CST2021
Pytania i Odpowiedzi
P: Do czego wykorzystywany jest CST2021?
O: CST2021 wykorzystany jest do składania:
- wniosków o płatność;
- dokumentów potwierdzających osiągnięcie rezultatów, wykonanie produktów lub zrealizowanie działań zgodnie z zatwierdzonym Wnioskiem;
- harmonogramu płatności;
- innych dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym niezbędnych do przeprowadzenia kontroli projektu oraz wymiany dokumentacji pokontrolnej.
P: Pod jakim adresem znajduje się dostęp do aplikacji CST2021?
O: CST2021 znajduje się pod adresem: https://cst2021.gov.pl
P: Czy korzystanie z CST2021 jest obligatoryjne?
O: Tak, obowiązek korzystania z CST2021 wynika z zapisów umowy.
P: Jak uzyskać dostęp do systemu CST2021?
O: Po podpisaniu umowy CPPC na podstawie złożonego wniosku o dodanie osoby uprawnionej zarządzającej projektem po stronie Beneficjenta dodaje wskazaną we wniosku osobę do konkretnej umowy. Osoba ta w momencie dopisania do umowy otrzymuje wiadomość e-mailową z linkiem do rejestracji lub logowania (w przypadku osób posiadających konto) i staje się osobą zarządzającą, która może dodawać do umowy nowych użytkowników.
P: Jak założyć konto w systemie CST2021?
O: W systemie CST2021 konto można założyć bezpośrednio z linku, który w momencie
zaproszenia do projektu przychodzi drogą e-mailową. Następnie po kliknięciu należy uzupełnić dane, takie jak login (dowolnie wybrany, o ile nie istnieje już taki w systemie), imię, nazwisko oraz adres e-mail. Po zapisaniu danych na adres e-mailowy, który został podany do konta,przyjdzie wiadomość z prośbą o utworzenie hasła. Konto można założyć również bezpośrednio na stronie, poprzez funkcję Zarejestruj się w CST2021.
P: Czy kilka osób z jednej firmy może obsługiwać podpisane umowy w CST2021?
O: Tak, jest taka możliwość. Istnieją dwie możliwości dodania nowego użytkownika i przypisania go do realizowanej umowy:
- Osoba zarządzająca dodaje osobę do projektu -> Nowy użytkownik tworzy swoje konto za pośrednictwem linka z e-maila -> Po utworzeniu nowy użytkownik jest automatycznie powiązany z projektem;
- Nowy użytkownik tworzy konto -> Po utworzeniu konta, Osoba zarządzająca dodaje użytkownika utworzonymi już danymi, w ten sam sposób jak w pierwszym sposobem-> Po tym kroku użytkownik jest powiązany z projektem.
Opisane działania są dokonywane z poziomu projektu –> Szczegóły projektu -> Zarządzanie projektem –> Zarządzanie użytkownikami.
P: Czym różnią się role poszczególnych użytkowników w CST2021?
O: W CST2021 wyróżniamy (w kolejności od najwyższych do najniższych upoważnień)
następujące role użytkowników:
- Beneficjent – Zarządzający -> Pełne, najwyższe uprawnienia po stronie Beneficjenta. Nieograniczony dostęp do wszystkich modułów aplikacji,
- Beneficjent – Osoba uprawniona –> Uprawnienia tożsame do roli Beneficjent – Zarządzający z wyjątkiem możliwości dodania oraz zarządzania użytkownikami projektu, podpisania umowy/aneksu w systemie (jeśli dotyczy), usunięcia wniosku o zmianę (jeśli dotyczy),
- Beneficjent – Edycja danych –> rola tożsama do roli Beneficjent – Osoba uprawniona z wyjątkiem możliwości złożenia oraz podpisu wniosku o płatność oraz utworzenia wniosku o zmianę (jeśli dotyczy),
- Beneficjent – Obsługa wniosków o płatność –> rola umożliwiająca utworzenie, edycję,
- przypisanie do podpisania lub/i podpisania wniosku o płatność, możliwość dodania załączników,
- Beneficjent – Podpisujący –> rola umożliwiająca podgląd danych projektu oraz podpisanie wniosku o płatność lub umowy/aneksu (jeśli dotyczy),
- Beneficjent – Odczytujący –> rola umożliwiająca podgląd danych projektu,
- Beneficjent – Zarządzający użytkownikami –> rola umożliwiająca dodanie nowych użytkowników projektu. Rola ta nie ma dostępu do odczytu danych projektu. Użytkownik z tą rolą widzi jedynie podstawowe informacje dotyczące projektu (Tytuł, Wnioskodawcę, Wydatki kwalifikowane w projekcie, Dofinansowanie w projekcie, Status projektu).
P: Co zrobić gdy CST2021 nie działa?
O: Należy zgłosić zaistniały problem do CPPC na adres e-mail ami.ferc@cppc.gov.pl
(Beneficjenci - FERC) lub ami.kpod@cppc.gov.pl (Ostateczni Odbiorcy Wsparcia - KPO).
