W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Paragwaj

Informacje ogólne

Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, język urzędowy

Republika Paragwaju jest położona w Ameryce Południowej. Nie posiada dostępu do morza. Graniczy z Boliwią na północnym zachodzie, Brazylią na wschodzie i Argentyną na południowym zachodzie. Stolicą Paragwaju jest Asunción.

Powierzchnia Paragwaju wynosi 406 752 km2. Liczba ludności wynosi 7 353 038 osób, z czego 62,9% zamieszkuje miasta, a 37,1% wieś (2021).

Językami urzędowymi Paragwaju są hiszpański i guaraní.

Warunki klimatyczne

Paragwaj jest położony w strefie klimatu zwrotnikowego (suchy na zachodzie, wilgotny na wschodzie). Średnia temperatura w lecie wynosi 25-35°C, a w zimie 10-12°C. Średnia roczna suma opadów atmosferycznych wynosi 1 500 mm jednak jest ona zróżnicowana regionalnie: na wschodzie kraju wynosi 2 000-3 000 mm, w Chaco (na zachodzie) 800 mm, natomiast przy granicy z Boliwią 400 mm. 

Główne bogactwa naturalne

Na terytorium Paragwaju można znaleźć między innymi takie surowce mineralne jak magnez, wapień, gips, kamienie półszlachetne, marmur, żelazo, stal, dolomit, gliny, a także niektóre pochodne ropy naftowej.

Jednym z najważniejszych bogactw naturalnych Paragwaju jest drewno.

System walutowy, kurs i wymiana

Jednostką monetarną jest guaraní, PYG (1 guaraní = 100 centimos).  W obiegu znajdują się monety: 50, 100, 500 i 1000 guaraní, oraz  banknoty: 2 000, 5 000, 10 000, 20 000, 50 000 i 100 000 guaraní. 
Kurs dolara amerykańskiego (USD) wynosi 6840,39 PYG, a euro (EUR) – 7696,12 PYG (grudzień 2021 r.).

Religia

Paragwajska konstytucja gwarantuje wolność wyznania. Katolicy stanowią 88,30% ludności, protestanci – 6,8%, niewierzący – 2,6%, a inne wyznania chrześcijańskie (Mormoni, Świadkowie Jehowy) – 0,9% (2018).

Wykaz dni świątecznych i wolnych od pracy

  • 1 stycznia – Nowy Rok                                                           
  • 1 marca – Święto Bohaterów
  • 1 maja – Święto Pracy
  • 14 – 15 maja – Święto Niepodległości
  • 12 czerwca – Pokój z Chaco
  • 15 sierpnia – założenie Asunción
  • 29 września – Zwycięstwo w bitwie pod Boquerón
  • 8 grudnia – Matki Boskiej z Caacupé
  • 25 grudnia – Boże Narodzenie

Święta ruchome: 
Wielki Czwartek i Wielki Piątek (Wielkanoc).

Infrastruktura transportowa

W Paragwaju jest 12 lotnisk, z czego 2 to lotniska międzynarodowe (w Asunción i Ciudad del Este). Najważniejszymi portami na rzece Paragwaj są: Vileta, Asunción i San Antonio, a na rzece Paraná – Encarnación. Sieć drogowa (drogi i szosy) ma 80 127 km, z czego drogi utwardzone stanowią 6 987 km. 22 drogi o łącznej długości 8 756 km należą do kategorii dróg krajowych (caminos nacionales).

Obowiązek wizowy

Obywatele polscy udający się do Paragwaju w celach turystycznych na okres krótszy niż 90 dni są zwolnieni z obowiązku posiadania wizy. W innych przypadkach powinni skonsultować cel swojej podróży w Ambasadzie Republiki Paragwaju w Berlinie (właściwej terytorialnie dla Polski). Jeśli obywatele RP planują przebywać w Paragwaju dłużej niż 90 dni, powinni uzyskać stosowną wizę w Paragwajskim urzędzie migracyjnym. Aby wjechać na terytorium Paragwaju należy przedstawić dokument paszportowy ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego wjazdu.

