Wspieramy edukację cyfrową od najmłodszych lat
Podpisaliśmy umowy na szkolenia dla nauczycieli przedszkolnych
Jako jednostka wspierająca Krajowy Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zakończyliśmy podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach Inwestycji C2.1.3: E-kompetencje w ramach naboru nr KPOD.05.08-IW.06-001/24 (nauczyciele przedszkolni).
Pomoc we wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat
Głównym celem interwencji jest opracowanie kompleksowego programu szkoleń dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Podniosą oni swoje kompetencje cyfrowe, a następnie będą wykorzystywać je w pracy z najmłodszymi dziećmi przy wprowadzaniu ich w cyfrowy świat.
Jak będą zatem wyglądały podstawy edukacji cyfrowej? Nauczyciele będą dostosowywać treści do wieku przedszkolnego tak, aby rozwijały algorytmiczne myślenie, kształtowały postawy rozważnego korzystania z mediów cyfrowych i przestrzegały zasad higieny cyfrowej. Wszystkie te umiejętności będą stanowiły solidną bazę do dalszej edukacji, już na etapie szkolnym.
5 zupełnie nowych Przedsięwzięć
Podpisaliśmy umowy z 4 Ostatecznymi odbiorcami wsparcia na realizację 5 projektów. Są one kluczowe w przygotowaniu dzieci od najmłodszych lat do funkcjonowania w dzisiejszym świecie: opartym na wiedzy i nowych technologiach.
- „Liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej”, projekt Stowarzyszenia Robisz.to
Odpowie na realne potrzeby edukacyjne nauczycieli przedszkolnych. Zdobędą oni umiejętności, które zwiększą efektywność ich pracy, a także umożliwią przedszkolakom lepsze przygotowanie do wyzwań edukacyjnych, które czekają na nich na kolejnych etapach edukacji.
Szkolenia będą opierały się na programie nauczania, który opracowali eksperci w zakresie nowych technologii i metody STEAM. Czerpie on z doświadczeń Stowarzyszenia z projektów „Pracowni Aktywnego Korzystania z Technologii” oraz „Fablab powered by Orange”.
Po spotkaniach nauczyciele będą przygotowani do:
- Zwiększenia świadomości higieny cyfrowej wśród rodziców,
- Kształtowania umiejętności cyfrowych u dzieci, które wesprą ich samodzielność w szkole podstawowej,
- Wprowadzenia nowoczesnych metod nauczania oraz STEAM i PBL (Project-Based Learning),
- Projektowania i dostosowywania pomocy dydaktycznych do indywidualnych potrzeb dzieci, poprzez wykorzystanie cyfrowych narzędzi,
- Wprowadzenia w swoich grupach myślenia komputacyjnego, jako elementu edukacji przedszkolnej.
Poprzez szkolenia mobilne, Stowarzyszenie dotrze również do mniejszych gmin, które są oddalone od centralnych ośrodków miejskich.
- „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego” , projekt Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”
Jego celem jest podniesienie kompetencji Nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz innych osób związanych z placówkami przedszkolnymi posiadającymi kwalifikacje Nauczycieli edukacji przedszkolnej oraz Nauczycieli wspomagających w przedszkolu, którzy pracują na terenie województwa małopolskiego. Szkolenia obejmą m.in.: wykorzystywanie TIK, aktywizację metod kształcenia oraz refleksyjną praktykę zawodową.
Eksperci przeprowadzą szkolenia dla 165 grup w cyklu szkoleń mieszanych. Przed przystąpieniem do ich realizacji oraz po ich zakończeniu uczestnicy zostaną poddani ocenie posiadanych kompetencji. Pozwoli to na monitoring przyrostu ich umiejętności i wiedzy.
