W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia Komisji Ekonomicznej

Początki działalności Komisji Ekonomicznej wiążą się z wejściem w życie ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, w której wskazano:

Przy ministrze właściwym do spraw zdrowia tworzy się Komisję Ekonomiczną, zwaną dalej „Komisją”.

Prekursorem Komisji Ekonomicznej był Zespół do spraw Gospodarki Lekami, którego działanie było usankcjonowane art. 7 ustawy z 1 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. poz. 1050), który zgodnie z art. 79 ustawy o refundacji, działał na podstawie dotychczasowych przepisów i wykonywał przyszłe zadania Komisji Ekonomicznej, do czasu jej powołania, nie dłużej jednak niż przez miesiąc od dnia wejścia w życie tej ustawy. Pierwsze posiedzenie organizacyjne Komisji Ekonomicznej miało miejsce 19 października 2011 r.

Ustawodawca zdefiniował również zakres zadań jaki postawił przed tym ciałem doradczym oraz wymagania jakie powinny spełniać osoby w niej zasiadające.

Od roku 2012 skład Komisji Ekonomicznej kształtowany jest w drodze powołania dokonywanego przez Ministra Zdrowia lub upoważnionego przez niego członka Kierownictwa resortu zdrowia. W Komisji Ekonomicznej, stosownie do zadań przed nią stawianych oraz obszaru działań Ministerstwa Zdrowia,  zasiadają osoby z wykształceniem medycznym, farmaceutycznym, ekonomicznym, prawniczym czy doświadczeniem w pracy w administracji publicznej. Szeroki wachlarz wiedzy i uzupełniających się wzajemnie umiejętności członków Komisji Ekonomicznej, pozwala na rozważanie zarówno problemów natury czysto medycznej jak i prawnej czy ekonomicznej, które stanowią nieodzowny element każdego postepowania administracyjnego związanego z ustaleniem ceny technologii medycznej. 

Licząc od 2011 roku do końca maja 2024 r. w Komisji Ekonomicznej zasiadało 66 członków, zaś funkcje Przewodniczącego sprawowało 5 osób spośród jej dotychczasowych członków.

Tabela 1. Członkowie Komisji Ekonomicznej (alfabetycznie)

Lp.

Imię i nazwisko

Powołanie (pierwsze)

Odwołanie

1.

Jakub Adamski

2016 r. luty

2017 r. kwiecień

2.

Grzegorz Bartolik

2013 r. lipiec

2016 r. luty

3.

Tomasz Bochenek

2011 r. październik

2017 r. kwiecień

4.

Katarzyna Bonecka

2017 r. kwiecień

2018 r. lipiec

5.

Przemysław Bonek[1]

2018 r. wrzesień

2022 r. kwiecień

6.

Jerzy Bójko

2011 r. październik

2018 r. listopad

7.

Melania Brzozowska

2011 r. październik

2020 r. wrzesień

8.

Michał Czarnogórski

2011 r. październik

-

9.

Wojciech Czwakiel

2022 r. sierpień

2022 r. grudzień

10.

Dorota Drobisz-Kopydłowska

2011 r. październik

2018 r. styczeń

11.

Michał Dzięgielewski

2020 r. listopad

-

12.

Dominik Dziurda

2021 r. maj

2023 r. wrzesień

13.

Artur Fałek

2011 r. październik

2016 r. luty

14.

Magdalena Gałązka1

2023 r. kwiecień

2023 r. listopad

15.

Katarzyna Garbacz1

2018 r. wrzesień

2023 r. marzec

16.

Wojciech Giermaziak

2011 r. październik

2015 r. wrzesień

17.

Jacek  Graliński

2011 r. październik

2013 r. maj

18.

Karina Jahnz-Różyk

2011 r. październik

2013 r. czerwiec

19.

Damian Jakubik

2019 r. maj

2024 r. marzec

20.

Elżbieta Jazgarska

2011 r. październik

2022 r. sierpień

21.

Sylwia Kacprzykowska1

2022 r. styczeń

-

22.

Dominika Kais-Kamińska1

2023 r. październik

-

23.

Iwona Kasprzak

2024 r. maj

-

24.

Joanna Kilkowska

2018 r. listopad

2023 r. wrzesień

25.

Katarzyna Klimkowska1

2021 r. maj

-

26.

Ivan Kocić

2011 r. październik

2012 r. marzec

27.

Krzysztof Kopeć

2011 r. październik

2012 r. marzec

28.

Martyna Kosmal1

2023 r. kwiecień

2023 r. listopad

29.

Grażyna Kozłowska-Plewa

2011 r. październik

-

30.

Joanna Królak-Buzakowska

2019 r. kwiecień

-

31.

Magdalena Krupa

2014 r. wrzesień

2017 r. kwiecień

32.

Łukasz Kucharenko1

2020 r. listopad

-

33.

Monika Kruszczyńska

2018 r. wrzesień

2019 r. luty

34.