Należy pamiętać, że od marca 2020 r., tj. od wybuchu pandemii COVID-19, zasady wjazdu na terytorium Paragwaju uległy zmianie. Aktualne informacje znajdują się w zakładce Informacje dla podróżujących MSZ/Paragwaj. ​​

System administracyjny

Ustrój polityczny

Paragwaj jest republiką o charakterze unitarnym. Zgodnie z konstytucją z 1992 r., która po raz pierwszy w historii tego kraju usankcjonowała trójpodział władzy, głową państwa i szefem rządu jest prezydent. Paragwajski parlament, nazywany Kongresem, składa się z dwóch izb: Izby Deputowanych (niższej) i Senatu (wyższej). Najwyższą władzę sądowniczą w Paragwaju sprawuje Sąd Najwyższy, którego 9 członków wybierają Senat i prezydent.

Głównymi siłami politycznymi w Paragwaju są następujące partie: Stowarzyszenie Narodowo-Republikańskie (Asociación Nacional Republicana, ANR), znane jako Partia Colorado (Czerwona) oraz Autentyczna Partia Radykalno-Liberalna (Partido Liberal Radical Auténtico, PLRA).

Władza ustawodawcza

Władzę ustawodawczą w Paragwaju sprawuje dwuizbowy Kongres. Izba Deputowanych składa się z 80 osób, a Senat – z 45. Zarówno deputowani, jak i senatorowie są wybierani w wyborach powszechnych na okres 5 lat.

Władza wykonawcza

Prezydent wybierany jest wraz z wiceprezydentem w wyborach powszechnych na 5-letnią kadencję. Prezydent jest nie tylko głową państwa, ale również szefem rządu, o składzie którego decyduje.

W wyborach prezydenckich w kwietniu 2018 r. zwyciężył Mario Abdo Benítez, polityk i przedsiębiorca reprezentujący Partię Colorado. Jest on jednocześnie przywódcą jednej z dwóch frakcji w Partii Colorado – Colorado Añetete. Na czele drugiej frakcji, Honor Colorado, stoi b. prezydent Horacio Cartes.

Struktura administracji gospodarczej

Ministerstwo Finansów

  • Podsekretariat Stanu ds. Administracji i Finansów;
  • Podsekretariat Stanu ds. Gospodarki;
  • Podsekretariat Stanu ds. Podatkowych.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu

  • Podsekretariat Stanu ds. Przemysłu;
  • Podsekretariat Stanu ds. Handlu;
  • Podsekretariat ds. Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Ministerstwo Rolnictwa i Hodowli.

Ministerstwo Robót Publicznych i Komunikacji

  • Sekretariat Stanu ds. Administracji i Finansów;
  • Sekretariat Stanu ds. Górnictwa i Energetyki;
  • Sekretariat Stanu ds. Robót Publicznych i Łączności;
  • Sekretariat Stanu ds. Transportu.

Sądownictwo gospodarcze

W uzupełnieniu.

Gospodarka

Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej

Paragwaj jest państwem o dużym bogactwie naturalnym i potencjale hydroelektrycznym. Kraj nie ma dostępu do morza, natomiast jest poprzecinany siecią rzek, co umożliwia m.in. produkcję czystej energii. Gospodarka jest bardzo otwarta i zależna od handlu zagranicznego, a w szczególności od eksportu soi i  wołowiny (50% wartości eksportu). W ostatnich latach kraj poczynił znaczne postępy w dziedzinie polityki fiskalnej i monetarnej. Podstawę gospodarki Paragwaju stanowi hodowla bydła oraz uprawa bawełny, trzciny cukrowej, herbaty i soi. Paragwaj jest 4. światowym eksporterem soi. Połowa paragwajskiego eksportu kierowana jest do krajów członkowskich Mercosur. Drugim partnerem handlowym jest Unia Europejska, importująca z Paragwaju przede wszystkim soję, bawełnę i mięso.

