W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania służby medycyny pracy

Ograniczanie szkodliwego wpływu pracy na zdrowie

Służba medycyny pracy sprawdza, czy w środowisku pracy występują czynniki, które mają negatywny wpływ na zdrowie zatrudnionych. Zajmuje się również oceną ryzyka zawodowego w miejscu zatrudnienia oraz udziela porad dotyczących organizacji, ergonomii, fizjologii i psychologii pracy.

Profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracującymi

Służba medycyny pracy wykonuje badania wstępne, okresowe i kontrolne. Ocenia również czy stan zdrowia pracownika pozwala mu pracować w danym miejscu pracy. Zajmuje się też profilaktyką chorób zawodowych, m.in.:

  • udziela porad osobom cierpiącym na choroby zawodowe,
  • wykonuje badania, które umożliwiają wczesną diagnostykę chorób zawodowych,
  • prowadzi konsultacje, diagnostykę i leczenie w zakresie patologii zawodowej.

Służba medycyny wykonuje szczepienia ochronne, niezbędna dla wykonywania pracy, a także monitoruje stan zdrowia osób zaliczanych do grup szczególnego ryzyka, takich jak: młodociani, niepełnosprawni czy kobiety w ciąży.

Rehabilitacja

Zabiegi w ramach rehabilitacji leczniczej, uzasadnionej stwierdzoną patologią zawodową, przysługują osobom:

  • których choroby mają związek z rodzajem wykonywanej pracy,
  • z rozpoznaną chorobą zawodową,
  • poszkodowanym w wypadku w pracy, w drodze do lub z pracy.

Świadczenia te mają ograniczyć dolegliwości spowodowane charakterem wykonywanej pracy, przyśpieszyć powrót do pracy, a także zapobiegać dalszemu rozwojowi choroby.

Do zadań służby medycyny pracy należą również:

  • Pierwsza pomoc medyczna w nagłych zachorowaniach i wypadkach – w miejscu pracy, służby lub pobierania nauki
  • Promocja zdrowia
  • Inicjowanie działań pracodawców chroniących zdrowie pracowników
  • Analiza stanu zdrowia pracowników – zwłaszcza występowania chorób zawodowych i ich przyczyn oraz przyczyn wypadków przy pracy
  • Zbieranie, przechowywanie i przetwarzanie informacji o narażeniu zawodowym, ryzyku zawodowym i stanie zdrowia osób objętych profilaktyczną opieką zdrowotną

Centralny Rejestr Chorób Zawodowych:

Celem rejestru jest zbieranie danych i monitorowanie sytuacji w zakresie występowania chorób zawodowych w Polsce. Jest on prowadzony w oparciu o karty stwierdzenia choroby zawodowej sporządzane przez organy inspekcji sanitarnej i przekazywane do Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi.

Zgodnie z art. 235 Kodeksu pracy, za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych "narażeniem zawodowym".

Informacje dotyczące rozpoznawania chorób zawodowych oraz wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia choroby zawodowej są dostępne na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Czytaj więcej: Jak rozpoznać chorobę zawodową?

Czytaj więcej: Wszczęcie postępowania w sprawie choroby zawodowej

Materiały

Choroby Zawodowe w Polsce w 2018 r. - IMP w Łodzi
Choroby​_Zawodowe​_w​_Polsce​_w​_2018​_r​_-​_IMP​_w​_Łodzi.pdf 1.43MB
Choroby zawodowe w Polsce w 2019 roku - opracowanie roczne IMP w Łodzi
Choroby​_zawodowe​_w​_Polsce​_w​_2019​_roku​_-​_opracowanie​_roczne​_IMP​_w​_Łodzi.pdf 1.97MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
15.10.2020 09:02 Bartłomiej Celejewski
Pierwsza publikacja:
22.11.2017 13:18 Dominika Waligórska
{"register":{"columns":[]}}