W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informator Ekonomiczny

11.12.2024

Informator ekonomiczny
BUŁGARIA

  1. Krótki opis gospodarki i jej struktury
  • System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

Bułgaria jest krajem o gospodarce rynkowej, o znacznym i stale rosnącym udziale sektora prywatnego. Rola instytucji władzy państwowej w oddziaływaniu na procesy ekonomiczne powinna być, w założeniu, coraz mniejsza. Na strukturę administracji gospodarczej składają się naczelne organy administracji państwowej: rząd, agencje, komisje, agencje wykonawcze, inne organy pomocnicze i doradcze oraz administracje obwodowe i samorządowe. W Bułgarii działa kilka izb gospodarczych i organizacji pracodawców. Największe i najbardziej znane z nich to: Bułgarska Izba Przemysłowo-Handlowa, Bułgarska Izba Gospodarcza i Konfederacja Pracodawców i Przemysłowców Bułgarii. Organizacje te reprezentują biznes w dialogu trójstronnym ze stroną rządową i centralami związków zawodowych.

Bułgaria należy do krajów o wysokim dochodzie w ramach gospodarki Unii Europejskiej, do której przystąpiła w 2007 roku. Do 2023 r. Bulgaria osiągnęła 64% konwergencji ze średnim  PKB per capita w UE w kategorii parytetu siły nabywczej (PPP), ale nadal pozostaje najbiedniejszym krajem UE. Choć udało się zredukować skalę ubóstwa to nadal ok. 20% populacji żyje w takich warunkach, a 30% jest zagrożonych ubóstwem, na co szczególnie negatywny wpływ miała pandemia koronowirusa (SARS-CoV-2) w latach 2020-2022. Jest to także najbardziej zróżnicowany  pod względem wysokości dochodów kraj w UE. Istotnymi wyzwaniami jest zakorzeniona niewydolność instytucjonalna i trwający deficyt stabilności politycznej.  Od kilkunastu lat populacja kraju zmniejsza się w bardzo dużym tempie.

Bułgaria deklaruje gotowość przyjęcia wspólnej waluty a kryteria konwergencji zostaną spełnione w pierwszej połowie 2025 r. W roku 2024 Bulgaria została przyjęta do strefy Schengen z derogacją otwarcia granic lądowych. Zakłada się pełne członkostwa w Schengen w roku 2025. Spowolnienie wzrostu gospodarczego z 3,4% w 2022 do 1,9% i ok. 2% w 2024 spowodowane jest m.in. wojną w Ukrainie, spadkiem popytu w strefie euro, co skutkuje negatywnym wpływem eksportu na PKB. Wyzwania z uzyskaniem środków z bułgarskiego KPO powiązane są z niechęcia polityków do przyjęcia kluczowych reform, zwanych „kamieniami milowymi”, głównie w sferze praworządności.  W najbliższych latach sytuacja gospodarcza BG będzie w znacznym stopniu uzależniona od relacji UE – US, tj. na ile ewentualność wojny handlowej pomiędzy UE a US po nastaniu nowej amerykańskiej administracji będzie realna. Natomiast niewątpliwe sytuacja globalna, w tym przede wszystkim wojna w Ukrainie, sankcje na Rosję i rozwój sytuacji w Chinach, będą rzutowały na stan gospodarki bułgarskiej w 2025 r.

Wskaźnik stopy bezrobocia, według statystyk Komisji Europejskiej, na koniec 2023 wynosił 4,3% i utrzymuje się w 2024 r. na stałym poziomie. W 2023 r. najniższy poziom PKB per capita wśród krajów UE odnotowano w Bułgarii, a w Europie za Bułgarią jest jedynie 6 krajów Europy Południowo-Wschodniej. Niski poziom wynagrodzeń sprawia, że Bułgaria nie należy do krajów przyciągających imigrantów. Traktują Bułgarię jako kraj tranzytu do bogatszych krajów UE, w tym do Polski.  Wg EBI, brak wykwalifikowanej kadry stanowi barierę dla większych inwestycji dla ponad 88%  bułgarskich firm, a jednocześnie gotowość do nauki (tzw. life-long learning) wśród dorosłych Bułgarów jest relatywnie niska. Również badania PISA ukazują deficyty systemu edukacyjnego Bułgarii, szczególnie na obszarach ubóstwa. Drastycznie widoczne jest to wśród populacji bułgarskich Romów.

