Kształcenie lekarzy
Zagadnienia dotyczące niepełnosprawności są ujęte w programach kształcenia przedyplomowego lekarzy. Programy te uwzględniają treści dotyczące indywidualnego podejścia do pacjenta oraz prawidłowej komunikacji z pacjentem.
Zgodnie z nowymi standardami kształcenia kwestia komunikacji z pacjentem poruszana jest w ramach studiów na kierunku lekarskim w ramach kształcenia z zakresu nauk behawioralnych i społecznych z elementami profesjonalizmu.
Dyplom lekarza uzyskuje absolwent studiów na kierunku lekarskim, który w zakresie kompetencji społecznych:
- potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem,
- kieruje się jego dobrem, stawiając je na pierwszym miejscu,
- przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
- przy czym w równym stopniu dotyczy to pacjentów niepełnosprawnych i w pełni sprawnych.
W zakresie wiedzy absolwent kierunku lekarskiego m.in.:
- zna aktualny stan wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych;
- rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe oraz zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia;
- rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
Natomiast w zakresie umiejętności absolwent kierunku lekarskiego m.in. uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych.
Również w trakcie szkolenia podyplomowego realizowanego w ramach szkolenia specjalizacyjnego lekarze i lekarze dentyści pogłębiają wiedzę i umiejętności z zakresu kompetencji społecznych nabyte w ramach studiów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym przydatne do leczenia osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Lekarz i lekarz dentysta w czasie szkolenia specjalizacyjnego kształtuje i rozwija postawę etyczną oraz doskonali kompetencje zawodowe, a w szczególności:
- kierowanie się w swoich działaniach nadrzędną zasadą dobra chorego;
- respektowanie społecznie akceptowanego systemu wartości oraz zasad deontologicznych;
- umiejętność podejmowania decyzji oraz gotowość wzięcia odpowiedzialności
za postępowanie swoje i powierzonego sobie zespołu; - umiejętność właściwej organizacji pracy własnej i harmonijnej współpracy w zespole;
- umiejętność nawiązywania relacji z pacjentem oraz rodziną i opiekunem pacjenta,
z poszanowaniem godności osobistej oraz zróżnicowania kulturowego, etnicznego
i społecznego; - znajomość psychologicznych uwarunkowań relacji lekarz-pacjent;
- umiejętność przekazywania informacji o stanie zdrowia, rokowaniach i postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym.
- Ostatnia modyfikacja:
- 27.10.2017 12:55 Dominika Waligórska
- Pierwsza publikacja:
- 22.11.2017 13:17 Dominika Waligórska