W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje C 2.1.1

KPO

W perspektywie najbliższych lat konieczne będzie dalsze usprawnienie działalności sektora publicznego, w tym administracji publicznej poprzez szersze zastosowanie technologii cyfrowych, zwłaszcza w kontaktach między instytucjami i obywatelami, skutkujące uelastycznieniem relacji między administracją, biznesem i społeczeństwem.

W Polsce tylko 34% osób korzysta z internetu w kontaktach z administracją publiczną do przekazywania wypełnionych formularzy. Upowszechnienie technologii cyfrowych w administracji przyczynia się do powstania rozwiązań korzystnych dla społeczeństwa, usprawniających prowadzenie działalności gospodarczej oraz oferujących zintegrowane źródła wiedzy, danych i usług oraz poprawiających funkcjonowanie różnych podmiotów. Skuteczne zarządzanie państwem wymaga z jednej strony dostępności wysokiej jakości danych analitycznych i wydajnych narzędzi pozwalających na ich wielowymiarową analizę dla podejmowania optymalnych decyzji strategicznych, a z drugiej powszechnej umiejętności pozyskiwania i analizy danych przez urzędników dla podniesienia efektywności działań operacyjnych. Konieczne jest też zapewnienie ciągłości działania kluczowych ośrodków obliczeniowych stanowiących infrastrukturę krytyczną Państwa.

Rozbudowa zasobów mocy obliczeniowych instytucji publicznych zapewni minimalny niezbędny poziom bezpieczeństwa realizacji podstawowych usług, zabezpieczając w nich dane. Zgodnie ze wskaźnikiem wykorzystania technologii cyfrowych 60% przedsiębiorstw charakteryzuje się bardzo niskim poziomem cyfryzacji (UE: 39%), a jedynie 11% z nich to przedsiębiorstwa w wysokim stopniu ucyfrowione (UE: 26%).

Interwencji państwa wymaga wsparcie megatrendów technologicznych składających się na transformację cyfrową, takich jak:

  • sztuczna inteligencja (AI),
  • Internet rzeczy (IoT),
  • 5G,
  • blockchain,
  • usługi chmurowe,
  • otwieranie danych i dzielenie dostępu do danych,
  • robotyka,
  • pojazdy autonomiczne,
  • drony,
  • komputery wysokiej mocy (HPC),
  • technologie kwantowe.

Ujawniają one potencjał wieloaspektowych i powszechnych zastosowań jako środek zaradczy w warunkach kryzysu mogący łagodzić jego skutki, ale też uwidaczniają ograniczone zaufanie społeczne do przełomowych rozwiązań technologicznych.

{"register":{"columns":[]}}