W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O Programie

Digital Europe Programm

W ramach Programu sformułowano 6 CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH

Cel szczegółowy nr 1. Obliczenia wielkiej skali (High Performance Computing)
  • wdrożenie, koordynacja i eksploatacja w Unii zintegrowanej, ukierunkowanej na popyt światowej klasy eksaskalowej infrastruktury danych i obliczeń wielkiej skali, która będzie łatwo dostępna dla użytkowników publicznych i prywatnych i do celów badań naukowych
  • wdrożenie innowacyjnej technologii operacyjnej w celu stworzenia zintegrowanego unijnego ekosystemu HPC obejmującego m.in. sprzęt, oprogramowanie, aplikacje, usługi, wzajemne połączenia i umiejętności cyfrowe, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony danych
  • wdrożenie i eksploatacja ponadeksaskalowej infrastruktury obliczeniowej, w tym integracji z kwantowymi technologiami obliczeniowymi i infrastrukturami naukowo-badawczymi na potrzeby nauk obliczeniowych

Działania w ramach tego celu są realizowane głównie za pośrednictwem Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali - European High Performance Computing Joint Undertaking

W Polsce działania w obszarze HPC wspierane są przez Narodowe Centrum Kompetencji HPC

Cel szczegółowy nr 2. Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence)
  • rozwój zdolności w zakresie AI, Cloud to Edge Computing oraz przetwarzania danych w Europie, a także ich udostępnienie i upowszechnienie dla celów komercyjnych i produkcyjnych oraz w obszarach interesu publicznego i w społeczeństwie
     

Konkretne działania zostały ujęte w 3 robocze wiązki:

  • rozwój infrastruktury Cloud to Edge
  • tworzenie wspólnych europejskich sektorowych przestrzeni danych (data spaces), które służyć będą udostępnieniu danych z całej Europy i staną się źródłem danych wejściowych dla rozwiązań z zakresu AI; przestrzenie te powinny być otwarte dla sektora publicznego i prywatnego; rozpoczęta została budowa przestrzeni danych w kilkunastu sektorach (Green Deal, smart communities, mobility, agriculture, health, manufacturing, skills, tourism, security and law enforcement, media, financial, cultural heritage, language, public administration)
  • wspólne inwestycje z państwami członkowskimi w światowej klasy ośrodki referencyjne prowadzące testy i doświadczenia w rzeczywistych warunkach, koncentrujące się na zastosowaniach AI w kluczowych sektorach, takich jak: opieka zdrowotna, monitorowanie ziemi lub środowiska, transport i mobilność, bezpieczeństwo, produkcja, rolnictwo oraz finanse (Testing and Experimentation Facilities, TEFs); TEFs będą wspierać urynkowienie innowacyjnych technologii poprzez umożliwienie ich testowania w dużej skali oraz w warunkach rzeczywistych; w 2023 r. zostały uruchomione 4 sektorowe TEFs – Agri-Food, Manufacturing, Smart cities and communities oraz Healthcare

Działania podejmowane w ramach tego celu muszą przestrzegać określone zasady etyczne oraz zapewniać ochronę danych.

Cel szczegółowy nr 3. Cyberbezpieczeństwo i zaufanie (Cybersecurity and Trust)
  • wspieranie tworzenia i nabywania w drodze zamówień zaawansowanych urządzeń, narzędzi oraz infrastruktury danych z zakresu cyberbezpieczeństwa, wraz z państwami członkowskimi, aby osiągnąć wspólny wysoki poziom cyberbezpieczeństwa na poziomie europejskim, zapewniając strategiczną autonomię Unii
  • wspieranie tworzenia i optymalnego wykorzystania zgromadzonych w Europie wiedzy oraz zdolności i umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa
  • zapewnianie szerokiego wdrożenia skutecznych, najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w europejskiej gospodarce oraz instytucjach publicznych
  • zwiększenie odporności na cyberataki, przyczynienie się do zwiększenia świadomości ryzyka i wiedzy na temat procesów w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • zintensyfikowanie współpracy między sferą cywilną i sektorem obronności w zakresie projektów, usług, kompetencji i aplikacji podwójnego zastosowania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa

Działania w ramach tego celu będą realizowane przede wszystkim za pośrednictwem Europejskiego Centrum Kompetencji w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa w kwestiach Przemysłu, Technologii i Badań Naukowych - European Cybersecurity Industrial, Technology and Research Competence Centre oraz sieci krajowych ośrodków koordynacji - Network of National Coordination Centres. Dowiedz się więcej

Funkcję krajowego ośrodka koordynacji w Polsce pełni Wydział Krajowego Centrum Kompetencji Cyberbezpieczeństwa w Departamencie Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Cyfryzacji.

