Praca i pobyt w Azerbejdżanie
POBYT:
W styczniu 2017 roku Azerbejdżan wprowadził dla obywateli szeregu państw, w tym Polski usługę wizy elektronicznej. Wizy tego typu wydawane są przez państwową agencję ASAN za pośrednictwem portalu internetowego www.evisa.gov.az. Korzystając z portalu można wnioskować o wizy jednokrotnego wjazdu, z maksymalnym terminem ważności 30 dni w okresie 90 dni. Na wymienionej stronie internetowej należy wypełnić krótki wniosek, dołączyć kopię zeskanowanego paszportu w formacie JPG oraz wnieść opłatę. System przyjmuje karty kredytowe lub debetowe (MasterCard lub Visa). Opłata za wizę wynosi 23,- USD. Decyzja wizowa podejmowana jest w ciągu 3 dni roboczych, następnie przesyłana drogą elektroniczną do aplikującego, na podany we wniosku adres poczty elektronicznej. Otrzymany dokument należy wydrukować i zachować do kontroli granicznej.
Od 30 sierpnia 2017 r. za pośrednictwem tego samego portalu można wnioskować o wizy w trybie przyspieszonym. Przed wypełnieniem wniosku należy wybrać opcję ekspresowego rozpatrzenia wniosku wizowego. Po jego wypełnieniu, dołączeniu kopii paszportu w formacie JPG i dokonaniu opłaty w wysokości 53 USD w ciągu 3 godzin zostanie przesłana na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej decyzja wizowa. Podobnie, jak w trybie normalnym można wnioskować o wizy jednokrotnego wjazdu, z maksymalnym terminem ważności 30 dni w okresie 90 dni.
Należy pamiętać, że w Azerbejdżanie przy pobytach przekraczających 15 dni istnieje wymóg rejestrowania pobytu (obowiązek meldunkowy). Rejestracji można dokonać drogą elektroniczną na stronie www.migration.gov.az lub osobiście we właściwym ze względu na miejsce pobytu biurze Państwowej Służby Migracyjnej. Rejestracja jest bezpłatna. W przypadku, gdy cudzoziemcy naruszają zasady rejestracji w miejscu pobytu lub w miejscu zamieszkania podczas zmiany miejsca pobytu, są karani grzywną od 300 do 400 AZN, mogą być również wydaleni z terytorium Republiki Azerbejdżanu.
W przypadku kiedy obcokrajowiec chce przebywać na terytorium Azerbejdżanu dłużej niż 30 dni, najpóźniej po 3 dniach od zajęcia lokalu, w którym będzie przebywał zarejestrować się na odpowiednich posterunku policji. Do wniosku powinny został dołączone: paszport, pozwolenie wjazdu (wiza), podstawę zakwaterowania (umowę, akt własności lokalu etc.), 2 kolorowe zdjęcia, dowód uiszczenia opłaty celnej lub informacja o zwolnieniu z takiej opłaty. Dokument zazwyczaj jest wydawany w ciągu 3 dni. Więcej informacji znajdziesz na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Azerbejdżanu tutaj https://mia.gov.az/index.php?/en/content/29265/
Opłata za wydanie karty tymczasowego pobytu zależy od długości planowanego pobytu:
do 3 mc-y - 30 AZN
do 6 m-cy - 60 AZN
do 1 roku -120 AZN
do 18 mc-cy - 180 AZN
do 2 lat - 240 AZN
do 30 m-cy - 300 AZN
do 3 lat - 360 AZN
Opłaty dla osób poniżej 18 roku życia wynoszą odpowiednio 50% ceny.
Standardowo karta czasowego pobytu wydawana jest na 1 rok. Aby otrzymać kartę na dłużej trzeba zainwestować 500 000 AZN w Azerbejdżanie.
Opłata za wydanie karty stałego pobytu wynosi 300 AZN (dla osób poniżej 18 roku życia 180 AZN). Lista wymaganych dokumentów znajduje się na stronie służby migracyjnej Azerbejdżanu: https://migration.gov.az/home/documents
PRACA
Podstawą do wydania zgody na zatrudnienie obcokrajowca jest udowodnienie przez pracodawcę, że nie ma możliwości znalezienia obywatela Azerbejdżanu o odpowiednich kwalifikacjach. Istnieje lista osób, od których nie wymaga się uzyskania zezwolenia na pracę, są to m.in. posiadacze karty stałego pobytu, osoby zaangażowane w prowadzenie przedsiębiorstwa na terytorium Azerbejdżanu, pracownicy organizacji międzynarodowych i misji dyplomatycznych, głowy organizacji założonych na podstawie umów międzynarodowych i ich zastępcy, żeglarze, sportowcy i artyści zaproszenie do współpracy przez azerbejdżańskie organizacje, małżonkowie obywateli Azerbejdżanu, jeśli akt małżeństwa został zarejestrowany w Azerbejdżanie. Pełną listę możesz znaleźć na stronie służby migracyjnej Azerbejdżanu https://migration.gov.az/home/questions#648