Państwu brakuje surowców mineralnych, ale dzięki ogromnemu potencjałowi hydroenergetycznemu kraj ten stał się głównym eksporterem energii elektrycznej w Ameryce Południowej (3. na świecie) – szczególną rolę odgrywa tu elektrownia wodna Itaipú, ulokowana na rzece Paraná i eksploatowana wspólnie z Brazylią.

Wzrost gospodarczy w latach 2014-2018 KPB oscylował w przedziale 3,75%-4,7%, niemniej w 2019 wzrost spadł do 0,2%. Zmniejszenie produkcji przemysłowej i rolno-hodowlanej nastąpiło wskutek ogólnie niepewnej sytuacji makroekonomicznej na świecie, w tym w sąsiednich krajach, co przełożyło się także na spadek wymiany handlowej.

Dla rozwoju gospodarki Paragwaju kluczowe jest przyciąganie inwestycji zagranicznych i zachowanie dobrego wizerunku kraju na rynkach międzynarodowych. Zachętą dla inwestorów jest niski koszt energii, tania siła robocza oraz zwolnienia podatkowe na podstawie tzw. Ley de maquila. Z tych ułatwień korzystają głównie firmy brazylijskie, które często przenoszą swoją działalność na teren Paragwaju.

Polityka gospodarcza, w tym nacisk na przyciąganie inwestorów zagranicznych, zaczyna przynosić rezultaty. Agencje ratingowe Fitch oraz Standard & Poor's przyznały temu krajowi rating BB+.

Paragwaj prowadzi ostrożną politykę fiskalną. Deficyt budżetowy w 2018 r. nie przekroczył ustalonego limitu (1,5%) i wyniósł 1,3% PKB. Pomimo emisji obligacji mających na celu sfinansowanie wydatków na infrastrukturę, dług publiczny pozostawał na niskim poziomie: w 2018 r. wyniósł 19,7% PKB, a w 2017 r.- 18,2% PKB. Zgodnie z oceną MFW rezerwy walutowe znajdują się na adekwatnym poziomie dla obsługi długu zagranicznego. Wiarygodność polityki monetarnej Paragwaju wzrosła od 2011 r., gdy wprowadzono cele inflacyjne. Inflacja w 2019 r. wyniosła 2,8% (3,9% w 2018 r.). Bank centralny w ostatnich latach poluzował politykę monetarną, obniżając stopy procentowe najpierw do poziomu 5,5%, a następnie do 4%.

 Rząd Paragwaju wykorzystał korzystną sytuację ekonomiczną do zwiększenia inwestycji na infrastrukturę, będącą jednym z największych problemów strukturalnych kraju. Aby ograniczyć presję fiskalną, rząd rozwijał system finansowania inwestycji poprzez partnerstwo publiczno-prywatne. Paragwaj podejmuje także próby dywersyfikacji czynników wytwórczych PKB oraz rynków eksportowych, co miałoby doprowadzić do zmniejszenia wahań wzrostu gospodarczego kraju.

Najważniejsze wskaźniki makroekonomiczne

 

2021

2020

PKB (USD)

38,99 mld

35,43 mld

PKB na jednego mieszkańca (USD)

5 822,7

5 656,3

Tempo wzrostu PKB w procentach

4,2%

-0,8%

Relacja deficytu/nadwyżki finansów publicznych do PKB w procentach

‑6,15%

7,19%

Relacja całkowitego długu publicznego do PKB w procentach

37,02% 

36,90%

Stopa inflacji (indeks cen konsumpcyjnych CPI) w procentach

4,8%

1,8%

Stopa bezrobocia w procentach

7,2%

7,6%

Wartość obrotów handlu zagranicznego (USD)

24,107 mld

16,035 mld

Wartość eksportu (USD)

10 547,3 mln 

8 517,9 mln 

Wartość importu (USD)

13 559,7 mln 

10 217,1 mln

Relacja deficytu/nadwyżki na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego do PKB w procentach

-

-

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich w kraju urzędowania (USD)

bd.