Kontakt:

Cel szczegółowy nr 4. Zaawansowane umiejętności cyfrowe (Advanced Digital Skills)
  • wspieranie dostępu do zaawansowanych umiejętności cyfrowych i możliwości szkoleniowych w tej dziedzinie – w szczególności w zakresie HPC, analizy dużych zbiorów danych, AI, technologii rozproszonego rejestru (np. blockchain) i cyberbezpieczeństwa
  • oferowanie możliwości nabywania i rozwijania tych umiejętności między innymi studentom, absolwentom, osobom aktualnie zatrudnionym i obywatelom w każdym wieku potrzebującym podniesienia swoich kwalifikacji, niezależnie od ich miejsca pobytu, możliwości nabywania i rozwijania tych umiejętności
  • wspieranie opracowywania i realizacji wysokiej jakości długoterminowych i krótkoterminowych szkoleń i kursów, włącznie z kształceniem mieszanym, dla studentów i ludności aktywnej zawodowo
Cel szczegółowy nr 5. Wdrażanie i optymalne wykorzystanie zdolności cyfrowych i interoperacyjność (Deployment and Best Use of Digital Capacities and Interoperability)

Działania w ramach transformacji cyfrowej sektora publicznego:

  • modernizacja administracji publicznej – rozwój spójnego ekosystemu transgranicznej infrastruktury usług cyfrowych
  • zdrowie - zapewnienie dostępu i kontroli do swoich danych osobowych dotyczących zdrowia dla obywateli, a także możliwości ich współdzielenia, wykorzystywania i zarządzania nimi w wymiarze transgranicznym – w sposób bezpieczny i gwarantujący prywatność
  • sądownictwo - umożliwianie płynnej i bezpiecznej transgranicznej komunikacji elektronicznej w obrębie sądownictwa oraz między sądownictwem a innymi właściwymi organami w obszarze wymiaru sprawiedliwości, w sprawach cywilnych i karnych; poprawa dostępu obywateli, przedsiębiorstw, prawników i pracowników sądownictwa do wymiaru sprawiedliwości, do informacji i procedur prawnych, w tym ułatwianie pozasądowego rozstrzygania sporów za pośrednictwem Internetu; propagowanie rozwoju innowacyjnych technologii, m.in. w oparciu o rozwiązania AI, które mogą usprawnić i przyspieszyć procedury
  • transport, mobilność, energia i środowisko naturalne - wdrożenie technologii cyfrowych na dużą skalę (np. smart cities, bezzałogowe pojazdy automatyczne)
  • edukacja, kultura i media  - zapewnienie twórcom, sektorowi kreatywnemu i sektorowi kultury w Europie dostępu do najnowszych technologii cyfrowych
  • wspieranie ogólnoeuropejskiej sieci centrów bezpieczniejszego Internetu
  • wspieranie technologii mających na celu wykrywanie i zwalczanie umyślnego rozpowszechniania dezinformacji

Działania w ramach transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, będą realizowane poprzez tworzoną w ramach programu sieć EDIH - Europejskie centra innowacji cyfrowych European Digital Innovation Hubs. Centra świadczą nieodpłatnie usługi doradcze dla MŚP.

Cel szczegółowy nr 6. Półprzewodniki (Semiconductors)
  • budowanie zaawansowanych zdolności w zakresie projektowania na potrzeby zintegrowanych technologii półprzewodnikowych
  • wzmocnienie istniejących i opracowanie nowych zaawansowanych linii pilotażowych, aby umożliwić rozwój i wdrażanie technologii półprzewodnikowych nowej generacji
  • budowanie zaawansowanych zdolności technologicznych w celu przyspieszenia rozwoju najnowocześniejszych czipów kwantowych i powiązanych technologii półprzewodnikowych
  • ustanowienie sieci centrów kompetencji w całej Unii poprzez rozszerzenie kompetencji istniejących lub tworzenie nowych ośrodków

