Konwersja cyfrowa domów kultury
Narodowe Centrum Kultury jest państwową instytucją kultury, której statutowym zadaniem jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju kultury w Polsce. Przedmiotem działań NCK jest edukacja kulturalna, rozwój i profesjonalizacja sektora kultury, promocja polskiego dziedzictwa narodowego, badania kultury i dziedzictwa narodowego oraz działalność wydawnicza. NCK należy do ENCATC (European Network of Cultural Administration Training Centers), której misją jest stymulowanie rozwoju kultury w zakresie zarządzania, polityki edukacji kulturalnej i określania jej strategii.
Cele główne:
Celem projektu jest rozwój instytucji kultury na rzecz prowadzonej przez nie działalności statutowej poprzez wyposażenie samorządowych instytucji kultury w kompetencje niezbędne do projektowania działań z zakresu edukacji kulturalnej oraz animacji kultury w społeczności lokalnej z wykorzystaniem Internetu i narzędzi ICT, a także poprzez kompleksowe szkolenia i związane z nimi doposażenie w niezbędny sprzęt IT i oprogramowanie.
Drugim podstawowym celem jest ochrona miejsc pracy i zapewnienie ciągłości działań domów kultury w okresie pandemii – budowanie kompetencji zespołów DK w zakresie działań cyfrowych i doposażenie przekładających się na możliwość prowadzenia działań w trakcie wymuszonego pandemią lockdownu. Dotychczasowe doświadczenia ze stanem epidemii w wymiarze prawnym pokazują, że bezpośrednia działalność DK i instytucji artystycznych z udziałem publiczności zawieszana/ograniczana jest w pierwszej kolejności i ponownie uruchamiana w ostatniej. Projekt uruchamia więc narzędzia niwelujące w znacznym stopniu ten stan rzeczy, pozwalające na prowadzenie działalności nie tylko podtrzymującej kontakt z odbiorcami, ale profesjonalnych, dobrych jakościowo działań w zakresie edukacji kulturalnej i animacji kultury, co przekłada się na trwałość relacji ze społecznością i pozyskiwanie nowych odbiorców.
Cele szczegółowe:
- wyposażenie DK w kompetencje umożliwiające przeniesienie działań do sieci na większą skalę, ale również umożliwiające rozwój działań on-line i w konsekwencji podniesienie kompetencji kadr kultury oraz unowocześnienie profilu placówek (profesjonalizacja kadr i unowocześnienie działań) – jest to główny cel realizacji pakietu szkoleniowego, który w bardzo intensywny sposób zbuduje kompetencje i rozwinie umiejętności pracowników DK w tym zakresie;
- doposażenie DK w sprzęt umożliwiający prowadzenie działań edukacyjnych i animacyjnych w sposób cyfrowy – jest to niezbędne w sytuacji zmniejszających się dotacji podmiotowych organizatorów dla domów kultury i niewielkie faktyczne możliwości uzyskania dofinansowania ze środków krajowych;
- odnalezienie się DK w nowych rolach w społeczności lokalnej – m.in. pełnienie roli „archiwum cyfrowego społeczności lokalnej” (archiwa mówione, dokumentacja cyfrowa istotnych wydarzeń lokalnych) a także pozwolenie na przemodelowanie odbiorców działań domów kultury – z różnych grup w społeczności lokalnej do sieci społecznościowych, od odbiorców, do zaangażowanych współuczestników;
- zwiększenie skali realizacji działań edukacyjnych oraz z zakresu animacji kultury do sieci (co było pierwszym efektem pandemii COVID-19) przyczyniło się w znacznym stopniu do zmiany sposobu myślenia związanego z zarządzaniem instytucją kultury. Postrzeganie nas samych, a także odbiorców naszych działań jako pokolenie cyfrowe pozwoliło na świadome zdefiniowanie nowych celów, identyfikację potrzeb a także niezbędny dobór nowych metod i narzędzi do realizacji działań cyfrowych. Dzięki takiemu celowemu podejściu do projektowania oferty kulturowej identyfikujemy obszary, w których instytucje kultury potrzebują działań rozwijających, które proponujemy w ramach projektu;
- stworzenie oferty programowej dla społeczności lokalnej z uwzględnieniem posiadanych kompetencji cyfrowych odbiorców, kontekstu kulturowego i społecznego (np. kryzys migracyjny).
Odbiorcy:
Odbiorcami ostatecznymi będą przedstawiciele społeczności lokalnych: odbiorcy działań DK.
Działania projektowe kierowane są bezpośrednio do pracowników i współpracowników minimum 250 domów kultury, ośrodków kultury, centrów kultury i sztuki oraz bibliotek, w skład których wchodzą ww. jednostki.
Działania projektowe kierowane są bezpośrednio do grupy grantobiorców: minimum 250 samorządowych instytucji kultury: domów kultury, ośrodków kultury oraz centrów kultury i sztuki posiadających status samorządowej instytucji kultury – z wyjątkiem instytucji współprowadzonych przez Ministra i jednostki samorządu terytorialnego oraz biblioteki posiadające status samorządowej instytucji kultury, w skład których wchodzą domy kultury, ośrodki kultury lub centra kultury i sztuki - zbiorczo zwane domami kultury (DK).
Odbiorcami ostatecznymi projektu będą przedstawiciele społeczności lokalnych: odbiorcy działań samorządowych instytucji kultury (SIK), widzowie i uczestnicy wydarzeń kulturalnych i artystycznych oraz przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej, realizowanych przez SIK – w tym seniorzy oraz dzieci i młodzież szkolna.
Grupę odbiorców i interesariuszy działań projektowych w znacznym stopniu warunkować będą doświadczenia pandemii (inny sposób korzystania z treści w Internecie i tworzenia treści on-line, edukacja zdalna itp.), z drugiej zaś – konieczność podjęcia działań naznaczonych kontekstem społecznym i kulturowym związanym m.in. z obecną sytuacja migracyjną. SIK są bezpośrednio zaangażowane w integrację tej grupy i wszelkie formy edukacji nieformalnej – projekt pozwala na wzmocnienie kompetencyjne i sprzętowe również tych działań. Co do zasady z efektów projektu będą mogły korzystać również osoby z niepełnosprawnościami. Projektodawca nie definiuje barier w obszarze równości płci.
Efekty wsparcia:
Bezpośrednimi efektami projektu będą:
- wsparcie finansowe i merytoryczne minimum 250 DK, w postaci rozbudowanego pakietu szkoleń oraz doposażenia jednostek w niezbędny sprzęt
- przeszkolenie ~1800 pracowników i współpracowników DK w zakresie stosowania narzędzi on-line do edukacji kulturalnej i animacji
Podstawowym efektem projektu będzie zbudowanie w bardzo dużej skali sieci nowocześnie działających DK, wykorzystujących narzędzia cyfrowe w sposób celowy i efektywny dla rozwoju edukacji kulturalnej i animacji kultury oraz współpracy ze społecznością lokalną (rozumianą również jako sieci społecznościowe skupione wokół placówki).
Drugim równie ważnym efektem będzie utrzymanie ciągłości działań, odbudowa i rozbudowa grupy odbiorców przez grantobiorców - instytucje zaangażowane w realizację projektu.
Pośrednio zapewne doświadczenia projektowe grantobiorców przełożą się na zmiany w organizacji pracy ze społecznością lokalną dla całego sektora domów kultury/animatorów kultury.
Dane projektu
Nazwa projektu: Konwersja cyfrowa domów kultury
Beneficjent: Narodowe Centrum Kultury
Finansowanie
Program: Program Operacyjny Polska Cyfrowa
Działanie: 3.2. Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej
Wartość projektu: 42 287 500 PLN
Wydatki Kwalifikowane 42 287 500,00 PLN
Wartość unijnego dofinansowania: 39 043 712,54 PLN