92 925 021

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich kraju urzędowania za granicą (USD)

bd.

-27 120 954

Źródło: Bank Światowy

Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze gospodarczym

  • WTO: Paragwaj jest członkiem WTO od 1 stycznia 1995 r. Należy m. in. do następujących grup negocjacyjnych: Mercosur, SVEs i Cairns.
  • UNCTAD: Paragwaj jest krajem członkowskim Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju.
  • MERCOSUR: Paragwaj jest jednym z krajów założycielskich MERCOSUR - Wspólnego Rynku Południa. ZICOSUR: Wszystkie departamenty Paragwaju należą do Zicosur, procesu regionalnej integracji horyzontalnej, który stanowi subregion w ramach struktury MERCOSUR z włączeniem północnych regionów Chile i południowych Peru.
  • ANDYJSKA KORPORACJA ROZWOJU: Od 1997 r. Paragwaj jest akcjonariuszem w tej międzynarodowej instytucji finansowej, która wspiera rozwój i integrację krajów członkowskich.

Stosunki gospodarcze z Unią Europejską

Relacje UE z Urugwajem reguluje umowa ramowa o współpracy zawarta w 1992 r. Kolejnym dokumentem prawnym, określającym współpracę UE z Urugwajem jest „Umowa ramowa o współpracy międzyregionalnej między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Wspólnym Rynkiem Ameryki Południowej i jego Państwami (Mercosur  - Argentyna, Brazylia, Paragwaj, Urugwaj), z drugiej strony”, która weszła w życie w 1999 roku.

W czerwcu 2019 r. UE i kraje Mercosur osiągnęły polityczne porozumienie (Agreement in principle) co do warunków zakończenia negocjacji handlowej części Umowy Stowarzyszeniowej. Rozmowy na ten temat trwały od 1999 r. (z przerwą w latach 2004 – 2010).

W świetle danych za rok 2018, Paragwaj dla UE jest 99 pod względem wielkości obrotów partnerem handlowym (84 w imporcie i 105 w eksporcie). Udział Paragwaju  w ogólnym imporcie i eksporcie UE oscyluje wokół 0 %. W 2018 r. (w porównaniu z rokiem 2017) import UE z Paragwaju zmalał o 35,4% i osiągnął poziom ok. 742 mln EURO. Eksport UE do tego kraju wzrósł w tym okresie o 1,3% do poziomu 694 mln EURO.

UE dla Paragwaju jest 3, po Brazylii i Argentynie, pod względem wielkości obrotów partnerem handlowym (4, po Chinach, Brazylii i Argentynie, pod względem importu oraz 3, po Brazylii i  Argentynie, pod względem eksportu). W 2018 r. udział importu z UE w ogólnym imporcie Paragwaju wyniósł 14,8%. W przypadku eksportu Paragwaju, współczynnik ten wyniósł 11,6%.

Dwustronna współpraca gospodarcza

Gospodarcze umowy dwustronne

Między RP a Paragwajem nie ma podpisanych umów o charakterze gospodarczym.

Handel zagraniczny

Wartość polsko-paragwajskich obrotów handlowych (USD)

 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Obroty

188,8

165,6

165,8

121,7

100,8

202,6

Eksport

5,3

13,5

14,3

13,6

11,4

13,7

Import

183,5

152,1

151,5

108,1

89,4

188,9

Saldo

-178,2

-138,6

-137,2

-94,4

-78

-175,2

Źródło: SWAiD STAT GUS

Główne pozycje w eksporcie: kątowniki, kształtowniki stalowe, nawozy, chemikalia organiczne, wódka, papier i tektura.

Główne pozycje w imporcie: soja, kawa rozpuszczalna, nasiona sezamu i drewno.