Iga Lipska

2018 r. luty

2019 r. marzec

35.

Agnieszka Łakomy1

2022 r. sierpień

2023 r. kwiecień

36.

Aneta Machnio (Lichwierowicz)

2021 r. maj

2022 r. czerwiec.

37.

Kamila Malinowska

2016 r. luty

2017 r. kwiecień

38.

Mirosław Markowski

2011 r. październik

-

39.

Edyta Matusik

2017 r. marzec

2018 r. lipiec

40.

Sebastian Migdalski

2012 r. marzec

-

41.

Konrad Miłoszewski

2019 r. marzec

2020 r. listopad

42.

Wojciech Modzelewski

2022 r. lipiec

-

43.

Magdalena Nowak1

2019 r. luty

2020 r. listopad

44.

Izabela Obarska

2016 r. luty

2018 r. styczeń

45.

Mateusz Oczkowski

2020 r. listopad

-

46.

Jan Pachecka

2011 r. październik

2012 r. styczeń

47.

Łukasz Pera

2015 r. wrzesień

2016 r. luty

48.

Katarzyna Piotrowska-Radziewicz

2024 r. maj

-

49.

Anna Protas

2020 r. listopad

2021 r. kwiecień

50.

Agnieszka Sanojca

2024 r. marzec

-

51.

Szymon Skoczyński

2013 r. październik

2017 r. marzec

52.

Michał Sobczak1

2020 r. listopad

2021 r. kwiecień

53.

Anna Sołtys

2017 r. kwiecień

2018 r. wrzesień

54.

Jan Staniłko

2017 r. sierpień

2019 r. marzec

55.

Ryszard Stypa

2022 r. marzec

2023 r. czerwiec

56.

Hubert Szalak

2011 r. październik

2022 r. luty

57.

Mirosław Szeligowski

2011 r. październik

2023 r. marzec

58.

Łukasz Szmulski

2019 r. luty

2024 r. marzec

59.

Paweł Tobiaszewski

2023 r. listopad

-

60.

Krzysztof Urban

2012 r. maj

-

61.

Filip Urbański

2020 r. grudzień

-

62.

Barbara Walenciuk

2017 r. lipiec

2018 r. wrzesień

63.

Kinga Warcholińska

2018 r. wrzesień

-

64.

Piotr Warczyński

2013 r. grudzień

2014 r. styczeń

65.

Justyna Wilk1

2023 r. kwiecień

2023 r. listopad

66.

Piotr Włodarczyk

2022 r. lipiec

-

[1] Pracownicy Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji uczestniczą w pracach Komisji (jako jej członkowie) w formie rotacyjnej.

Tabela 2. Przewodniczący Komisji Ekonomicznej (alfabetycznie)

Lp.

Imię i nazwisko

Data początkowa

Data końcowa

1.

Artur Fałek

2011 r. październik

2016 r. luty

2.

Kamila Malinowska

2016 r. kwiecień

2017 r. kwiecień

3.

Mateusz Oczkowski

2024 r. marzec

-

4.

Mirosław Szeligowski

2017 r. maj

2023 r. kwiecień

5.

Łukasz Szmulski

2023 r. maj

2024 r. marzec

W początkach działania Komisji spotkania, zarówno członków Komisji jak i posiedzenia negocjacyjne, odbywały się stacjonarnie w budynku Ministerstwa Zdrowia przy ulicy Miodowej, a następnie również przy ulicy Długiej. Nierzadko spotkania takie trwały do późnych godzin nocnych, a w sytuacjach dużego obciążenia liczbą koniecznych do przeprowadzenia negocjacji, również godzin porannych. Sytuacje te z pewnością głęboko zapadły w pamięć zarówno przedstawicielom Wnioskodawców jak i członkom Komisji Ekonomicznej. W tym okresie również cała dokumentacja dotycząca spotkań jak i wyników negocjacji prowadzona była w formie tradycyjnej, papierowej i własnoręcznie podpisywana przez Przewodniczącego Komisji.

Od 2017 r. wsparciem prac Komisji jest System Obsługi List Refundacyjnych (SOLR), z wykorzystaniem którego prowadzony jest zarówno proces obsługi postepowań administracyjnych związanych z refundacją jak i proces negocjacji

Jak w wielu przypadkach na całym świecie sposób i tryb funkcjonowania Komisji Ekonomicznej zmieniła pandemia Covid-19. Celem zapewnienia ciągłości działania Komisji, a zatem również urzędu Ministra Zdrowia, i zapewnienia niezakłóconego dostępu do refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, zarówno proces negocjacji jak i posiedzenia Komisji Ekonomicznej w pełnym składzie zostały przekształcone do formy zdalnej, prowadzone za pośrednictwem narzędzi teleinformatycznych i w tym trybie odbywają się do chwili obecnej, co usprawnia sam proces negocjacji, jest mniej angażujące dla stron postepowania - nie wiąże się z osobistym stawiennictwem w danym miejscu i czasie.

{"register":{"columns":[]}}