O Programie
W ramach Programu sformułowano 6 CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH
Cel szczegółowy nr 1. Obliczenia wielkiej skali (High Performance Computing)
- wdrożenie, koordynacja i eksploatacja w Unii zintegrowanej, ukierunkowanej na popyt światowej klasy eksaskalowej infrastruktury danych i obliczeń wielkiej skali, która będzie łatwo dostępna dla użytkowników publicznych i prywatnych i do celów badań naukowych
- wdrożenie innowacyjnej technologii operacyjnej w celu stworzenia zintegrowanego unijnego ekosystemu HPC obejmującego m.in. sprzęt, oprogramowanie, aplikacje, usługi, wzajemne połączenia i umiejętności cyfrowe, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony danych
- wdrożenie i eksploatacja ponadeksaskalowej infrastruktury obliczeniowej, w tym integracji z kwantowymi technologiami obliczeniowymi i infrastrukturami naukowo-badawczymi na potrzeby nauk obliczeniowych
Działania w ramach tego celu są realizowane głównie za pośrednictwem Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali - European High Performance Computing Joint Undertaking
W Polsce działania w obszarze HPC wspierane są przez Narodowe Centrum Kompetencji HPC
Cel szczegółowy nr 2. Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence)
- rozwój zdolności w zakresie AI, Cloud to Edge Computing oraz przetwarzania danych w Europie, a także ich udostępnienie i upowszechnienie dla celów komercyjnych i produkcyjnych oraz w obszarach interesu publicznego i w społeczeństwie
Konkretne działania zostały ujęte w 3 robocze wiązki:
- rozwój infrastruktury Cloud to Edge
- tworzenie wspólnych europejskich sektorowych przestrzeni danych (data spaces), które służyć będą udostępnieniu danych z całej Europy i staną się źródłem danych wejściowych dla rozwiązań z zakresu AI; przestrzenie te powinny być otwarte dla sektora publicznego i prywatnego; rozpoczęta została budowa przestrzeni danych w kilkunastu sektorach (Green Deal, smart communities, mobility, agriculture, health, manufacturing, skills, tourism, security and law enforcement, media, financial, cultural heritage, language, public administration)
- wspólne inwestycje z państwami członkowskimi w światowej klasy ośrodki referencyjne prowadzące testy i doświadczenia w rzeczywistych warunkach, koncentrujące się na zastosowaniach AI w kluczowych sektorach, takich jak: opieka zdrowotna, monitorowanie ziemi lub środowiska, transport i mobilność, bezpieczeństwo, produkcja, rolnictwo oraz finanse (Testing and Experimentation Facilities, TEFs); TEFs będą wspierać urynkowienie innowacyjnych technologii poprzez umożliwienie ich testowania w dużej skali oraz w warunkach rzeczywistych; w 2023 r. zostały uruchomione 4 sektorowe TEFs – Agri-Food, Manufacturing, Smart cities and communities oraz Healthcare
Działania podejmowane w ramach tego celu muszą przestrzegać określone zasady etyczne oraz zapewniać ochronę danych.
Cel szczegółowy nr 3. Cyberbezpieczeństwo i zaufanie (Cybersecurity and Trust)
- wspieranie tworzenia i nabywania w drodze zamówień zaawansowanych urządzeń, narzędzi oraz infrastruktury danych z zakresu cyberbezpieczeństwa, wraz z państwami członkowskimi, aby osiągnąć wspólny wysoki poziom cyberbezpieczeństwa na poziomie europejskim, zapewniając strategiczną autonomię Unii
- wspieranie tworzenia i optymalnego wykorzystania zgromadzonych w Europie wiedzy oraz zdolności i umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa
- zapewnianie szerokiego wdrożenia skutecznych, najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w europejskiej gospodarce oraz instytucjach publicznych
- zwiększenie odporności na cyberataki, przyczynienie się do zwiększenia świadomości ryzyka i wiedzy na temat procesów w zakresie cyberbezpieczeństwa
- zintensyfikowanie współpracy między sferą cywilną i sektorem obronności w zakresie projektów, usług, kompetencji i aplikacji podwójnego zastosowania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa
Działania w ramach tego celu będą realizowane przede wszystkim za pośrednictwem Europejskiego Centrum Kompetencji w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa w kwestiach Przemysłu, Technologii i Badań Naukowych - European Cybersecurity Industrial, Technology and Research Competence Centre oraz sieci krajowych ośrodków koordynacji - Network of National Coordination Centres. Dowiedz się więcej
Funkcję krajowego ośrodka koordynacji w Polsce pełni Wydział Krajowego Centrum Kompetencji Cyberbezpieczeństwa w Departamencie Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Cyfryzacji.
