W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozwój kompetencji pielęgniarskich

Od 1 października 2015 r. Ministerstwo Zdrowia (Departament Pielęgniarek i Położnych) realizuje projekt pozakonkursowy Rozwój kompetencji pielęgniarskich. Planowane zakończenie realizacji projektu – 31 grudnia 2020 r.

Główne cele projektu to:

  • podniesienie jakości kształcenia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwowy;

  • opracowanie mechanizmów, które przyczynią się do wzrostu liczby i poprawy warunków pracy pielęgniarek i położnych w Polsce.

Finansowanie

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020 (Działanie 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych). Budżet projektu to 10 583 307 zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej – 8 919 611,13 zł.

Planowane działania

W ramach projektu zaplanowano m.in. takie działania jak:

  • wprowadzenie rozwiązań systemowych, które przyczynią się do zwiększenia liczby miejsc i poprawy warunków pracy pielęgniarek i położnych,

  • nadzór nad wdrażaniem standardów kształcenia w zakresie nowych kompetencji zawodowych pielęgniarek i położnych dotyczących ordynowania leków, wystawiania recept i kierowania na badania diagnostyczne,

  • analiza standardów kształcenia pielęgniarek i położnych pod kątem konieczności wprowadzenia zmian wynikających m.in. z aktualnych trendów demograficznych, epidemiologicznych i wejścia w życie nowych technologii,

  • prowadzenie corocznej oceny stosowania norm zatrudnienia oraz wskaźnika migracji pielęgniarek i położnych oraz wdrożenie pilotażu dotyczącego standaryzacji opieki pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych,

  • diagnozowanie potrzeb kadrowych pracodawców pod kątem wymaganych kwalifikacji i zabezpieczenia społeczeństwa w świadczenia pielęgniarskie,

  • analizowanie rynku usług pielęgniarskich – ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich form zatrudnienia oraz migracji pielęgniarek i położnych,

  • wypracowanie modelu współpracy między uczelniami a podmiotami leczniczymi w celu upraktycznienia systemu kształcenia pielęgniarek i położnych,

  • przeprowadzenie audytów na uczelniach w zakresie tworzenia Centrów Symulacji Medycznej dla pielęgniarek i położnych,

  • wsparcie pielęgniarek i położnych (studentów, absolwentów) w zakresie kształcenia na rzecz wykonywania zawodu w ramach utworzonej platformy internetowej – Akademia Pielęgniarstwa i Położnictwa.

Projekt zakłada współpracę Ministerstwa Zdrowia – Departamentu Pielęgniarek i Położnych z:

  • Krajową Radą Akredytacyjną Szkół Pielęgniarek i Położnych,

  • Polską Komisją Akredytacyjną,

  • Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego,

  • uczelniami kształcącymi pielęgniarki i położne,

  • podmiotami leczniczymi,

  • Narodowym Funduszem Zdrowia,

  • konsultantami krajowymi w dziedzinach pielęgniarstwa,

  • wojewodami i organami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi (m.in. Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych).

Osiągnięte wskaźniki

Osiągnięte wskaźniki

W ramach realizacji projektu osiągnięto następujące wskaźniki (stan na dzień 30.04.2018 r.):

  • uruchomiliśmy platformę internetową – Akademia Pielęgniarstwa i Położnictwa
  • przeprowadziliśmy audyty 41 uczelni kształcących na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo w zakresie kształcenia z wykorzystaniem technik symulacji medycznej,
  • wprowadziliśmy rozwiązania systemowe w formie aktów prawnych:
    • Rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: pielęgniarstwo i położnictwo w zakresie nowych kompetencji zawodowych związanych z ordynacją leków i wystawianiem recept.
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie stażu adaptacyjnego dla cudzoziemców ubiegających się o przyznanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej.
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych.
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu substancji czynnych zawartych w lekach, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych ordynowanych przez pielęgniarki i położne oraz wykazu badań diagnostycznych, na które mają prawo wystawiać skierowania pielęgniarki i położne
  • zrealizowaliśmy 5 wizyt studyjnych w krajach Unii Europejskiej (Szwecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Portugalia) w celu analizy rozwiązań europejskich w zakresie zabezpieczenia kadr pielęgniarskich/położniczych w systemach opieki zdrowotnej krajów Unii Europejskiej.
  • podpisaliśmy umowę z realizatorem pilotażu standaryzacji opieki pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych. Celem pilotażu jest stworzenie w wybranych podmiotach leczniczych warunków do wprowadzenia Słownika Międzynarodowej Klasyfikacji Pielęgniarskiej (ICNP). Będzie on wykorzystywany w dokumentowaniu oraz sprawdzaniu realizowanych planów opieki, a także interwencji pielęgniarskich w bezpośredniej opiece nad pacjentem.
  • przeprowadziliśmy badania ankietowe mające:
    • ocenić stosowanie minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych przez podmioty lecznicze realizujące świadczenia finansowane z NFZ w 2016 r.
    • ocenić stosowanie minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych przez podmioty lecznicze realizujące świadczenia finansowane z NFZ w 2017 r.
    • zebrać dane dotyczące liczby kandydatów i studentów w roku akademickim 2017/2018 i absolwentów w roku akademickim 2016/2017, na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo.
  • przeprowadziliśmy 10 wizyt studyjnych w uczelniach w ramach konkursu pn. "Realizacja programów rozwojowych dla uczelni medycznych uczestniczących w procesie kształcenia pielęgniarek i położnych ukierunkowanych na zwiększenie liczby absolwentów ww. kierunków". Sprawdzaliśmy zasady współpracy uczelni z podmiotami leczniczymi w zakresie realizacji praktyk zawodowych studentów.
  • W ramach powołanego przez Ministra Zdrowia zespołu powstał dokument pn. "Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce".
  • Opracowano dokument pn. Analiza w zakresie stosowania minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych przez podmioty lecznicze w 2016 r."
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.08.2019 08:18 Mateusz Klimczak
Pierwsza publikacja:
04.06.2018 15:43 Kinga Łuszczyńska
{"register":{"columns":[]}}