Sytuacja na rynku pracy we wszystkich sektorach gospodarki się poprawia. Największy wzrost notuje się w usługach, a szczyt sezonu turystycznego w miesiącach letnich przyczynił się do wzrostu zatrudnienia w hotelarstwie i usługach gastronomicznych. Generalnie usługi notują wzrost zatrudnionych, 2,9% r/r., a w budownictwie nawet 4%.

Najważniejsze strategie gospodarcze:

- Terytorialne Plany Sprawiedliwej Transformacji 2023

- Krajowy Plan Odbudowy Bułgarii (KPO)

- Krajowy Plan Rozwoju Bułgaria 2030

- Krajowy Plan Reform 2024

- Krajowa Strategia Przemysłowa dla Przemysłu Wytwórczego oraz Sektora Górnictwa

- Krajowa Strategia Zrównoważonego Rozwoju Turystyki w Republice Bułgarii 2014 - 2023

- Uaktualniony, Zintegrowany Krajowy Plan Energetyczny i Klimatyczny

- Doroczna Strategia Zrównoważonego Wzrostu 2024

- Strategia Wdrażania Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023 – 2027

- Strategiczny Plan Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich na lata 2023 – 2027

- Krajowa Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Republiki Bułgarii

- Bułgarska Strategia Cyberbezpieczeństwa

  • Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB

Najsilniejsze sektory gospodarki Bułgarii to handel - hurt i detal, transport, turystyka, przemysł oraz administracja publiczna, szkolnictwo, usługi służby zdrowia i usługi opieki społecznej, rolnictwo. Najważniejsze sektory przemysłu to: energetyka, górnictwo, hutnictwo, budowa maszyn, produkcja części do pojazdów mechanicznych, produkty przemysłu chemicznego i petrochemicznego, centra usług biznesowych (BSC i SSC).

Usługi 59,58% ; Przemysł 25,45%  ; Rolnictwo – 3,86%

  • Polityka kursowa

Obowiązującą walutą w Bułgarii jest lew (1 BGN = 100 stotinek). Kurs lewa w stosunku do euro jest stały i wynosi 1 Euro = 1,95583 BGN i ma być utrzymany do momentu wejścia Bułgarii do strefy euro.

BG jest w dużej mierze objęta regulacjami strefy euro ponosząc z tego tytułu określone koszty nie mając żadnych korzyści. Od 1997 r. bułgarski lew był  połączony z niemiecką marką, w systemie kasy emisyjnej, a następnie sztywnym kursem wymiany z euro (1 Euro - 1,956 BGN). Od 1 stycznia 2007 Narodowy Bank Bułgarii – NBB, jest członkiem Europejskiego Systemu Banków Centralnych, jako jedyny p.cz., który nie jest członkiem Eurostystemu. BG jest także członkiem ERMII (Unijnego Mechanizmu Kursowego). Dołączyła do Europejskiej Unii Banków 1 października 2020, co ma kluczowe znaczenie w sensie nadzoru bankowego, a także wymogów rezerw kapitałowych, które banki w BG muszą posiadać w NBB. W BG jest to wynosi 12%, a w strefie euro rezerwy minimalne stanowią 1% zobowiązań banków wynikających bilansu. (W przypadku ich braku Europejski Bank Centralny ma prawo nałożyć sankcje.)

Przyjęcie euro przez BG będzie uzależnione również od sytuacji gospodarczej w strefie euro – odbudowa popytu gospodarek p.cz. będących największymi odbiorcami bułgarskiego eksportu. Co prawda prognozy dla BG na rok 2025 są dość pozytywne, wg Eurostatu 2,7% wzrostu PKB w 2025r., a w 2026 3,4%. Jednocześnie sytuacja gospodarcza BG będzie także w znacznym stopniu uzależniona od relacji UE – US, tj. na ile ewentualność wojny handlowej pomiędzy UE a US po nastaniu nowej amerykańskiej administracji będzie realna. Natomiast niewątpliwe sytuacja globalna, w tym przede wszystkim wojna w Ukrainie, sankcje na Rosję i rozwój sytuacji w Chinach będą rzutowały na stan gospodarki bułgarskiej w 2025 r.