Kontakt:
Cel szczegółowy nr 4. Zaawansowane umiejętności cyfrowe (Advanced Digital Skills)
- wspieranie dostępu do zaawansowanych umiejętności cyfrowych i możliwości szkoleniowych w tej dziedzinie – w szczególności w zakresie HPC, analizy dużych zbiorów danych, AI, technologii rozproszonego rejestru (np. blockchain) i cyberbezpieczeństwa
- oferowanie możliwości nabywania i rozwijania tych umiejętności między innymi studentom, absolwentom, osobom aktualnie zatrudnionym i obywatelom w każdym wieku potrzebującym podniesienia swoich kwalifikacji, niezależnie od ich miejsca pobytu, możliwości nabywania i rozwijania tych umiejętności
- wspieranie opracowywania i realizacji wysokiej jakości długoterminowych i krótkoterminowych szkoleń i kursów, włącznie z kształceniem mieszanym, dla studentów i ludności aktywnej zawodowo
Cel szczegółowy nr 5. Wdrażanie i optymalne wykorzystanie zdolności cyfrowych i interoperacyjność (Deployment and Best Use of Digital Capacities and Interoperability)
Działania w ramach transformacji cyfrowej sektora publicznego:
- modernizacja administracji publicznej – rozwój spójnego ekosystemu transgranicznej infrastruktury usług cyfrowych
- zdrowie - zapewnienie dostępu i kontroli do swoich danych osobowych dotyczących zdrowia dla obywateli, a także możliwości ich współdzielenia, wykorzystywania i zarządzania nimi w wymiarze transgranicznym – w sposób bezpieczny i gwarantujący prywatność
- sądownictwo - umożliwianie płynnej i bezpiecznej transgranicznej komunikacji elektronicznej w obrębie sądownictwa oraz między sądownictwem a innymi właściwymi organami w obszarze wymiaru sprawiedliwości, w sprawach cywilnych i karnych; poprawa dostępu obywateli, przedsiębiorstw, prawników i pracowników sądownictwa do wymiaru sprawiedliwości, do informacji i procedur prawnych, w tym ułatwianie pozasądowego rozstrzygania sporów za pośrednictwem Internetu; propagowanie rozwoju innowacyjnych technologii, m.in. w oparciu o rozwiązania AI, które mogą usprawnić i przyspieszyć procedury
- transport, mobilność, energia i środowisko naturalne - wdrożenie technologii cyfrowych na dużą skalę (np. smart cities, bezzałogowe pojazdy automatyczne)
- edukacja, kultura i media - zapewnienie twórcom, sektorowi kreatywnemu i sektorowi kultury w Europie dostępu do najnowszych technologii cyfrowych
- wspieranie ogólnoeuropejskiej sieci centrów bezpieczniejszego Internetu
- wspieranie technologii mających na celu wykrywanie i zwalczanie umyślnego rozpowszechniania dezinformacji
Działania w ramach transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, będą realizowane poprzez tworzoną w ramach programu sieć EDIH - Europejskie centra innowacji cyfrowych European Digital Innovation Hubs. Centra świadczą nieodpłatnie usługi doradcze dla MŚP.
Cel szczegółowy nr 6. Półprzewodniki (Semiconductors)
- budowanie zaawansowanych zdolności w zakresie projektowania na potrzeby zintegrowanych technologii półprzewodnikowych
- wzmocnienie istniejących i opracowanie nowych zaawansowanych linii pilotażowych, aby umożliwić rozwój i wdrażanie technologii półprzewodnikowych nowej generacji
- budowanie zaawansowanych zdolności technologicznych w celu przyspieszenia rozwoju najnowocześniejszych czipów kwantowych i powiązanych technologii półprzewodnikowych
- ustanowienie sieci centrów kompetencji w całej Unii poprzez rozszerzenie kompetencji istniejących lub tworzenie nowych ośrodków
Działania w ramach tego celu będą realizowane za pomocą Chips Joint Undertaking. Chips JU zarządza środkami przeznaczonym na rozwój produkcji półprzewodników, plany w tym zakresie na lata 2023-2027 zostały sprecyzowane w dokumencie Chips JU Work Programme 2023-2027
Co warto wiedzieć o Programie?
