Warsztaty "Stilus fantasticus" - prof. dr hab. Maria Banaszkiewicz-Bryła (AM Poznań)
09.10.2023
W dniach 16 i 17 listopada 2023 r. zapraszamy na warsztaty zatytułowane: "Stilus fantasticus"
Sekcja Instrumentów Klawiszowych i Harfy Zespołu Państwowych Szkoł Muzycznych im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie zaprasza w dniach 16 i 17 listopada 2023 r. na warsztaty pod kierunkiem prof. dr hab. Marii Banaszkiewicz-Bryły (AM Poznań) zatytułowane: "Stilus fantasticus w muzyce klawiszowej XVII i XVIII wieku. Pierwsze niezależne formy muzyki klawiszowej - toccaty, preambula, preludia i fantazje pi-sane były w stylu opisnym przez matematyka i teoretyka muzyki Athanasiusa Kirchera w nastepujacy sposób:
Styl fantastyczny – stilus fantasticus szczególnie nadaje się do instrumentów. Jest to naj-bardziej swobodna i nieskrępowana metoda komponowania, nie związana z niczym, ani ze słowami, ani z tematem melodycznym, została stworzona, aby wykazać się talentem i uczyć poczucia harmonii oraz pomysłowościw w kształtowaniu kompozycji. Styl ten rozpowszech-niony był się w takich formach jak fantazja, ricercar, toccata i sonata.
Warsztaty maja na celu przypomnienie źródeł swobodnych form muzyki klawiszowej, wpływu na twórczość kolejnych pokoleń kompozytorów epoki baroku oraz wskazać sposoby in-terpretacji dzieł napisanych w stylu fantazyjnym, w których improwizacja dominuje nad kom-pozycją.
Prof. Maria Banaszkiewicz-Bryła, jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiowała w klasie klawesynu Zofii Brencz-Budny i Ewy Mielczarek-Poprawy oraz w klasie organów Romualda Sroczyńskiego. Dziś jest profesorem tej uczelni, prowadząc klasę klawesynu. W macierzystej uczelni od roku 2019 kieruje Katedrą Historycznych Praktyk Wykonawczych. Prowadzi aktywna działalność koncertową, współ-pracując z Filharmonią Poznańską oraz wieloma polskimi zespołami orkiestrowymi (m.in. Collegium Viridimontanum, Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Orkiestrą Kameralną Leopol-dinum, orkiestrami filharmonii: Poznańskiej, Sudeckiej, Lubuskiej, Gorzowskiej), a jako ka-meralistka współpracuje z wybitnymi solistami – instrumentalistami oraz wokalistami, wyko-nującymi muzykę dawną (m.in. Gilles Apap, BrunoCocset. Bartłomiej Nizioł, Paul Esswood, Bartosz Bryła, Marzena Michałowska, Marta.Boberska, Jan Jakub Monowid). Jako solistka i kameralistka dokonała wielu nagrań, w tym m.in. płyt z muzyką Johanna Seba-stiana Bacha, Antonia Vivaldiego, Feliksa Nowowiejskiego oraz barokowych kompozytorów baskijskich. Jest też autorką publikacji muzycznych, m.in. książki „Klawiszowa muzyka ba-skijska XVIII wieku na podstawie zbioru Padre Donostii Musica de Tecla en el País Vasco Siglo XVIII”. Jako prezes Stowarzyszenia DisCe prowadzi intensywną działalność animującą życie mu-zyczne środowiska wielkopolskiego, realizując autorskie projekty: Forum Kameralne Muzyki Dawnej, Maestro Flatau, Wieczory Zamkowe w Kórniku, Akademicki Konkurs Klawesyno-wy. Za swoją działalność została uhonorowana wieloma odznaczeniami m.in. Medalem Ko-misji Edukacji Narodowej i Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Plan warsztatów
16.11.2023
11:00 – 12:00
Wykład „ Formy swobodne w literaturze klawiszowej XVII i XVIII wieku” – prowadzący prof. M. Banszkiewicz – Bryła (Akademia Muzyczna w Poznaniu)
Warsztaty:
12:30 – 13:30
J.S.Bach – Preludium i fuga e-moll BWV 855 Irena Kiełbasińska – fortepian
J.S.Bach – Preludium i fuga c-moll BWV 847 - Gabriela Matecka- klawesyn
J.S.Bach – Preludium B-dur BWV 866 Maciej Wachowiec- fortepian
15:00 – 19:30
J.S.Bach – Preludium i fuga G-dur BWV 884 - Aniela Kołakowska- klawesyn
T. Merula – Toccata del primo tuono – Zofia Stankiewicz- klawesyn
G.Frescobaldi – Toccata seconda - primo libro – Gabriela Matecka - klawesyn
G. Frescobaldi – Toccata settima - primo libro – Aniela Kołakowska- klawesyn
17.11.2023
9:30 – 12:00
J.S.Bach – Preludium i fuga d-moll BWV 875 Eryk Foksberger
D. Buxtehude – Suita ex e - Gabriela Matecka- klawesyn
J.Pachelbel – Suita ex a P.446 - Aniela Kołakowska- klawesyn
Ew. Utwory współczesne