  • Surowce i technologie krytyczne

Boksyty, miedź, cynk, ołów, węgiel, drewno, grunty orne wodami mineralnymi i termalnymi (ok. 1000 źródeł).  Bułgarskie startupy rozwijają technologie wykorzystujące AI. Bułgarski tech ekosystem znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju- rozwijanie specjalistycznego oprogramowania dla firm, outsourcing IT, fintech, e-handel, telekomunikacja, cyberbezpieczeństwo i blockchain zyskują na znaczeniu.   W sektorze motoryzacyjnym BG specjalizuje się we wszelkiego rodzaju czujnikach (sensorach). Ok 80% czujników montowanych w pojazdach samochodowych w Europie pochodzi z BG.

  • Stan infrastruktury

BG konsekwentnie utrzymywała wysoko na swojej agendzie politycznej kwestie z zakresu polityki energetycznej, głównie w relacjach z państwami w szeroko rozumianym regionie (Grecja, Rumunia Albania, Macedonia, Włochy, Węgry, Gruzja, Azerbejdżan). W grudniu 2023 r. uruchomiono interkonektor z Serbią o wydolności przesyła ok 1,8 mld m3 rocznie. Koszt inwestycji wyniósł ponad 94 mln EUR i był o prawie 9 mln EUR wyższy niż pierwotnie zakładano (85,5 mln EUR). Budowa interkonektora została sfinansowana m.in. ze środków Unii Europejskiej (prawie 50 mln EUR); pożyczki zaciągniętej w EBI (25 mln EUR) i środków SRB.

Infrastruktura transportowa

Najważniejsze bułgarskie przejścia graniczne:

  • na granicy z Serbią: Kalotina, Bregovo, Strezimirovici, Vrshka Chuka, Oltomanci;
  • na granicy z Macedonią: Zlaterevo, Gyueshevo, Stanke Lisichkovo;
  • na granicy z Grecją: Kulata, Makaza, Ivailovgrad, Ilinden, Capitan Petko Voivoda, Zlatograd;
  • na granicy z Rumunią: Ruse (most na Dunaju), Vidin (most na Dunaju), Nikopol, Durankulak, Kardam,  Silistra (przeprawa promowa); Dobromir (przeprawa piesza); Ostrov (przeprawa piesza)
  • na granicy z Turcją: Malko Tarnovo; Kapitan Andreevo; Lesovo;

Sieć drogowa: Bułgaria posiada około 19,913 km dróg o utwardzonej nawierzchni, z czego ok 879,1 km to autostrady. Limit prędkości  na autostradach to 140 km/h, na drogach szybkiego ruchu – 120 km/h. Ponad 90% dróg posiada nawierzchnie asfaltowe, ale ich jakość nie jest najlepsza. W Bułgarii obowiązują winiety na wszystkich autostradach i drogach krajowych poza miastami. Zakupu można dokonać przez stronę internetową  https://www.bgtoll.bg/ oraz https://vinetki.bg/, w samoobsługowych automatach na wybranych stacjach paliw i w punktach granicznych. Cena winiety jest uzależniona od kategorii pojazdu.  

Sieć kolejowa (stan na koniec 2022) : łączna długość to 6 446 km, z czego 2721,1 km (63%) to linie o znaczeniu krajowym i 1598,1 km (37%) to linie lokalne. Zelektryfikowanych jest 68% linii kolejowych. W sierpniu br. bułgarskie ministerstwo transportu i komunikacji zwróciło się do europejskich producentów taboru kolejowego z prośbą o informacje, jak szybko będą w stanie sprostać zamówieniu nowych pociągów. Ponad 90% bułgarskiego taboru kolejowego jest w złym stanie technicznym. Bułgaria w ramach funduszy programu „Connecting Europe” planuje    budowę linii dużych prędkości.

Lotniska: Pasażerski ruch lotniczy obsługują lotniska w Sofii, Warnie, Płowdiwie i Burgas. Wewnętrzne połączenia lotnicze istnieją pomiędzy Sofią a lotniskami w Warnie i Burgas.

Transport morski:  obsługiwany jest głównie przez dwa najważniejsze porty na bułgarskim wybrzeżu Morza Czarnego: Warnę i Burgas. Porty te posiadają terminale kontenerowe, systemy przeładunku ro-ro oraz odpowiednią infrastrukturę drogową i kolejową. W porcie Burgas znajduje się również terminal do przeładunku ropy. Port Burgas posiada Międzynarodowy Certyfikat Ochrony Statków wg ISPS Code oraz ISO 9001:2000.

Transport rzeczny: koncentruje się na Dunaju. Najważniejszymi portami są: Ruse, Łom i Widin. Porty te posiadają połączenia kolejowe.

