Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej
Działanie 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej” zakłada wsparcie innowacyjnych rozwiązań, ukierunkowanych na e-aktywizację osób o co najmniej podstawowych kompetencjach cyfrowych.
Cel projektów:
Celem jest rozwój posiadanych umiejętności poprzez ich praktyczne stosowanie, np. poprzez naukę programowania, czy też obsługę oprogramowania do tworzenia multimediów. Pośrednio wsparcie przyczyni się również do budowy kapitału społecznego z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Wspierane projekty mogą przyjmować formę realizacji wspólnych przedsięwzięć (projektów) informatyczno-społecznych, tj. udziału w pracach projektowych służących budowie lub rozwijaniu aplikacji, jak również warsztatów tematycznych oraz różnych form samokształcenia na odległość (np. e-learning, masowe otwarte kursy online) lub form mieszanych. Zakłada się również wsparcie tworzenia oprogramowania, w tym aplikacji na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych oraz cyfrowej aktywizacji.
Głównym celem projektów było zwiększenie stopnia oraz poprawa umiejętności korzystania z Internetu, w tym z e-usług publicznych. Działania w ramach projektów zostały skierowane na:
- e-aktywizację osób o co najmniej podstawowych kompetencjach cyfrowych,
- rozwój ponadpodstawowych kompetencji cyfrowych, w tym umiejętności ściśle informatycznych;
- pobudzanie kreatywności oraz promowanie interdyscyplinarnej współpracy.
Beneficjenci projektów:
- organizacje pozarządowe;
- partnerstwa organizacji pozarządowych z JST;
- instytucje prowadzące działalność w zakresie Uniwersytetów Trzeciego Wieku;
- instytucje publiczne z obszaru nauki;
- instytucje publiczne z obszaru edukacji;
- instytucje publiczne z obszaru kultury;
- szkoły wyższe;
- partnerstwa pomiędzy powyższymi podmiotami.
Dla kogo?
Grupą docelową byli: nauczyciele publicznej edukacji wczesnoszkolnej oraz uczniowie klas 1-3 publicznych szkół podstawowych lub pracownicy miejscowo właściwej publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, doradcy metodyczni powołani przez organ prowadzący właściwy miejscowo ośrodek doskonalenia nauczycieli, pracownicy bibliotek publicznych, pracownicy publicznych domów kultury/ośrodków kultury/centrów kultury (publicznych instytucji kultury prowadzących działalność społeczno-kulturalną), inne osoby dorosłe wykazujące predyspozycje do pracy oraz zainteresowanie pracą z wybitnie uzdolnioną młodzieżą.
Udało się przeszkolić:
- 128 189 uczniów klas 1-3,
- 9 779 nauczycieli/prowadzących zajęcia,
- 1 597 pozostałych osób dorosłych.
Zasięg projektów:
Projekty obejmowały całą Polskę, 16 województw, na danym obszarze NUTS-3: Ostrołęcki, Radomski, Słupski, Płocki, Miasto Łódź, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Katowicki, Miasto Poznań, Miasto Szczecin, Miasto Wrocław, Trójmiejski.
Dane projektu
Program: Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020
Działanie: 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej
Finansowanie
Liczba zawartych umów: 65
Wartość wydatków kwalifikowalna zawartych umów: 96 254 421,67 PLN
Beneficjenci
- Fundacja Orange
- Wyższa Szkoła Integracji Społecznej
- Wyższa Szkoła Humanitas
- Fundacja VCC
- Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
- Fundacja Silver Economy
- Fundacja Rozwoju Edukacji Elektronicznej
- Uniwersytet Adama Mickiewicza
- Fundacja DC Edukacja
- Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej – Counterpart Fund
- Politechnika Białostocka
- Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania
- Województwo Opolskie
- Fundacja Edukacja Bez Barier
- Fundacja Pro Cultura
- Fundacja Nowe Oblicze Edukacji
- Województwo Kujawsko-Pomorskie
- Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog