W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Studenci z Oświęcimia mają już Centrum Symulacji Medycznej dla Pielęgniarek i Położnych

10.06.2019

10 czerwca 2019 w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu odbyło się oficjalne otwarcie Centrum Symulacji Medycznej dla Pielęgniarek i Położnych. W wydarzeniu wzięli udział Jarosław Gowin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Józefa Szczurek-Żelazko Sekretarz Stanu Ministerstwa Zdrowia, Jadwiga Emilewicz Minister Przedsiębiorczości i Technologii oraz przedstawiciele uczelni i włodarzy miasta.

Studenci z Oświęcimia mają już Centrum Symulacji Medycznej dla Pielęgniarek i Położnych

Oświęcim to kolejne miasto na mapie Polski, w którym studenci pielęgniarstwa i położnictwa swoją wiedzę o zawodzie budują na praktycznych zajęciach. Wszystko dzięki Centrum Symulacji dla Pielęgniarek i Położnych, których w całej Polsce dzięki Funduszom Europejskim powstanie aż 35.

- Takie inwestycje przenoszą jakość opieki nad pacjentem i kształcenia studentów w zupełnie inne, nowe rejony. To najnowocześniejsza aparatura medyczna. Możemy z dumą powiedzieć, że kadry pielęgniarskie w Polsce, dzięki Centrum, kształcone są na poziomie światowym. (…) Dzięki tej inwestycji wszyscy możemy mieć gwarancje, że gdy trafi się nieszczęście i potrzeba, to chorzy trafią pod opiekę pielęgniarek i pielęgniarzy kształconych na najwyższym poziomie, z jakim dziś na świecie możemy mieć do czynienia – mówił Jarosław Gowin, wicepremier i Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. Głównym założeniem była aranżacja siedmiu sal Centrum Symulacji Medycznej: pielęgniarska wysokiej wierności, pomieszczenie kontrolne, sala OSCE, sala symulacji z zakresu ALS, sala symulacji z zakresu BLS, sala do ćwiczeń umiejętności pielęgniarskich, sala ćwiczeń umiejętności technicznych.

Technologia w nauce

Doskonale odwzorowane sale dydaktyczne przenoszą studentów do sal zabiegowych, gdzie bez bólu i narażania życia pacjenta mogą nauczyć się odpowiedniej profesjonalnej reakcji na daną sytuację. Wszystko dzięki specjalnym manekinom, które imitują ludzkie zachowania (m.in.: płacz, poród, krwawienie), a także objawy różnych chorób.

Wykorzystanie manekinów zwiększa możliwości przeprowadzenia zajęć praktycznych, które wpływa na obycie studenta z pacjentem, a także przeprowadzenie egzaminów praktycznych, które w wymiernym stopniu są w stanie pokazać poziom wiedzy oraz umiejętności przyszłych pielęgniarek i położnych.

- Symulatory, trenażery, manekiny, fantomy odwzorowują naturalne sytuacje, w których pielęgniarka może się spotkać na każdym stanowisku pracy. Pozwalają na wielokrotne powtarzanie czynności, aż do osiągnięcia perfekcji. (…) Dają też możliwość odtworzenia sytuacji, które mogą wystąpić na ulicy, sali operacyjnej, czy w miejscu opieki nad przewlekle chorym. To skok milowy, jeśli chodzi o metody kształcenia – wyjaśnia Józefa Szczurek-Żelazko, Sekretarz Stanu Ministerstwa Zdrowia.

To właśnie w Centrum Symulacji Medycznej będą realizowane nowe zajęcia dla pielęgniarek i położnych, co pozwoli wprowadzić usprawnienia dydaktyczne. To ogromny przeskok w edukacji kadry medycznej, który w znaczący sposób wpłynie na sprawność pracy z pacjentem młodych adeptów medycyny.

Poza najnowocześniejszym sprzętem ogromną wartością projektu jest przeszkolona kadra dydaktyczna, która na potrzeby prowadzonych zajęć będzie przygotowywać specjalne scenariusze. To dzięki nim studenci będą odtwarzać różne sytuacje, w których wymagana będzie ich pomoc jako przyszłej służby zdrowia.

Przyszłość w rękach studentów

Zmiana podejścia do kształcenia kadry medycznej w znacznym stopniu zwiększa atrakcyjność samych studiów. Przyszłe pielęgniarki i położne w ten łatwy i bezbolesny dla pacjenta sposób mogą zyskać umiejętności, którego wcześniej uczyć się mogły jedynie w teorii lub od starszych koleżanek i kolegów.

- Projekt w oświęcimskiej uczelni wpisuje się w większy, który realizuje resort. Elementem programu jest tworzenie monoprofilowych i wieloprofilowych centrów symulacji medycznej w uczelniach medycznych. Z funduszy europejskich przez Ministerstwo Zdrowia przeznaczonych na ten cel zostało ponad 92 mln zł na ich wyposażenie. W skali kraju mamy zaplanowane, że zostanie uruchomionych 35 takich centrów. Oświęcimskie jest kolejne, a następne czekają już na otwarcie – powiedziała wiceminister Józefa Szczurek-Żelazko.

Możliwości sprawdzenia w praktyce pracy pielęgniarki i położnej nawet na manekinie zwiększa świadomość zawodu i od początku wykształca poczucie odpowiedzialności za pacjenta, z którym student ma dużo większą styczność.

Projekt został zrealizowany dzięki Funduszom Europejskim w kwocie ponad 2,4 mln zł. Całkowita wartość inwestycji w całej Polsce to 92,5mln złotych.

Zdjęcia (2)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.07.2019 14:38 Mateusz Klimczak
Pierwsza publikacja:
22.07.2019 14:38 Mateusz Klimczak
{"register":{"columns":[]}}