  • Kalendarz dni wolnych od pracy Bułgaria:

1 stycznia – Nowy Rok, 3 marca – Dzień Wyzwolenia z Otomańskiego Jarzma, 18 kwietnia - Prawosławny Wielki Piątek, 19 kwietnia - Prawosławna Wielkanocna Sobota, 20 kwietnia - Prawosławna Wielkanoc, 21 kwietnia - Prawosławny Poniedziałek Wielkanocy, 1 maja - Święto Pracy,  6 maja – Dzień Świętego Jerzego / Dzień Wojska Bułgarskiego, 24 maja - Dzień Kultury i Piśmiennictwa (Świętych Cyryla i Metodego), 26 maja (poniedziałek) dzień wolny za sobotę 24 maja, 6 września – Dzień Zjednoczenia, 8 września (poniedziałek) dzień wolny za sobotę 6 września, 22 września Dzień Niepodległości, 24 grudnia - Wigilia Bożego Narodzenia, 25 grudnia -  Boże Narodzenie, 26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia.

  1. Podstawowe dane makroekonomiczne (tabela za rok poprzedni i prognozy na rok bieżący i następny)

Podstawowe dane makroekonomiczne

 

2023

2024 (prognoza)

2025 (prognoza)

PKB nominalne (USD w mld ceny bieżące)

 101,58 

 108,43

 115,53

PKB (PPP)

 248 788

 248 910

 250 100

Stopa wzrostu PKB (realna)

 1,8

 2,1

 2,9

PKB per capita (nominalne)

 15 764

 17 069

 18 455

PKB per capita (PPP)

 32 510

 33 289

 34 940

Stopa inflacji (CPI)

 9,5

 3,1

 2,4

Stopa bezrobocia

 4,3%

 4,4%

 4%

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

 BBB

 BBB

 BBB

Deficyt i nadwyżki budżetowe

-1,9%

-2,6%

-2,8%

Dług publiczny (% PKB)

22,9%

24,5%

23,1%

 

  1. Dane demograficzne

Dane demograficzne (aktualne)

Liczba ludności (w tys.)

6 352

Siła robocza (w tys./mln, dane krajowe)

2 964.8

Rozmiar klasy średniej (w tys./mln)

 

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

20,6

Współczynnik Giniego

39

Współczynnik HDI

0.795

  1. Handel zagraniczny i inwestycje
  • Najważniejsi partnerzy handlowi,

Eksport: Niemcy 13,6%; Rumunia 11,1% Włochy 7,9%, Grecja 6,1%, Turcja 5,4%

Import: Niemcy 12,3%,  Turcja 8,1%, Rumunia 7,4%, Włoski 6,8% Federacja Rosyjska 5,9%

Eksport: Metale nieżelazne: 9,8%, Maszyny i urządzenia mechaniczne i elektryczne: 9,7%, Produkty petrochemiczne i materiały pokrewne: 6,0%, Zboża i produkcji zbożowe: 5,1% odzież i akcesoria 3,7%.

Import: Maszyny i urządzenia mechaniczne i elektryczne: 8,8%, Pojazdy mechaniczne 7,0%, Produkty petrochemiczne i materiały pokrewne: 6,4%, Rudy metali i złom metalowy 5,4%Produkty medyczne i farmaceutyczne 4,3%.

  • Główni inwestorzy

Największymi inwestorami w Bułgarii w okresie styczeń – wrzesień 2024 byli Austria 399,1mln euro, Niderlandy – 350,9 mln euro i Grecja 221,4 mln euro, największy odpływ inwestycji nastąpiła z Luksemburga 268,3 mln euro i Stanów Zjednoczonych – 254,3 mln euro.

  • Główne kierunki inwestycji zagranicznych

Wg Ministerstwa Gospodarki BG BIZ w pierwszych dziesięciu miesiącach 2023r. osiągnęły rekordowe 3,4 mld euro i były o 54% wyższe niż w roku 2022. Były to głównie inwestycje przemysłowe firm z Niemiec i Austrii, w obszarach Stara Zagora, Ruse, Szumen i Płowdiw. Znaczna część zysków zagranicznych inwestorów, twierdzi MG, jest reinwestowana w BG. W miesiącach styczeń – październik 2023r., wg MG była to kwota 2,8 mld euro, o 1,4 mld więcej niż w 2022 r. W opinii ministerstwa inwestorzy dobrze postrzegają klimat biznesowy w BG oraz poprawę przewidywalności działań rządu.  