- „ZDROWO-CYFROWO W PRZEDSZKOLU”, projekt Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie
W ramach tego projektu nauczycielki i nauczyciele przedszkolni wezmą udział w cyklu zajęć szkoleniowych prowadzonych w sposób aktywizujący, z elementami grywalizacji oraz z wykorzystaniem e-zasobów, narzędzi i urządzeń cyfrowych. Do skuteczności oddziaływań edukacyjnych i osiągnięcia celów przyczyni się prowadzenie zajęć w konwencji cyklu Kolba: poprzez konkretne doświadczenie i refleksyjną obserwację prowadzącą do aktywnego eksperymentowania, uwieńczonego praktycznym zastosowaniem nabytych kompetencji w sposób nowatorski, kreatywny i nie odtwórczy.
Uczestnicy zapoznają się m.in. z: aplikacjami i platformami do komunikacji zdalnej z rodzicami uczniów i do udostępniania e-materiałów edukacyjno-wychowawczych oraz z e-narzędzami i e-materiałami edukacyjnymi dostosowanymi do specyfiki oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych.
- „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bielskim, gliwickim, rybnickim i tyskim”, projekt Akademii Humanitas
Celem tego projektu jest zwiększenie o minimum 60% kompetencji cyfrowych wśród 1 566 nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz innych osób związanych z placówkami przedszkolnymi (takich jak dyrektorzy przedszkoli posiadający kwalifikacje nauczyciela edukacji przedszkolnej, nauczyciele wspomagający w przedszkolu, zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne oraz oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych), w tym min. 40 mężczyzn z podregionu NUTS 3 (obszar bielski, gliwicki, rybnicki i tyski). Eksperci przeprowadzą kompleksowe szkolenia w formie mieszanej (zdalnej i stacjonarnej) zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami uczestników.
Dodatkowo 757 przedszkoli/oddziałów przedszkolnych otrzyma środki w formie grantów na cyfrowe materiały dydaktyczne oraz uzupełnienie kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego.
- „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bytomskim, częstochowskim, katowickim i sosnowieckim”, projekt Akademii Humanitas
Dzięki temu projektowi zwiększy się o minimum 60% kompetencji cyfrowych wśród 1 492 nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz innych osób związanych z placówkami przedszkolnymi, w tym min. 40 mężczyzn z podregionu NUTS 3 (obszar bytomski, częstochowski, katowicki i sosnowiecki). Specjaliści przeprowadzą kompleksowe szkolenia zarówno w formie stacjonarnej jak i zdalnej, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami uczestników.
711 przedszkoli/oddziałów przedszkolnych otrzyma również granty na cyfrowe materiały dydaktyczne. Nauczyciele będą mieli również dostęp do wypracowanych materiałów w projekcie np. manuali czy scenariuszy.
Umowy zawarliśmy z następującymi Ostatecznymi odbiorcami wsparcia:
LP |
Numer wniosku o dofinansowanie |
Obszar |
Tytuł Przedsięwzięcia |
Wnioskodawca |
Dofinansowanie |
1 |
KPOD.05.08-IW.06-0076/24 |
dolnośląskie, opolskie |
Liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej |
Stowarzyszenie ROBISZ TO |
10 925 877,00 |
2 |
KPOD.05.08-IW.06-0038/24 |
małopolskie |
Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego |
Stowarzyszenie "Miasta w Internecie" |
9 996 963,00 |
3 |
KPOD.05.08-IW.06-0002/24 |
podkarpackie, lubelskie |
ZDROWO-CYFROWO W PRZEDSZKOLU |
Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie |
8 116 826,10 |
4 |
KPOD.05.08-IW.06-0037/24 |
śląskie 1 - NUTS3: bielski, gliwicki, rybnicki, tyski |
Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bielskim, gliwickim, rybnickim i tyskim |
Akademia Humanitas |
7 856 667,40 |
5 |
KPOD.05.08-IW.06-0055/24 |
śląskie 2 - NUTS3: bytomski, częstochowski, katowicki, sosnowiecki |
Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bytomskim, częstochowskim, katowickim i sosnowieckim |
Akademia Humanitas |
7 481 518,60 |
Serdecznie gratulujemy!