8) prowadzenie spraw związanych z interpretacją i stosowaniem unijnych przepisów o koordynacji systemów zabezpieczania społecznego, w zakresie zdrowotnych świadczeń rzeczowych oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej (Dz. Urz. UE L 88 z 4.04.2011, str. 45, z późn. zm.4));
9) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem kosztów leczenia cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych;
10) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Komisją Nadzoru Finansowego w zakresie spraw dotyczących dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych;
11) realizacja zadania polegającego na koordynacji systemu Internal Market Information (IMI) w zakresie należącym do właściwości Ministra, w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;
12) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w szczególności zasad funkcjonowania podmiotów leczniczych;
13) prowadzenie spraw związanych z wymaganiami dla pomieszczeń i urządzeń podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
14) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w szczególności spraw związanych z rejestrem podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz systemem resortowych kodów identyfikacyjnych dla tych podmiotów i szczegółowymi zasadami ich nadawania;
15) prowadzenie spraw związanych z uzdrowiskami i lecznictwem uzdrowiskowym;
16) prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu jakości w medycznych laboratoriach diagnostycznych;
17) prowadzenie spraw w zakresie zakwalifikowania, usunięcia, zmiany poziomu lub sposobu finansowania, lub warunków realizacji świadczeń gwarantowanych;
18) prowadzenie spraw z zakresu taryfikacji świadczeń;
19) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem projektów obwieszczeń w sprawie zaleceń postępowania diagnostyczno-leczniczego w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na podstawie dokumentów zaleceń przekazanych przez towarzystwa naukowe o zasięgu krajowym;
20) prowadzenie spraw w zakresie opieki koordynowanej w podstawowej opiece zdrowotnej oraz opracowywanie we współpracy z Departamentem Opieki Koordynowanej rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie i rozwój opieki koordynowanej w obszarze onkologii i kardiologii;
21) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem jakością w ochronie zdrowia oraz z realizacją przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w szczególności w zakresie przyznawania albo odmowy przyznania przez Ministra akredytacji oraz rozpatrywania sprzeciwów;
22) realizowanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, zadań związanych z realizacją Planu dla Chorób Rzadkich, w tym dotyczących zapewnienia dostępu do informacji, diagnostyki i wsparcia dla chorych na choroby rzadkie, z wyłączeniem zadań związanych z zapewnieniem dostępu do leków, wyrobów medycznych i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanych w chorobach rzadkich;
23) prowadzenie we współpracy z Centrum e-Zdrowia spraw związanych z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych oraz Międzynarodową Klasyfikacją Procedur Medycznych;
24) koordynowanie spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, z wyłączeniem rejestrów w obszarze onkologii i kardiologii;
25) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozliczaniem umów na prowadzenie rejestrów medycznych, z wyłączeniem rejestrów w obszarze onkologii i kardiologii;
26) prowadzenie, we współpracy z Centrum e-Zdrowia, Departamentem Analiz i Strategii, Departamentem e-Zdrowia i Departamentem Opieki Koordynowanej, spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;
27) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem interpretacji realizacji obowiązku stosowania przez podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami minimalnych norm zatrudnienia personelu medycznego, ustalonych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
28) prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem przez Ministra zadań z zakresu pobierania, przechowywania oraz przeszczepiania komórek, tkanek i narządów w Rzeczypospolitej Polskiej;
29) obsługa administracyjna Krajowej Rady Transplantacyjnej, w tym prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania członków Rady;
30) realizacja lub współudział w realizacji zadań z obszaru organizacji systemu opieki transplantacyjnej, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programu wieloletniego dotyczącego obszaru transplantologii, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;
31) prowadzenie spraw dotyczących nadawania oraz wręczania przez Ministra odznaki i legitymacji „Zasłużony dawca przeszczepu”;
32) prowadzenie spraw dotyczących organizacji i nadzoru Ministra nad publiczną służbą krwi, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programów dotyczących obszaru krwiodawstwa i krwiolecznictwa, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;
