Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
10.02.2023
Gdzie załatwisz sprawę?
Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego za granicą zgłoś niezwłocznie w dowolnym urzędzie konsularnym RP.
Zalecamy zgłoszenie utraty dowodu osobistego także na miejscowej policji i zachowanie potwierdzenia zgłoszenia na wypadek, gdyby osoba trzecia posłużyła się Twoim utraconym dokumentem.
Jeśli posiadasz konto bankowe w Polsce – zgłoś utratę dowodu osobistego także w swoim banku.
PAMIĘTAJ! Konsul honorowy nie przyjmuje zgłoszeń utraty dowodu osobistego.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego złóż osobiście w urzędzie konsularnym lub w formie pisemnej – za pomocą poczty lub faksu.
Utratę dowodu osobistego możesz zgłosić także przez Internet – jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód. Sprawdź, jak założyć profil zaufany albo jak skorzystać z e-dowodu. Więcej informacji znajdziesz na stronie obywatel.gov.pl.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego nie możesz dokonać poprzez wysłanie skanu zgłoszenia na adres e-mail zagrzeb.konsulat.sek@msz.gov.pl lub faksem: +385 1 48 99 420
PAMIĘTAJ! Konsul honorowy nie przyjmuje zawiadomień o utracie dowodu osobistego.
Jak umówisz się na spotkanie?
Nie musisz umawiać się na spotkanie.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
- Wypełniony formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu.
- Dowód osobisty – jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu.
- Inny dokument tożsamości (np. paszport) – jeśli go masz.
Ile zapłacisz?
Zgłoszenie jest bezpłatne.
Jaki jest termin realizacji?
Konsul przyjmie Twoje zgłoszenie o utracie lub uszkodzeniu dokumentu niezwłocznie.
Jak odbierzesz dokumenty?
Jeżeli zgłaszasz utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego osobiście w urzędzie konsularnym – dostaniesz potwierdzające ten fakt zaświadczenie.
Jeżeli wysyłasz formularz pocztą lub faksem – koniecznie zaznacz w formularzu, że chcesz dostać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, na przykład pocztą.
Zatrzymaj zaświadczenie – może Ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
PAMIĘTAJ! Zaświadczanie, które otrzymasz w konsulacie, nie jest dokumentem tożsamości.
Unieważnienie Twojego dowodu osobistego nastąpi z dniem zgłoszenia konsulowi jego utraty lub uszkodzenia.
Najczęściej zadawane pytania
Czy mogę złożyć w urzędzie konsularnym wniosek o wydanie dowodu osobistego?
Konsul nie wydaje dowodów osobistych. Wniosek o dowód osobisty można złożyć tylko w Polsce, w dowolnym urzędzie gminy.
Czy mogę podróżować na zaświadczeniu od konsula o utracie dowodu osobistego?
Nie. Musisz wyrobić paszport i / lub paszport tymczasowy.
Utraciłem paszport oraz dowód osobisty, a muszę wrócić do Polski. Czy konsul może mi wydać dokument uprawniający mnie do przekroczenia granicy?
W takiej sytuacji możesz złożyć wniosek o paszport tymczasowy na powrót do miejsca zamieszkania. Informacje dotyczące wymaganych dokumentów niezbędnych do wydania paszportu tymczasowego znajdziesz w części dotyczącej wydawania paszportów tymczasowych.
Materiały
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistegonowy_formularz_zgłoszenia_utraty_lub_uszkodzenia_dowodu_osobistego.pdf 0.16MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2019 r. poz. 653)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2141, z późn. zm.)