Uruchomienie nowego systemu paszportowego - sprawdź, kiedy punkty paszportowe będą zamknięte
25.10.2022
W związku z wejściem w życie nowej ustawy o dokumentach paszportowych i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych, od 8 listopada godz. 14:00 (czasu środkowo-europejskiego) do 13 listopada 2022 r. organy paszportowe nie będą przyjmować wniosków o wydanie paszportu. W tym okresie, nie będzie także możliwości odbioru dokumentów. Prosimy o uwzględnienie powyższego w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w urzędzie, najpóźniej 8 listopada 2022 r. do godz. 14:00 czasu środkowo-europejskiego lub też po 14 listopada 2022 r. W tym okresie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Jednocześnie informujemy, że wraz z wdrożeniem nowego systemu obywatele będą korzystać z uproszczonej procedury wnioskowania o paszport:
- nie będzie już konieczności wypełniania papierowych wniosków przez obywatela - wniosek będzie generowany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez wnioskodawcę na urządzeniu służącym do pobierania podpisu;
- nastąpi uruchomienie dodatkowych usług dla obywatela, tj. weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie, jakie dane są przetwarzane w rejestrze. Obywatel ponadto będzie miał możliwość otrzymywania powiadomienia, np. o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu;
- będzie istniało więcej dostępnych form, w jakich będzie możliwe zgłoszenie utraty paszportu – oprócz formy osobistej, utratę paszportu będzie można zgłosić samodzielnie, tj. przez e-puap lub e-usługę (dzięki której zgłoszenie będzie automatycznie generowało unieważnienie utraconego paszportu zapobiegając tym samym nieuprawnionemu użyciu);
- pobieranie odcisków palców, podpisu oraz wystawienie paszportu na okres 10 lat będzie możliwe dla dzieci po ukończeniu 12 roku życia (a nie 13, jak do tej pory).