W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy kolejne centrum symulacji medycznej. Skorzystają studenci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu

18.05.2018

Już za kilka miesięcy studenci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu będę kształcić się w Centrum Symulacji Medycznej (CSM). To zupełnie nowa, nieosiągalna dotąd jakość nauczania umiejętności praktycznych. Projekt powstał dzięki środkom Programu Wiedza Edukacja Rozwój.

W uroczystym otwarciu CSM wzięli udział m.in. przedstawiciele uczelni, Ministerstwa Zdrowia oraz media. W części oficjalnej organizatorzy podziękowali wszystkim, którzy przyczynili się do doprowadzenia projektu do szczęśliwego zakończenia. Goście obejrzeli także pokazy symulacyjne.

CSM mieści się w zabytkowych wnętrzach czterokondygnacyjnego budynku z XIX-wieku. Poprzednio znajdowały się w nim szpitalna pralnia, kuchnia i stołówka.

Wirtualny szpital

CSM przypomina szpital, w którym jest wszystko, za wyjątkiem prawdziwych pacjentów. Zajęcia studentów opierają się na pracy z fantomami. Manekiny medyczne potrafią doskonale naśladować różne objawy i zachowania ludzi. Oddychają, płaczą, nawet krwawią. Podłączona do nich nowoczesna aparatura diagnostyczna obrazuje taki sam stan, jak u żywego człowieka. Praktyczne wykonanie intubacji, użycie defibrylatora czy nawet nauka wstrzyknięć dożylnych w przypadku fantomów nie różni się zasadniczo od takiego samego zabiegu na pacjencie. Fantom nie odczuwa jednak bólu, a zabiegi można powtarzać wielokrotnie. Przypadki kliniczne mogą być jednak różne. Od sytuacji nagłych, jak zadławienie, duszności czy zawał mięśnie sercowego, po stany przewlekłe np. niedotlenienie czy arytmia serca.

Liczby projektu

25 mln zł: wartość inwestycji

18 mln zł : dofinansowanie z Funduszy Europejskich

381 – liczba studentów mogących odbywać zajęcia w CSM w jednym czasie

6 sal wysokiej wierności

14 pracowni niskiej wierności

8 sal do debriefingu

1 sala audytoryjna

14 techników symulacji

2 edukatorów

2 pracowników naukowo-dydaktycznych (adiunkt, asystent)

1 pracownik administracji

Wszystko wg planu

Scenariusze symulacji tworzą nauczyciele akademiccy, którzy zajęcia obserwują zza lustra weneckiego. Dzięki temu mają kontrolę przebiegu symulacji, a technicy mogą zmieniać parametry życiowe pacjentów. Po skończonych zajęciach studenci oglądają film z przeprowadzonej symulacji. Pozwala to ocenić, co zrobili dobrze, a które elementy wymagają poprawy. To doskonały sposób nauki, który pozwala lepiej radzić sobie ze stresem pod presją czasu.

W przyszłości uczelnia chce uruchomić letnią szkołę symulacji dla studentów różnych kierunków. Będą się w niej odbywały symulowane dyżury z zaplanowanym 12-to godzinnym scenariuszem i podziałem ról dla przedstawicieli konkretnych zawodów medycznych oraz osób znajdujących się na różnych etapach edukacji.

Zajęcia w CSM we Wrocławiu w pełnym wymiarze rozpoczną się w roku akademickim 2018/2019.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
18.05.2018 12:10 Kinga Łuszczyńska
Pierwsza publikacja:
18.05.2018 12:10 Kinga Łuszczyńska
{"register":{"columns":[]}}