- Program jest realizowany w drodze zarządzania bezpośredniego przez Komisję Europejską lub w drodze zarządzania pośredniego poprzez powierzanie niektórych zadań wykonawczych innym podmiotom, takim jak: European Health and Digital Executive Agency (HaDEA) , European High Performance Computing Joint Undertaking (EuroHPC JU) , European Cybersecurity Competence Centre (ECCC)
- Wsparcie finansowe udzielane jest w formie dotacji, zamówień unijnych, a także w formie instrumentów finansowych
- Nabory na przyznanie dotacji przeprowadzane są na poziomie UE i otwarte są dla wnioskodawców z całej UE i krajów stowarzyszonych
- Poziom dofinansowania projektów wynosi co do zasady 50%; dofinansowanie dla MŚP w niektórych priorytetach: 75%; projekty dot. koordynacji i wsparcia (coordination and support actions): 100%
- Przyznanie środków z programu nie wiąże się z wystąpieniem pomocy publicznej
- Środki DEP mogą wspierać projekty, które otrzymały lub otrzymają środki z innego programu unijnego, w tym z krajowych programów operacyjnych, pod następującymi warunkami:
- wkłady z poszczególnych programów nie pokrywają tych samych kosztów
- zasady odnośnego programu Unii mają zastosowanie do odpowiedniego wkładu
- finansowanie skumulowane nie może przekroczyć łącznych kosztów projektu
- Program jest realizowany w oparciu o dwuletnie programy prac (work programmes), które określają priorytety i zapowiadają nabory projektów
Dla kogo jest Program "Cyfrowa Europa"?
Program jest skierowany do szerokiego katalogu podmiotów, zarówno publicznych i prywatnych. Beneficjentami mogą być m. in. instytucje administracji publicznej, ośrodki i instytuty badawcze, uniwersytety, przedstawiciele przemysłu, MŚP reprezentujące różne sektory gospodarki. Wiele projektów ze względu na swój wymiar międzynarodowy i dużą skalę realizowanych jest w konsorcjach międzynarodowych.
Aby aplikować do programu trzeba mieć osobowość prawną i być podmiotem ustanowionym w jednym z następujących krajów:
- kraje Unii Europejskiej
- kraje EFTA: Islandia, Norwegia, Lichtenstein
- kraje posiadające status stowarzyszenia względem DEP, tj. takie, które zawarły porozumienie o stowarzyszeniu odnośnie Programu – są to Ukraina, Albania, Czarnogóra, Północna Macedonia, Serbia, Turcja oraz Bośnia i Hercegowina lub takie, które rozpoczęły negocjacje o stowarzyszeniu (pod warunkiem, że umowa o stowarzyszeniu wejdzie w życie przed podpisaniem umowy grantowej) – są to Kosowo i Mołdawia
Wszystkie działania projektowe muszą być realizowane w krajach uprawnionych do otrzymania wsparcia.
Wnioskodawcami nie mogą być podmioty, które są przedmiotem decyzji o wykluczeniu z otrzymania środków UE lub sytuacji o wykluczeniu na podstawie odpowiednich przepisów Rozporządzenia finansowego (art. 136 i 141) Dowiedz się więcej
Wnioskodawcy powinny wykazać we wniosku o dofinansowanie, że posiadają niezbędną zdolność finansową i techniczną do realizacji projektu:
- zdolność finansowa oznacza posiadanie stabilnej sytuacji finansowej i środków umożliwiających realizację projektu
- zdolność techniczna oznacza posiadanie zasobów, kwalifikacji i doświadczenia zapewniających prawidłową realizację projektu
- podmioty publiczne nie muszą udowadniać posiadania zdolności finansowej i technicznej do realizacji projektu
Szczegółowe wymogi co do uprawnionych wnioskodawców oraz składu konsorcjum zawarte są w dokumentacji dla każdego naboru.