W przypadku potwierdzenia awarii CST2021 przez pracownika CPPC proces rozliczania projektu oraz komunikowania się z CPPC powinno być zgodne z komunikatem zamieszczonym na stronie CPPC.
O usunięciu awarii CST2021, CPPC informuje OOW/Beneficjenta na adresy e-mail osób uprawnionych zgodnie z załącznikiem nr 5 do Wytycznych dotyczących gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2021 - 2027. OOW/Beneficjent zaś zobowiązuje się uzupełnić dane w CST2021 w zakresie dokumentów przekazanych drogą pisemną w terminie 3 dni od usunięcia awarii w zakresie dokumentów przekazanych drogą pisemną.
P: Czy CST2021 posiada funkcję sprawdzające poprawność wypełniania pól, w przypadku
popełnienia błędu logicznego, np. nie zostanie dodany wymagany opis danego pola?
O: W systemie są funkcje walidacyjne sprawdzające poprawność wypełnienia pól.
Jeśli nie zostanie wypełnione obowiązkowe pole lub będzie ono wypełnione nieprawidłowo, system nie pozwoli kontynuować procesu.
P: Czy osoba wskazana do obsługi CST2021 z ramienia Beneficjenta/OOW, musi mieć oddzielne
pełnomocnictwo do składania wniosków o płatność?
O: Nie. Beneficjent/OOW wyznacza osoby uprawnione do wykonywania w jego imieniu czynności związanych z realizacją Umowy, w tym – zgłoszenia do pracy w ramach CST2021 osoby upoważnionej do zarządzania uprawnieniami użytkowników CST2021 po stronie Beneficjenta/OOW. Zgłoszenie osób zarządzających uprawnieniami użytkowników odbywa się w oparciu o formularz stanowiący załącznik nr 5 do Wytycznych dotyczących gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2021-2027. Wszelkie działania w CST2021 osób uprawnionych są traktowane w sensie prawnym jako działanie Beneficjenta/OOW.
P: Czy w CST2021 są gotowe wzory wniosków o płatność?
O: Tak, w systemie są wzory wniosków z polami jakie należy wypełnić w zależności od wniosku o płatność.
W CST2021 można złożyć następujące rodzaje wniosków o płatność:
• Wniosek zaliczkowy,
• Wniosek refundacyjny,
• Wniosek rozliczający zaliczkę,
• Wniosek sprawozdawczy,
• Wniosek końcowy.
Jeśli tworzony jest wniosek refundacyjny lub rozliczający zaliczkę, system automatycznie oznaczy taki wniosek także jako sprawozdawczy.
P: W jaki sposób należy podpisać Wniosek o płatność składany przez CST2021?
O: W systemie CST2021 podpisanie Wniosku o płatność jest możliwe za pośrednictwem:
- podpisu kwalifikowanego - podpisywanie Wniosku o płatność odbywa się za pośrednictwem wtyczki Szafir SDK Web do przeglądarki oraz aplikacji Szafir Host
lub
- podpisu niekwalifikowanego - podpisanie Wniosku o płatność odbywa się za pośrednictwem
kodu autoryzacyjnego przesłanego na adres e-mailowy osoby upoważnionej.
P: Czy składając poprzez CST2021 Harmonogram płatności należy go dodatkowo podpisywać?
O: Nie. Składając Harmonogram płatności przez CST2021 nie wymaga on dodatkowego podpisu.
P: Kiedy należy złożyć pierwszy wniosek o płatność w CST2021?
O: Pierwszy Wniosek o płatność należy złożyć w terminie do sześciu miesięcy od dnia zawarcia Umowy, a każdy kolejny Wniosek o płatność składany jest w terminie do sześciu miesięcy od dnia złożenia poprzedniego Wniosku o płatność, z zastrzeżeniem że uzupełnienie lub poprawa bądź złożenie dodatkowych wyjaśnień do złożonego wcześniej wniosku o płatność nie jest równoznaczne ze złożeniem kolejnego wniosku o płatność. Ponadto Wniosek o płatność zaliczkową bez części sprawozdawczej, tzw. „szybka zaliczka”, nie spełnia wymogu określonego Umową, dlatego należy w terminie do 6 miesięcy od zawarcia Umowy złożyć Wniosek o płatność z uzupełnioną informacją o postępie przedsięwzięcia w części sprawozdawczej.
P: Jaki może być maksymalny rozmiar przesyłanych dokumentów przesyłanych CST2021(w ujęciu per plik) ? Czy wielkość pliku jest weryfikowane przez system?
O: Maksymalny rozmiar przesyłanego pliku to 50 MB w ujęciu per plik. Powyżej tej wartości
w systemie wyświetli się czerwony komunikat z treścią informującą o przekroczeniu
dopuszczalnego rozmiaru. Wówczas przesłanie tego pliku nie będzie możliwe.