Działania w ramach tego celu będą realizowane za pomocą Chips Joint Undertaking. Chips JU zarządza środkami przeznaczonym na rozwój produkcji półprzewodników, plany w tym zakresie na lata 2023-2027 zostały sprecyzowane w dokumencie Chips JU Work Programme 2023-2027

Rozporządzenie UE ustanawiające Program „Cyfrowa Europa”

Co warto wiedzieć o Programie?
  • Program jest realizowany w drodze zarządzania bezpośredniego przez Komisję Europejską lub w drodze zarządzania pośredniego poprzez powierzanie niektórych zadań wykonawczych innym podmiotom, takim jak: European Health and Digital Executive Agency (HaDEA) , European High Performance Computing Joint Undertaking (EuroHPC JU) , European Cybersecurity Competence Centre (ECCC)
  • Wsparcie finansowe udzielane jest w formie dotacji, zamówień unijnych, a także w formie instrumentów finansowych
  • Nabory na przyznanie dotacji przeprowadzane są na poziomie UE i otwarte są dla wnioskodawców z całej UE i krajów stowarzyszonych
  • Poziom dofinansowania projektów wynosi co do zasady 50%; dofinansowanie dla MŚP w niektórych priorytetach: 75%; projekty dot. koordynacji i wsparcia (coordination and support actions): 100%
  • Przyznanie środków z programu nie wiąże się z wystąpieniem pomocy publicznej
  • Środki DEP mogą wspierać projekty, które otrzymały lub otrzymają środki z innego programu unijnego, w tym z krajowych programów operacyjnych, pod następującymi warunkami:
    • wkłady z poszczególnych programów nie pokrywają tych samych kosztów
    • zasady odnośnego programu Unii mają zastosowanie do odpowiedniego wkładu
    • finansowanie skumulowane nie może przekroczyć łącznych kosztów projektu
  • Program jest realizowany w oparciu o dwuletnie programy prac (work programmes), które określają priorytety i zapowiadają nabory projektów
Dla kogo jest Program "Cyfrowa Europa"?

Program jest skierowany do szerokiego katalogu podmiotów, zarówno publicznych i prywatnych. Beneficjentami mogą być m. in. instytucje administracji publicznej, ośrodki i instytuty badawcze, uniwersytety, przedstawiciele przemysłu, MŚP reprezentujące różne sektory gospodarki. Wiele projektów ze względu na swój wymiar międzynarodowy i dużą skalę realizowanych jest w konsorcjach międzynarodowych.

Aby aplikować do programu trzeba mieć osobowość prawną i być podmiotem ustanowionym w jednym z następujących krajów:

  • kraje Unii Europejskiej
  • kraje EFTA: Islandia, Norwegia, Lichtenstein
  • kraje posiadające status stowarzyszenia względem DEP, tj. takie, które zawarły porozumienie o stowarzyszeniu odnośnie Programu – są to Ukraina, Albania, Czarnogóra, Północna Macedonia, Serbia, Turcja oraz Bośnia i Hercegowina lub takie, które rozpoczęły negocjacje o stowarzyszeniu (pod warunkiem, że umowa o stowarzyszeniu wejdzie w życie przed podpisaniem umowy grantowej) – są to Kosowo i Mołdawia

Wszystkie działania projektowe muszą być realizowane w krajach uprawnionych do otrzymania wsparcia.

Wnioskodawcami nie mogą być podmioty, które są przedmiotem decyzji o wykluczeniu z otrzymania środków UE lub sytuacji o wykluczeniu na podstawie odpowiednich przepisów Rozporządzenia finansowego (art. 136 i 141) Dowiedz się więcej

Wnioskodawcy powinny wykazać we wniosku o dofinansowanie, że posiadają niezbędną zdolność finansową i techniczną do realizacji projektu:

  • zdolność finansowa oznacza posiadanie stabilnej sytuacji finansowej i środków umożliwiających realizację projektu
  • zdolność techniczna oznacza posiadanie zasobów, kwalifikacji i doświadczenia zapewniających prawidłową realizację projektu
  • podmioty publiczne nie muszą udowadniać posiadania zdolności finansowej i technicznej do realizacji projektu

Szczegółowe wymogi co do uprawnionych wnioskodawców oraz składu konsorcjum zawarte są w dokumentacji dla każdego naboru.

 

{"register":{"columns":[]}}