W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Fundusze Europejskie Polska Cyfrowa Rzeczpospolita Polska Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii – PAKT

Otwieramy pierwsze pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii w Polsce! To miejsca stworzone dla uczniów i nauczycieli oparte na idei STEAM. Celem działań jest upowszechnianie koncepcji edukacji interdyscyplinarnej, w której uczenie się i nauczanie oparte jest o wyzwania i zadania problemowe; edukację praktyczną i procesualną, możliwą do aplikowania również w warunkach szkolnych.

Baner PAKT. Logociąg: Fundusze Europejskie Polska Cyfrowa, Rzeczpospolita Polska, Centrum Projektów Polska Cyfrowa oraz Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Partnerzy: Stowarzyszenie Robisz To, Stowarzyszenie Miasta w Internecie, Politechnika Łódzka.

O pracowniach

PAKT to nowatorskie pracownie oferujące warsztaty i szkolenia w duchu STEAM obejmujące nowe technologie i kompetencje cyfrowe. W ramach projektu w: Łodzi, Tarnowie, Olsztynie i Wrocławiu powstaną 4 pracownie mobilne i 4 stacjonarne. Partnerami projektu są: Politechnika Łódzka, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” i Stowarzyszenie „Robisz to”.

 

Dlaczego PAKT?

Pracownie powstaną w odpowiedzi na potrzeby polskiej gospodarki, w oparciu o wyzwania XXI wieku. Zostaną stworzone przestrzenie, w których uczestnicy podczas pracy w grupie i w oparciu o wyzwania i zadania problemowe, dzięki narzędziom, nowoczesnym technologiom i wsparciu wykwalifikowanych edukatorów będą rozwijać swoje umiejętności: kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność, wykorzystując przy tym nowe technologie. W PAKT organizowane będą warsztaty i szkolenia oparte na trzech wiodących ścieżkach: STEAM, robotyka/programowanie i multimedia. Podczas zajęć uczniowie będą uczyć się: krytycznego myślenia, poszukiwania i weryfikowania informacji, stawiania hipotez, robienia notatek, dokumentowania, podejmowania refleksji z działań i prezentowania rezultatów swojej pracy.

 

Cel

Celem PAKT jest:

  • Upowszechnienie idei STEAM w edukacji formalnej,
  •  Umożliwienie uczniom kontaktu z nowoczesnymi technologiami,
  • Zachęcenie młodzieży do wyboru ścieżki kariery w branży ICT,
  • Podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowanie się osób dorosłych,
  • Stworzenie przez nauczycieli autorskich koncepcji zajęć w szkołach, 
  • Zwiększenie konkurencyjności osób dorosłych na rynku pracy w Polsce i Europie, 
  • Elastyczne i stopniowe wdrażanie modelu STEAM – od zadań problemowych, poprzez zadania interdyscyplinarne do pracy projektowej.

 

Dla kogo?

Pracownie dedykowane są dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym, chcącym podnieść swoje kwalifikacje z zakresu kompetencji cyfrowych. To również miejsca dla nauczycieli, dla których będą prowadzone specjalne warsztaty w formie stacjonarnej i on-line. Projekt zakłada stworzenie podcastów poświęconych kompetencjom i zawodom przyszłości oraz prowadzenie webinarów dla edukatorów z zakresu tworzenia zadań problemowych, miniprojektów i efektywnych praktyk dydaktycznych.

 

STEAM

STEAM to interdyscyplinarna praca problemowa i projektowa w edukacji:

S - jak Science - nauki przyrodnicze,

T - jak Technology - technologia,

E - jak Engineering - inżynieria,

A - jak Art - sztuka,

M - jak Maths - matematyka.

Zajęcia oparte na STEAM są elastyczne: nie trzeba łączyć wszystkich wymienionych obszarów, ani wykorzystywać zaawansowanych narzędzi cyfrowych. 

W projekcie upowszechniany jest model oparty na współpracy i rozwijaniu kompetencji, poprzez uczenie się w działaniu, podczas miniprojektów i rozwiązywania zadań problemowych.  Jest to celowe i świadome korzystanie z technologii w całym procesie tworzenia. Podczas zajęć uczniowie mogą rozwiązywać problemy, działać w zespole, łączyć tematy z różnych dziedzin i w celowy sposób korzystać z technologii.

 

Partnerzy

Partnerami projektu są:

Politechnika Łódzka jest siódmą co do wielkości uczelnią techniczną w Polsce, kształcącą ponad 12 tys. studentów na 60 kierunkach studiów, w ramach 9 wydziałów (12 dyscyplin naukowych). Studentów kształci 1 205 nauczycieli akademickich, w tym 316 profesorów. Jest w gronie 19 uczelni polskich, które znalazły się w międzynarodowym rankingu Times Higher Education World University Ranking. W ramach Uczelni działa Centrum Obsługi Projektów przygotowujące oraz realizujące projekty finansowane z Funduszy UE. Od 15.12.2018 jako partner wiodący PŁ realizuje projekt grantowy pn. Centrum Mistrzostwa Informatycznego, w ramach którego złożono ponad 2 tys. wniosków grantowych. Uczelnia prowadzi od 2006 r. szereg projektów edukacyjnych wypełniając misję publiczną związaną ze społeczną odpowiedzialnością nauki.

Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” jest ekspercką organizacją pozarządową działającą na rzecz rozwoju cyfrowego samorządów oraz wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych. Inicjuje i realizuje innowacyjne projekty, bada cyfrową rzeczywistość w Polsce. SMWI to think tank posiadający silne zaplecze badawcze oraz umiejętności i możliwości wykorzystania najlepszej europejskiej wiedzy. To także organizacja wdrażająca wyniki badań i eksperymentów w praktyce inwestycji samorządowych lokalnych i regionalnych. Eksperci SMWI działają we współpracy z partnerami publicznymi, posiadają umiejętności formułowania praktycznych rekomendacji na rzecz regionalnego rozwoju gospodarczego i społecznego.

Stowarzyszenie „Robisz to” ma misję propagowania nieformalnej edukacji w obszarach związanych z tworzeniem, wprowadzanie ideologii STEAM do szkół, szerzenia idei otwartej technologii, zgodnie z którą każdy powinien mieć dostęp do narzędzi, umożliwiających naukę oraz tworzenie. Stowarzyszenie współpracuje z Fundacją Orange, wspólnie prowadząc Ośrodek rozwoju otwartych technologii, projektowania open source i open hardware tzw. FabLabu (ang. laboratorium wytwórstwa) - FabLab powered by Orange. Stowarzyszenie pełni rolę operatora oraz realizatora większości odbywających się w Ośrodku projektów, gdzie stworzono środowisko sprzyjające wzajemnej wymianie kompetencji i współpracy przedstawicieli różnych profesji, integrującego działalność edukacyjną, społeczną i biznesową.

 

Strona projektu 

 

Projekt jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Oś priorytetowa III. Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

Dane projektu

Nazwa projektu:  Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii – PAKT

Beneficjent: CENTRUM PROJEKTÓW POLSKA CYFROWA

Finansowanie

Program: Program Operacyjny Polska Cyfrowa

Działanie: 3.2. Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej

Wartość projektu: 33 188 450 zł

Wydatki kwalifikowalne: 33 188 450 zł

Wartość unijnego dofinansowania: 28 087 385,22 zł

 

{"register":{"columns":[]}}