  1. Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym (opisowo)

Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO) od 1920 r., ONZ od 14.12.1955r., OBWE od 25.06.1973r., IMF od 25.09.1990r., Bank Światowy od 25.09.1990, EBRD od jego powstania w 1991r., Rada Europy od 7.065.1992r., WTO od 1.12.1996r., NATO od 29.03.2004r., Unia Europejska od 1.01.2007 r.  Bukaresztańska dziewiątka (B9) od 4.11.2015 r.

  1. Pozycja kraju w rankingach (w tabelce)

Pozycja kraju w rankingach

 

 

 pkt

 pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

 45/100

 67/180

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

 32/50

 38/133

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

 68,5

31

  1. Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne

Bilans handlowy z Polski z Bułgarią wg GUS  w mln euro

Rok

Eksport 

Import

Obroty

Bilans handlowy

2021

1 468,8

809,3

2 278,1

659,5

2022

1 934,8

1 471, 6

3 406,4

463,2

2023

2 020,4

1 902,3

3 922,7

118,2

 

Struktura towarowa polskiego eksportu do Bułgarii w 2023 r. Jeśli chodzi o strukturę towarową polskiego eksportu do Bułgarii w 2022 roku największy udział miały następujące towary: • maszyny i urządzenia mechaniczne (213,8 mln euro) • pojazdy nieszynowe (162,4 mln euro) • maszyny i urządzenia elektryczne (156,9 mln euro) • tworzywa sztuczne (103,1 mln euro) • odzież i dodatki odzieżowe, dziane (89,2 mln euro) • obuwie (85,9 mln euro) • meble (70,9 mln euro)

Struktura towarowa polskiego importu z Bułgarii w 2023 r. Analizując strukturę towarową importu bułgarskich towarów do Polski w 2023 roku największy udział miały następujące towary: • broń i amunicja, ich części i akcesoria (934,3 mln euro) • maszyny i urządzenia elektryczne (110,7 mln euro) • kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne (97,3 mln euro) • miedź i art. z miedzi (74,0 mln euro) • artykuły z żeliwa lub stali (51,8 mln euro) • żeliwo i stal (47,2 mln euro) • tworzywa sztuczne i art. z nich (45,1 mln euro) • aluminium i artykuły z aluminium (44,7 mln euro) • produkty farmaceutyczne (40,8 mln euro) • nasiona i owoce oleiste (33,5 mln euro)

Inwestycje polskie w Bułgarii Według danych NBP skumulowana wartość polskich inwestycji w Bułgarii wyniosła na koniec 2022 r. 229,1 mln euro. W 2021 r. było to 186,5 mln euro. Największymi inwestorami polskimi w Bułgarii są: GLOBE TRADE CENTRE S.A. (budujący centra handlowe); Katarzyna Estate LTD oraz Katarzyna Vinieyards LTD –(producent win pod marką „Katarzyna”); Gamrat S.A. (producent materiałów budowlanych z tworzyw sztucznych); MASPEX – GMW S.A. (firma z branży przemysłu spożywczego); Malborskie Zakłady Chemiczne S.A. (producent pianek meblowych oraz do innych zastosowań); American Restaurants Sp. z o.o. (posiada prawa organizacji sieci placówek gastronomicznych KFC i “Pizza Hut”); Grupa kapitałowa VOX (dystrybutor profili z polichlorku winylu); LPP S.A. (projektowanie i dystrybucja odzieży).

Inwestycje bułgarskie w Polsce wg NBP na koniec 2022 r. wysokość bułgarskich inwestycji w Polsce wynosiła 76,8 mln euro. W 2021 r. było to 42,2 mln euro. Bułgarskie inwestycje bezpośrednie, to głównie inwestycje w dystrybucję bułgarskich win (VINEX Slavyantsi, Black SEA Gold), dystrybucję wyrobów farmaceutycznych – Sopharma, w dystrybucję części do wózków widłowych - firma POLCAR i sprzedaż maszyn do obróbki metalu - firma BULMACH.

