Uzyskaj zezwolenie Ministra Zdrowia na utworzenie w Polsce przedstawicielstwa fundacji zagranicznej
Prowadzisz fundację za granicą i chcesz otworzyć jej przedstawicielstwo w Polsce? Sprawdź, jak zrobić to zgodnie z przepisami prawa. Dowiedz się, z kim masz się skontaktować, by uzyskać pomoc.
Jak załatwić sprawę
Wniosek możesz złożyć na dwa sposoby:
- pocztą,
- osobiście w kancelarii Ministerstwa Zdrowia (MZ).
Kto może skorzystać z usługi
Każdy, kto prowadzi fundację zagraniczną, pod warunkiem że przedstawicielstwo jego fundacji będzie służyć realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Polski celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności:
- ochrony zdrowia,
- rozwoju gospodarki i nauki,
- oświaty i wychowania,
- kultury i sztuki,
- opieki i pomocy społecznej,
- ochrony środowiska oraz opieki nad zabytkami.
Uwaga: MZ wydaje zezwolenia tylko dla fundacji, które chcą działać w sferze ochrony zdrowia.
Kiedy złożyć wniosek
W dowolnym momencie. Za datę przyjęcia wniosku przyjmujemy datę jego wpływu do kancelarii MZ.
Gdzie złożyć albo wysłać wniosek
- Pocztą na adres:
Ministerstwo Zdrowia
Miodowa 15
00-952 Warszawa
- Osobiście w kancelarii MZ.
Co zrobić
- Przygotuj wniosek o wydanie zezwolenia.
- Dołącz do wniosku załączniki (szczegóły znajdziesz w sekcji „Co przygotować?”);
- Zanieś wniosek do MZ albo wyślij pocztą (adres znajdziesz w sekcji „Gdzie złożyć albo wysłać wniosek”);
- Czekaj na decyzję MZ (szczegóły znajdziesz w sekcji „Ile będziesz czekać?”)
Ile zapłacisz
855 zł opłaty skarbowej.
Zrób opłatę:
- na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy Centrum Obsługi Podatnika 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
(Uwaga: wpisz w tytule wpłaty: opłata skarbowa).
Co przygotować
Do wniosku, który składasz w formie papierowej, dołącz:
- oświadczenie właściwego organu fundacji zagranicznej o zamiarze utworzenia w Polsce przedstawicielstwa,
- określ w nim cele, jakie realizowane będą przez przedstawicielstwo,
- musi być ono przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego,
- uwierzytelniony statut fundacji zagranicznej i jego tłumaczenie przysięgłe na polski,
- zaświadczenie (wyciąg) z rejestru fundacji zagranicznej i jego tłumaczenie przysięgłe na polski (jeżeli fundacja zagraniczna podlega obowiązkowi wpisu do rejestru),
- oświadczenie o wyborze osoby upoważnionej do działania w imieniu i na rzecz przedstawicielstwa w Polsce,
- potwierdzenie przelewu 855 zł.
Wskaż w treści wniosku siedzibę przedstawicielstwa fundacji zagranicznej w Polsce.
Uwaga: statut fundacji zagranicznej oraz zaświadczenie (wyciąg) z rejestru fundacji zagranicznej powinny być poświadczone poprzez „apostille”.[1]
Ile będziesz czekać
Rozpatrzymy wniosek do 30 dni. Jeśli sprawa będzie szczególnie skomplikowana – rozpatrzymy ją do 2 miesięcy. Dostaniesz list z decyzją o udzieleniu zgody na otwarcie przedstawicielstwa albo z jej odmową.
Jeśli wniosek będzie niekompletny – dostaniesz list z prośbą o jego uzupełnienie.
Jak możesz się odwołać
Jeśli otrzymasz decyzję negatywną, masz 14 dni, by złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek przekaż MZ.
Warto wiedzieć
Pamiętaj, że przedstawicielstwo musi przestrzegać przepisów polskiego prawa.
MZ może cofnąć zezwolenie, jeżeli przedstawicielstwo będzie:
- nie dotrzymywać warunków określonych w zezwoleniu,
- w istotny sposób naruszać przepisy polskiego prawa albo
- interes państwa.
MZ może zawiesić zezwolenie, jeśli przedstawicielstwo lub reprezentowana przez nie fundacja:
- naraża na szkodę bezpieczeństwo lub
- inny ważny interes państwa.
Po zawieszeniu zezwolenia, do czasu podjęcia decyzji w sprawie cofnięcia zezwolenia, przedstawicielstwo Twojej fundacji:
- będzie musiało zaprzestać działalności,
- nie będzie miało prawa do odszkodowania.
Instytucja odpowiedzialna
Ministerstwo Zdrowia
Departament Nadzoru i Kontroli
Wieloosobowe Stanowisko do Spraw Monitorowania i Koordynacji
tel. 22 53 00 125
[1] Dotyczy to fundacji, które pochodzą z państw, które są stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych sporządzonej w Hadze 5 października 1961 r.
Jeśli państwo, z którego wywodzi się fundacja nie jest stroną Konwencji oraz w przypadku, gdy państwo to nie ma z Polską umowy dotyczącej zniesienia wymogu uwierzytelniania dokumentów – zastosowanie będą miały przepisy dotyczące legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach Dz. U. z 2023 r. poz. 166
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz. U. z 2022 r. poz. 2142, z późn. zm.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm.
Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzona w Hadze dnia 5 października 1961 r. Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938
- Ostatnia modyfikacja:
- 17.02.2023 11:37 Maria Kuźniar
- Pierwsza publikacja:
- 25.02.2021 15:50 Bartłomiej Celejewski