W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kształcenie lekarzy

Zagadnienia dotyczące niepełnosprawności są ujęte w programach kształcenia przedyplomowego lekarzy. Programy te uwzględniają treści dotyczące indywidualnego podejścia do pacjenta oraz prawidłowej komunikacji z pacjentem.

Zgodnie z nowymi standardami kształcenia kwestia komunikacji z pacjentem poruszana jest w ramach studiów na kierunku lekarskim w ramach kształcenia z zakresu nauk behawioralnych i społecznych z elementami profesjonalizmu.

Dyplom lekarza uzyskuje absolwent studiów  na kierunku lekarskim, który w zakresie kompetencji społecznych:

  • potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem,
  • kieruje się jego dobrem, stawiając je na pierwszym miejscu,
  • przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
    •  przy czym w równym stopniu dotyczy to pacjentów niepełnosprawnych i w pełni sprawnych.

W zakresie wiedzy absolwent kierunku lekarskiego m.in.:

  • zna aktualny stan wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych;
  • rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe oraz zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia;
  • rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;

Natomiast w zakresie umiejętności absolwent kierunku lekarskiego m.in. uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych.

Również w trakcie szkolenia podyplomowego realizowanego w ramach szkolenia specjalizacyjnego lekarze i lekarze dentyści pogłębiają wiedzę i umiejętności z zakresu kompetencji społecznych nabyte w ramach studiów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym przydatne do leczenia osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Lekarz i lekarz dentysta w czasie szkolenia specjalizacyjnego kształtuje i rozwija postawę etyczną oraz doskonali kompetencje zawodowe, a w szczególności:

  • kierowanie się w swoich działaniach nadrzędną zasadą dobra chorego;
  • respektowanie społecznie akceptowanego systemu wartości oraz zasad deontologicznych;
  • umiejętność podejmowania decyzji oraz gotowość wzięcia odpowiedzialności
    za postępowanie swoje i powierzonego sobie zespołu;
  • umiejętność właściwej organizacji pracy własnej i harmonijnej współpracy w zespole;
  • umiejętność nawiązywania relacji z pacjentem oraz rodziną i opiekunem pacjenta,
    z poszanowaniem godności osobistej oraz zróżnicowania kulturowego, etnicznego
    i społecznego;
  • znajomość psychologicznych uwarunkowań relacji lekarz-pacjent;
  • umiejętność przekazywania informacji o stanie zdrowia, rokowaniach i postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym.
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
27.10.2017 12:55 Dominika Waligórska
Pierwsza publikacja:
22.11.2017 13:17 Dominika Waligórska
{"register":{"columns":[]}}