Obroty handlowe Polski z Paragwajem są niewielkie. Wynika to głównie z małego zainteresowania polskich firm rynkiem paragwajskim i braku działalności promocyjnej. Paragwaj jest postrzegany jako rynek niestabilny, ryzykowny i mało znany. W 2019 r. polski eksport sięgnął 13,6 mln USD, a import – 108,1 mln USD (obroty 121,7 mln USD, ujemne saldo 94,4 mln USD).

W opinii Ambasady RP w Buenos Aires największe możliwości eksportowe dla polskich firm istnieją w dziedzinach związanych z rolnictwem (chemikalia i nawozy, maszyny rolnicze, w tym traktory i ich części, samoloty rolnicze), przemysłem drzewnym (maszyny do prac leśnych i obróbki drewna) i rozbudową infrastruktury drogowej (maszyny drogowe, materiały budowlane) oraz w sferze takich towarów jak: farmaceutyki, kosmetyki, kutry patrolowe, wyroby stalowe oraz przełączniki elektroniczne i elektromechaniczne.

Z porównania statystyk handlu zagranicznego Paragwaju i Polski należy wnioskować, że znaczna część polskiego eksportu do tego kraju jest dokonywana za pośrednictwem firm zagranicznych (via Hamburg lub Rotterdam).

Wzajemne inwestycje

Nie odnotowano wzajemnych inwestycji Polski i Paragwaju.

Dostęp do rynku

Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług

Obroty handlowe z Paragwajem powinny być analizowane w szerszym kontekście wynikającym z przynależności tego kraju do Mercosur. Kolejne rzady w Paragwaju kontynuują politykę sprzyjającą zagranicznym inwestorom.

W opublikowanym przez Bank Światowy zestawieniu „Doing Business 2020”, Paragwaj pod względem warunków sprzyjających do prowadzenia działalności gospodarczej, zajmuje 125 pozycję wśród 190 ujętych w rankingu gospodarek świata (spadek o 8 miejsc w porównaniu do 2019 r.).

W odniesieniu do kategorii handel zagraniczny, Paragwaj zajmuje 128 pozycję (spadek o 1 miejsce w stosunku do roku 2019 r.).

Służby celne Paragwaju wymagają, aby cała dokumentacja importowa (np. faktura handlowa, świadectwo pochodzenia, cennik, dokumenty przewozowe) była opatrzone pieczęcią przez paragwajski konsulat akredytowany w kraju pochodzenia towaru. Wymóg ten stanowi znaczne utrudnienie dla polskich eksporterów. Pozyskanie pieczęci jest czasochłonne, ponieważ w przypadku Polski właściwy jest Konsulat Republiki Paragwaju w Berlinie; ponadto sam proces stemplowania trwa stosunkowo długo. Przyczynia się to do wzrostu kosztów eksportu do tego kraju. W przypadku braku odpowiedniej pieczęci, na eksportera może zostać nałożona grzywna w wysokości do 200% normalnej opłaty za stemplowanie dokumentów.

Dostęp do rynku pracy

Cudzoziemcy, którzy chcą pozostać w Paragwaju na dłużej i podjąć pracę, muszą zostać uznani za przebywających stale lub przejściowo w kraju zgodnie z Prawem Migracyjnym N˚978/96. Niestałym rezydentem jest ten, który przybywa do kraju bez zamiaru osiedlenia się  w nim, stałym rezydentem jest natomiast ten, który ze względu na rozwijaną działalność pragnie w nim pozostać na stałe lub przejściowo. Obcokrajowcy będący rezydentami w Paragwaju mają prawo do pracy, nawet jeśli ich pobyt jest przejściowy (do roku) lub tymczasowy (na rok, odnawialny do 6 lat). Niezbędne jest przedstawienie właściwej dokumentacji w urzędzie migracyjnym, w celu otrzymania m. in. dokumentu tożsamości w postaci karty identyfikacyjnej.