33) współpraca z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących planowania środków budżetowych w zakresie programów i podziału na poszczególne zadania w programach wieloletnich z obszaru transplantologii;
34) prowadzenie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, spraw związanych z procedurą wyłaniania realizatorów programów wieloletnich z obszaru transplantologii;
35) realizacja, zadań związanych z ewaluacją programów wieloletnich z obszaru transplantologii, niebędących programami inwestycyjnymi;
36) występowanie z wnioskami o uruchomienie środków na realizację zadań programów wieloletnich z obszaru transplantologii w zakresie umów zawieranych przez Ministra;
37) zawieranie i monitorowanie realizacji oraz rozliczanie umów na zadania wynikające z programów wieloletnich z obszaru transplantologii, z wyłączeniem umów na zadania, będące we właściwości innych komórek organizacyjnych;
38) planowanie przeznaczenia środków w ramach realizacji umów, zawartych na programy wieloletnie z obszaru transplantologii;
39) przyjmowanie i akceptacja efektów realizacji powstałych w wyniku realizacji umów, o których mowa w pkt 37;
40) realizacja w zakresie właściwości merytorycznej, reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
41) realizowanie zadań w zakresie Subfunduszu terapeutyczno-innowacyjnego dotyczącego finansowania świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych:
a) osobom do ukończenia 18. roku życia, w tym związanych z diagnostyką genetyczną, zakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane z zakresów, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
b) świadczeniobiorcom poza granicami kraju;
42) wykonywanie funkcji przypisanych dysponentowi Funduszu Medycznego w zakresie subfunduszu rozwoju profilaktyki;
43) realizowanie zadań w zakresie sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:
a) Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w Warszawie,
b) Bankiem Tkanek Oka w Warszawie,
c) Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Mikrobiologicznej w Warszawie,
d) Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Laboratoryjnej w Łodzi,
e) Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie,
f) Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnym do Spraw Transplantacji „Poltransplant” w Warszawie,
g) Krajowym Centrum Bankowania Tkanek i Komórek w Warszawie,
h) Narodowym Centrum Krwi w Warszawie,
i) regionalnymi centrami krwiodawstwa i krwiolecznictwa.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.02.2019 14:04 Kinga Łuszczyńska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Kinga Łuszczyńska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Lecznictwa 29.0 31.10.2024 13:21 Daniel Kuropaś
Departament Lecznictwa 28.0 15.10.2024 11:59 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 27.0 15.10.2024 08:59 Joanna Koc
Departament Lecznictwa 26.0 07.08.2024 13:04 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 25.0 07.08.2024 10:50 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 24.0 07.08.2024 09:53 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 23.0 22.02.2024 11:02 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 22.0 09.02.2024 14:08 Joanna Koc
Departament Lecznictwa 21.0 21.08.2023 21:20 Joanna Koc
Departament Lecznictwa 20.0 14.08.2023 10:55 Joanna Sędek
Departament Lecznictwa 19.0 14.08.2023 10:55 Joanna Sędek
Departament Lecznictwa 18.0 28.03.2023 14:19 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 17.0 28.03.2023 08:27 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 16.0 19.09.2022 12:03 Maria Kuźniar
Departament Lecznictwa 15.0 05.08.2022 10:08 Maria Kuźniar
Departament Lecznictwa 14.0 30.06.2022 11:05 Maria Kuźniar
Departament Lecznictwa 13.0 16.10.2020 18:03 Bartłomiej Celejewski
Departament Lecznictwa 12.0 13.10.2020 12:12 Bartłomiej Celejewski
Departament Systemu Zdrowia 11.0 22.09.2020 14:17 Bartłomiej Celejewski
Departament Systemu Zdrowia 10.0 18.08.2020 16:25 Bartłomiej Celejewski
Departament Systemu Zdrowia 9.0 07.07.2020 10:12 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 8.0 07.07.2020 10:12 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 7.0 04.06.2020 15:14 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 6.0 13.05.2020 15:11 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 5.0 23.01.2020 11:23 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 4.0 20.09.2019 08:16 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 3.0 20.09.2019 08:14 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 2.0 02.09.2019 08:10 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.5 02.08.2019 10:20 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.4 02.08.2019 09:50 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.3 04.06.2019 09:42 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.2 16.05.2019 16:06 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.1 10.02.2019 20:26 Kinga Łuszczyńska
Departament Systemu Zdrowia 1.0 08.02.2019 14:04 Kinga Łuszczyńska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}