W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prace nad ograniczeniem dostępu do wyrobów tytoniowych

11.10.2024

W związku z dużym zainteresowaniem kwestią ograniczenia dostępu do wyrobów tytoniowych przedstawiamy informacje o pracach nad nowymi przepisami.

Celem Ministra Zdrowia jest kompleksowe uregulowanie rynku elektronicznych papierosów i objęcie ustawą wszelkiego rodzaju elektronicznych papierosów, niezależnie od tego czy są to wyroby do wielokrotnego, czy też jednorazowego użytku, oraz niezależnie czy płyny  w nich używane zawierają w swoim składzie nikotynę czy też nie.

Ponieważ płyny beznikotynowe do elektronicznych papierosów (niezależnie od rodzaju - jednorazowe i wielorazowego użytku) nie są objęte przepisami ustawy tytoniowej w związku z czym nie podlegają ograniczeniom wiekowym analogicznym do tych obowiązujących w stosunku do produktów tytoniowych i nikotynowych. W odniesieniu do tych płynów  zakaz ich sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia zostanie wprowadzony zgodnie z procedurą powiadamiania w Komisji Europejskiej  na podstawie dyrektywy (UE) 2015/1535. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zostanie przesłany do notyfikacji po przyjęciu projektu ustawy przez Radę Ministrów.

Obecnie procedowany jest również drugi projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, który stanowi wdrożenie przepisów tzw. dyrektywy delegowanej 2022/2100. Projekt ustawy ma za zadanie wprowadzenie zakazu sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych posiadających aromat charakterystyczny.

Polska miała obowiązek implementacji przepisów ww. dyrektywy od dnia 23 lipca 2023 r. (z terminem obowiązywania przepisów krajowych od dnia 23 października 2023 r.) i dalsze opóźnianie jej wdrażania naraziłoby Polskę na kary finansowe. Dołączenie projektu zakazującego jednorazowych papierosów elektronicznych z nikotyną na tym etapie prac  legislacyjnych opóźniłoby wdrożenie ww. dyrektywy.

Niezależnie od prowadzonych prac legislacyjnych, ze względu na znaczenie problemu, podczas Prezydencji w Radzie UE, rozpoczniemy dyskusję na temat możliwości rewizji. dyrektywy tytoniowej 2014/40/UE

Polski rząd proceduje obecnie dwa projekty nowelizacji tzw. ustawy tytoniowej (ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych).

Jeden projekt (UD 86) reguluje sprzedaż płynów beznikotynowych do elektronicznych papierosów (w tym do jednorazowych elektronicznych papierosów).

Zmiany zakładają:

  • zakaz ich sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia,  
  • ograniczenie miejsc, gdzie możliwe będzie ich używanie – tak jak elektronicznych papierosów z płynem zawierającym nikotynę,  
  • zakaz sprzedaży w automatach oraz sprzedaży na odległość (w tym przez Internet),  
  • zakaz reklamy i promocji ww. produktów,  
  • konieczność odpowiedniego oznakowania ich opakowań.  

Drugi  projekt (UC18) dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej i odnosi się do podgrzewanych wyrobów tytoniowych.

  • Zmiany zakładają zakaz sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie (np. truskawkowych czy mentolowych).
  • Projekt określa definicję podgrzewanych wyrobów tytoniowych jako: „nowatorskie wyroby tytoniowe, w których w wyniku podgrzania dochodzi do emisji zawierającej nikotynę i inne substancje chemiczne, która jest następnie wdychana przez użytkownika lub użytkowników, i które, w zależności od ich cech, są wyrobami tytoniowymi bezdymnymi lub wyrobami tytoniowymi do palenia”.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U z 2023 r. poz. 700)

Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2022/2100 z dnia 29 czerwca 2022 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE w odniesieniu do zniesienia niektórych zwolnień w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych (Tekst mający znaczenie dla EOG)

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE Tekst mający znaczenie dla EOG.

{"register":{"columns":[]}}