2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych
Celem wsparcia będzie poszerzenie zakresu spraw, które obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwić drogą elektroniczną.
Usługi zostaną udostępnione przez organy administracji publicznej na poziomie centralnym, a ich realizacja przez obywateli i przedsiębiorców możliwa będzie bez względu na miejsce inicjowania załatwienia danej sprawy. Zmodernizowane zostaną sposoby pozyskiwania danych do rejestrów, zintegrowany zostanie obieg danych oraz zbudowane zostaną interfejsy pozwalające różnym systemom teleinformatycznym na wymianę danych.
W ramach działania interwencja obejmie wsparcie podmiotów publicznych w tworzeniu i rozwoju nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną. Bezpośrednio będzie się to odbywać poprzez elektronizację nowych usług, bądź poprawę funkcjonalności oraz e-dojrzałości istniejących usług. Istotne znaczenie będą miały też działania niewprowadzające wprost nowych usług A2C lub A2B, ale tworzące dla nich warunki, m.in. poprzez:
- modernizację i zapewnienie interoperacyjności rejestrów publicznych,
- zapewnienie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych,
- optymalizację inwestycji w infrastrukturę, w szczególności dzięki wykorzystaniu technologii chmury obliczeniowej.
Premiowane będą rozwiązania ponadresortowe w ww. zakresach.
Premiowane będą również projekty wpisujące się w kluczowe obszary wskazane w POPC:
- rynek pracy,
- ubezpieczenia i świadczenia społeczne,
- ochrona zdrowia ,
- prowadzenie działalności gospodarczej,
- wymiar sprawiedliwości i sądownictwo,
- prezentacja i udostępnianie danych przestrzennych i statystycznych,
- nauka i szkolnictwo wyższe,
- podatki i cła,
- sprawy administracyjne, w szczególności obywatelskie,
- zamówienia publiczne,
- bezpieczeństwo i powiadamianie ratunkowe.
Spośród ww. projektów dziedzinowych, szczególne preferencje uzyskają projekty realizujące zalecenia Rady w sprawie krajowego programu reform Polski na rok 2014, tj.:
- poprawa skuteczności administracji podatkowej i celnej,
- zmniejszenie bezrobocia i zwiększenie aktywności zawodowej,
- poprawa efektywności kosztowej wydatków i ogólnej wydajności sektora opieki zdrowotnej.
- poprawa warunków otoczenia biznesu poprzez:
- redukcję kosztów rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej (w tym pojedynczy punkt kontaktowy podatki i cła, ubieganie się o zamówienia publiczne, e-fakturowanie),
- redukcję czasu i kosztów egzekwowania umów,
- redukcję czasu i kosztów uzyskiwania pozwoleń na budowę,
Wprowadzone w ramach obu komponentów rozwiązania zwiększą trzy kluczowe parametry świadczenia usług publicznych, tj. dostępność (zarówno w wymiarze availability jak i accessibility), jakość i efektywność. Oczekiwanym efektem dla obywateli i przedsiębiorców będzie większa wygoda i skrócenie czasu realizacji poszczególnych typów spraw oraz zmniejszenie związanych z tym obciążeń administracyjnych.