W przypadku firm zagranicznych, zatrudniających osoby zameldowane w Paragwaju do działania w charakterze ich przedstawicieli na terenie kraju, należy uwzględnić fakt, że zdarzają się przypadki problemów w związku z kryteriami zwolnienia z pracy i należnych odszkodowań.

Nabywanie i wynajem nieruchomości

Przy nabywaniu nieruchomości ważną rolę odgrywa notariusz, który za swoje usługi pobiera 0,75-2% od wartości nieruchomości i dodatkowe 10% za podatek VAT. Jest on odpowiedzialny za przygotowanie niezbędnych zaświadczeń do przeprowadzenia transakcji. Po sporządzeniu aktu notarialnego jest on rejestrowany. Cała procedura trwa około 48 dni. Obcokrajowcy mogą nabywać i wynajmować nieruchomości.

System zamówień publicznych

W 2013 r. został wprowadzony program partnerstwa publiczno-prywatnego (ustawa nr 5102 - treść dostępna tutaj).

Ustawa Nr 2.051 z 2003 r. o zamówieniach publicznych jest podstawowym aktem prawnym, określającym zasady funkcjonowania tego systemu. Tekst ustawy jest dostępny pod poniższym odnośnikiem.

Więcej szczegółów dot. systemu zamówień publicznych znajduje się na oficjalnej stronie: www.contrataciones.gov.py.

Dostęp dla zagranicznych oferentów jest ograniczony do konkretnych przypadków i warunków. Preferencje dla zamówień które mają udział lokalnego wkładu. Przy szacowaniu oferty wnioskodawca może dać preferencje w marginesie 10% wartości. Preferencje dla określonych lokalnych towarów i usług.

Przydatne kontakty i linki

Administracja gospodarcza

Ministerstwo Finansów
Chile 252, 1220 Asunción
tel. (595 21) 440-010 do 17, www.hacienda.gov.py

Ministerstwo Przemysłu i Handlu
Av. Mcal. López 3333 c/ Dr. Weiss, Villa Morra, Asunción 
tel. (595 21) 616-3000, www.mic.gov.py

Ministerstwo Rolnictwa i Hodowli
Yegros e/25 de Mayo y Cerro Corá Nº 437, Edif. San Rafel, Asunción
tel. (595 21) 441-036 lub 452 316, www.mag.gov.pl

Ministerstwo Robót Publicznych i Komunikacji
Oliva y Alberdi Nº 411, 1221 Asunción
tel. (595 21) 414-9000, www.mopc.gov.py

Samorządy gospodarcze

Centrum Importerów Paragwaju (CIP)
Av. Brasilia N° 1.947 casi Artigas – Casilla de Correos N° 2609
tel. (595 21) 299-800, www.cip.org.py

Paragwajskie Stowarzyszenie Przemysłowe
Av. Sacramento 945, Asunción
tel. (595 21) 606-988, www.uip.org.py

Paragwajskie Stowarzyszenie Rolne (ARP)
Ruta Transchaco Km. 14,  M.R. Alonso
tel. (595 21) 754-412, www.arp.org.py

Oficjalne strony o charakterze ekonomicznym

Bank Centralny Paragwaju (BCP)
Federación Rusa y Augusto Roa Bastos - Asunción
tel. (595 21) 608-011, www.bcp.gov.py

Paragwajski Urząd Statystyczny (DGEEC)
Fernando de la Mora, Zona Norte - Central
tel. (595 21) 677-920, www.dgeec.gov.py

Konsulat RP w Asunción
Konsul Honorowy: Jorge Anibal Goldenberg
(jęz. hiszpański, angielski)
Palma 685, CP 1225 - Po Box 276, Asunción                                                                                                                               
República del Paraguay
Tel. +59521 447 266
e-mail: consulpol@consultronic.com.py
​​​

 


Data aktualizacji: wrzesień 2022

{"register":{"columns":[]}}