Lekcja Enter
Lekcja: Enter to bezpłatne szkolenia dla nauczycieli z całej Polski, dzięki którym zmienia się sposób prowadzenia lekcji na bardziej angażujący uczniów. Kształtują pracę w zespole, krytyczne i twórcze myślenie, a także pozwalają zdobywać wiedzę przy pomocy narzędzi cyfrowych, aplikacji i programów.
Cel:
Celem projektu było podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych 75 371 nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych każdego typu (publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych) dla dzieci i młodzieży ze wszystkich województw.
Aby go zrealizować, zostało przekazanych około 100 mini grantów o łącznej wartości 40 mln zł na realizację szkoleń dla nauczycieli na różnych poziomach i ścieżkach tematycznych: nauczanie wczesnoszkolne, przedmioty matematyczno-przyrodnicze, humanistyczne i artystyczne, informatyka.
Dodatkowo powstała platforma internetowa, stanowiąca repozytorium materiałów dydaktycznych opracowywanych przez nauczycieli. Grantobiorcy zostali przygotowani do prowadzenia szkoleń na podstawie szczegółowych programów (zostały przeszkolone grupy trenerów regionalnych, którzy następnie wyszkolili trenerów do prowadzenia zajęć z nauczycielami) oraz działaniami sieciującymi, które podniosły trwałość rezultatów projektu.
Cele szczegółowe objęły podniesienie kompetencji w zakresie:
- Korzystania z różnego rodzaju ogólnodostępnych e-zasobów nauczycieli;
- Bezpiecznego poruszania się w środowisku cyfrowym nauczycieli;
- Tworzenia własnych e-zasobów edukacyjnych oraz krytycznego doboru i modyfikacji istniejących e-zasobów;
- Stosowania aktywizujących metod nauczania opartych na nowoczesnych technologiach i e-zasobach;
- Zwiększenia współpracy interesariuszy projektu (m.in. placówki doskonalenia nauczycieli, samorządy, dyrektorzy szkół) i gotowości podejmowania przez nich działań przyczyniających się do cyfrowej transformacji szkół;
- Utworzenia repozytorium e-zasobów poprzez zgromadzenie scenariuszy opracowanych przez nauczycieli, e-materiałów dotyczących korzystania z narzędzi cyfrowych, linków i opisów e-zasobów (np. e-podręczników) do wykorzystywania przez uczniów i nauczycieli.
Grupa docelowa:
Nauczyciele ze szkół każdego typu (publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych), którzy byli chętni, by rozwijać swoje kompetencje cyfrowe i osiągać dodatkowe efekty kształcenia, dzięki stosowaniu i tworzeniu wartościowych e-materiałów.
Realizacja projektu
Realizacja projektu przyczyniła się do nabycia i rozwoju umiejętności cyfrowych oraz zwiększenia świadomości wynikających ze stosowania TIK przez nauczycieli w całym kraju (w tym nauczycieli zatrudnionych na obszarze gmin wiejskich i miejsko-wiejskich oraz gmin miejskich poniżej 20 000 mieszkańców).
Dzięki kompetencjom zdobytym podczas realizacji projektu zwiększyli oni stopnień wykorzystywania TIK w codziennej pracy, co przełożyło się na podniesienie kompetencji kluczowych uczniów.
Kompetentni nauczyciele w połączeniu z podniesieniem kompetencji PDNów, stworzeniem cyfrowego repozytorium oraz tzw. community of practice (społeczności współpracujących nauczycieli) przyczynili się do stworzenia mechanizmu trwale podnoszącego kompetencje cyfrowe nauczycieli, większego stopnia korzystania przez nich z e-usług publicznych, a także z elektronicznych materiałów i zasobów dydaktycznych.
Strona projektu: https://lekcjaenter.pl/
Dane projektu
Nazwa projektu: Lekcja:Enter
Beneficjent: Fundacja Orange
Finansowanie
Program: Program Operacyjny Polska Cyfrowa
Działanie: 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”
Wartość projektu: 49 995 238,29 PLN
Wydatki kwalifikowalne: 49 978 439,29 PLN
Wartość unijnego dofinansowania: 42 296 753,16 PLN