W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Chilijscy muzycy, muzykolodzy i dziennikarze wspominają Krzysztofa Pendereckiego.

08.04.2020

Zmarły w bieżącym roku kompozytor i dyrygent oraz jego utwory mają licznych wielbicieli w Chile, którzy wypowiedzieli się na łamach ogólnokrajowego dziennika El Mercurio.

Penderecki w El Mercurio

El Mercurio przypomniał o znaczeniu Krzysztofa Pendereckiego dla współczesnej muzyki i kinematografii oraz przeprowadził wywiady z miłośnikami polskiego kompozytora w Chile.

Dyrygent Maximiliano Valdés, dyrektor chilijskiej Młodzieżowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, współpracował wielokrotnie z Pendereckim w Hiszpanii gdzie Chilijczyk przez wiele lat obejmował stanowisko dyrektora Orkiestry Symfonicznej Księstwa Asturii. Na łamach El Mercurio opowiedział o wadze spotkań z Pendereckim dla jego własnego rozwoju profesjonalnego oraz o niezapomnianych wrażeniach związanych z udziałem w ceremoniach urodzinowych Pendereckiego oraz dyrygowaniem credo w warszawskiej katedrze. Na zaproszenie Valdesa, Penderecki miał odwiedzić Chile w listopadzie b.r.

W dzienniku wypowiedział się też wiolonczelista Celso Lopez, który wraz z Orkiestrą Symfoniczną oraz  przy wsparciu Ambasady RP w Santiago zainaugurował w Chile „Koncert na wiolonczelę i orkiestrę” polskiego kompozytora. López powiedział: „zawsze chciałem zagrać jego utwory y było czymś specjalnym móc zainaugurować ten koncert w moim kraju.” Dyrygent Paolo Bortolameolli opowiedział o swojej wizycie w Polsce w styczniu b.r. gdzie dyrygował utwory Pendereckiego i Lutosławskiego wraz z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia podczas otwarcia Festiwalu Lutosławskiego.

Krzysztofa Pendereckiego wspominała też muzykolog Daniela Fugellie, dyrektor Instytutu Muzycznego Uniwersytetu Alberto Hurtado oraz krytyk muzyczny Gonzalo Saavedra. Opowiedzieli o wykorzystaniu muzyki Pendereckiego przez współczesną kinematografię i wspomnieli o ogromnym znaczeniu innych polskich kompozytorów takich jak Witold Lutosławski i Andrzej Panufnik.

{"register":{"columns":[]}}