Relacje z UE

Bułgaria ma 17 przedstawicieli w Parlamencie Europejskim. Prezydencja Bułgarii w Radzie Europejskiej trwała od stycznia do czerwca 2018. Komisarzem reprezentującym Bułgarię w nowej Komisji Europejskiej jest Ekaterina Zachariewa, która jest odpowiedzialna za startupy, badania i innowacje. Szefową Przedstawicielstwa KE w Bułgarii jest obecnie Jordanka Czabanowa. Bułgaria ma 12 przedstawicieli w Europejskim Komitecie Ekonomiczna -Społecznym i tyle samo w Europejskim Komitecie Regionów. BG została przyjęta do strefy Schengen 31 marca 2024 w zakresie granic powietrznych i morskich. Oczekuje się pełnego członkostwa w roku 2025. BG aspiruje do strefy euro i obecne przesłanki wskazują, że może dołączyć do eurogrupy od 2026 r. BG dotychczas nie otrzymała drugiej transzy KPO ze względu na brak wdrożenia istotnych ‘kamieni milowych” głównie w sferze praworządności.

 

  1. Baza traktatowa pomiędzy Bułgarią i Polską

Bułgaria podpisała traktat akcesyjny do Unii Europejskiej 29.04.2005 r.

Umowa Partnerska – UE – Bułgaria w sprawie Polityki Spójności na lata 2021 – 2027, obejmująca Europejski Fundusz Rozwoju regionalnego - ERDF, Europejski Fundusz Społeczny Plus - EFS+, CF Fundusz Spójności, JTF Fundusz Sprawiedliwej Transformacji oraz Europejski Fundusz Rybołówstwa i Rolnictwa.

  1. Traktat o koncyliacji, postępowaniu sądowym i arbitrażu między Polską a Bułgarią z 31.12.1929 r., wszedł w życie 14.03.1931
  2. Umowa o komunikacji lotniczej pomiędzy RP a Ludową Republiką Bułgarii z 16.05.1949r., weszła w życie 14.03.1931r.
  3. Umowa między PRL a Ludową Republiką Bułgarii o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych. Z 4.12.1961r., wejście w życie 20.04.1963 r.
  4. Umowa o współpracy w zakresie turystyki między Rządem PRL a Rządem Ludowej Republiki Bułgarii z 10.01.1969 r., weszła w życie 12.07.1969r.
  5. Umowa między Rządem PRL a Rządem Ludowej Republiki Bułgarii o międzynarodowych przewozach drogowych podróżnych i ładunków z 22.12.1972r., weszła w życie 15.06.1973r.
  6. Protokół do Umowy między PRL a Ludową Republiką Bułgarii o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych z 27.06.1980r., wszedł w życie 25.02.1981r.
  7. Protokół między Rządem RP i Rządem Republiki Bułgarii o uregulowaniu wzajemnych należności i zobowiązań w stosunkach płatniczych w związku z przejściem na rozliczenia w walutach wymienialnych z 29.04.1991r., wszedł w życie 15.11.1991r.
  8. Układ między Rzecząpospolitą Polską a Republiki Bułgarii o przyjaznych stosunkach i współpracy z 25.02.1993r., wszedł w życie 29.041993r.
  9. Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii o współpracy kulturalnej i naukowej. Z 25.02.1993r. , weszła w życie 29.04.1993
  10. Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Rządem Republiki Bułgarii o przekazywaniu i przyjmowaniu osób przebywających bez zezwolenia z 24.08.1993r., weszła w życie 4.02.1994r.
  11. Konwencja Konsularna między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii z 11.04.1994r. weszła w życie 2.07.1999r.
  12. Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 11.04.1994r., weszła w życie 10.05.1995 r.
  13. Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii o współpracy w zwalczaniu przestępczości z 19.06.2002 r., weszła w życie 28.11.2003r.
  14. Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Bułgarii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych z 7.07.2004r., , weszła w życie 13.04.2005 r.
  15. Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Bułgarii w sprawie wzajemnej ochrony i wymiany informacji niejawnych z 7.04.2005 r., weszła w życie 16.03.2006r.,
  16. Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii o zabezpieczeniu społecznym z 9.06.2005 r., weszła w życie 1.11.2006r.
  17. Porozumienie Administracyjne w sprawie stosowania Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii o zabezpieczeniu społecznym z 7.07.2006 r., weszło w życie 1.11.2006r.
  18. Protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii o przeglądzie umów dwustronnych z 31.05.2007 r., wszedł w życie 6.06.2014r.,
  19. Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii o współpracy wojskowej z 28.08.2015r., weszła w życie 19.12.1015r.
  20. Program współpracy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii w dziedzinie kultury, oświaty i sportu na lata 2022–2025 z 19.04.2022 r., wszedł w życie 19.04.2022

 

 

{"register":{"columns":[]}}