W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ciekawostki #CodeWeekowe cz. I: Pierwsze komputery i gry komputerowe

10.10.2021

Pierwsze maszyny, uznawane współcześnie za komputery, osiągały niebywałe rozmiary i wagę. Komputer ENIAC, o którym wspomniał Kodzik – ważył 27 ton i zajmował powierzchnię ponad 160 m2. W jaki sposób zmniejszono wagę i objętość komputerów, aby mogły trafić pod dachy przeciętnych ludzi? Jak nazywała się pierwsza gra komputerowa? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule!

W centrum zdjęcia, na pomarańczowym tle znajduje się punktowa oś czasu dla tygodnia od dziewiątego do szesnastego października. W lewym górnym rogu umieszczone są oznaczenia dla Funduszy Europejskich. W prawym dolnym rogu znajdują się po kolei od lewej: logo CodeWeek, logo CPPC. Biały robot znajduję się na drugim punkcie osi czasu.
Komputery – giganty

Pierwsze komputery opierały swoje działanie na wielkich i ciężkich lampach oraz przekaźnikach – stąd ich rozmiary. Dzisiaj wykorzystuje się do ich budowy układy scalone, mikroprocesory i tranzystory. To właśnie dzięki tym wynalazkom stały się one mniejsze, a co za tym idzie, powszechnie dostępne. Kiedy trafiły z uniwersytetów do domów - pojawił się pomysł na pierwsze gry komputerowe.

PONG

Był pierwszą powszechną grą komputerową i przyniósł pewną rewolucję na skalę światową. Pierwotnie był dostępny jedynie w formie gry na automat wielkości sporej szafy, jednak otwierał przed ludźmi nowe możliwości rozrywki, której dotąd nie znano. Wcześniej próbowano jednak tworzyć programy przypominające gry komputerowe jak np. „tenis for two” z 1958, który był programem uruchamianym na ekranie oscyloskopu. Natomiast pierwsze próby wykorzystania maszyny liczącej w formie zabawki sięgają nawet końcówki lat 40-tych.

Zagrajmy w grę

W 1972 zaprezentowano światu pierwszą komercyjną konsolę do gier – Magnavox Odyssey. Dwa kontrolery pozwalały graczom poruszać prostokątnym kształtem imitującym postać na ekranie. Konsola nie posiadała żadnego procesora, nie emitowała dźwięku, nie liczyła punktów, nie pilnowała czy gracze nie oszukują. Jej możliwości ograniczały się do wyświetlania dwóch prostokątnych kształtów którymi sterowali gracze oraz ewentualnie kwadratu imitującego piłkę. Do gier dołączane były specjalne tabele z punktacją i inne gadżety wspomagające zabawę, więc można stwierdzić że gry odbywały się raczej na stole lub podłodze, a konsola oferowała jedynie komputerowe wspomaganie rozgrywki.

Złota era gier Arcade

Sukces PONGa rozpoczął tzw. „złotą erę gier Arcade”. Salony gier wyposażały się w wiele automatów ze wszystkimi dostępnymi wówczas grami wideo. Każdy automat był przeznaczony tylko do jednej gry. Niektóre tytuły były na tyle popularne, że doczekały się zminiaturyzowanych wersji w postaci konsoli podłączanych do telewizora. Jedną z najpopularniejszych jest Atari PONG, czyli po prostu gra PONG w wydaniu domowym z 1975 roku.

W 1977 firma Atari zaprezentowała konsolę Atari VCS (później nazwaną 2600). Gra posiadała dźwięk, a obraz wyświetlał się na ekranie telewizora w rozdzielczości do 160 x 102 piksele i w aż 16 kolorach.

Wczesne lata rozwoju gier komputerowych możemy więc podsumować jako „wyobraźnię wspomaganą komputerowo”. A już jutro opowiemy Wam jak bardzo rozwinęła się branża gier, konsoli i komputerów w ciągu kolejnych 10 lat :)

 

{"register":{"columns":[]}}