7 pytań do... badaczek
18.11.2022
Tworzenie produktów cyfrowych to nie tylko systemy, procedury i aplikacje do projektowania. To przede wszystkim ludzie. W naszym cyklu „7 pytań do...” przedstawiamy osoby, dzięki którym nasze produkty są przyjazne dla użytkowników. Na początek przeczytajcie, co o swojej pracy (i nie tylko) mówią Alicja Sepioło i Marta Chodała – badaczki UX w Centralnym Ośrodku Informatyki.
Czym jest dla Was UX Research?
M: Dla mnie to jest podstawa rozwoju produktu. Jeżeli chcemy, żeby użytkownicy korzystali z czegoś, co projektujemy, musimy ich w ten proces projektowania zaangażować już na samym początku. Jeśli nie poznamy naszych użytkowników i ich potrzeb, może się okazać, że stworzymy produkt, który zupełnie mija się z oczekiwaniami naszej grupy docelowej.
A: UX Research to dla mnie wchodzenie w buty użytkownika, patrzenie na usługę ich oczami, odkrywanie z jakimi trudnościami mierzą się w korzystaniu z rozwiązania.
Jaka jest wartość badań UX?
M&A: Badania UX pozwalają w krytyczny sposób spojrzeć na projektowane rozwiązanie, zderzyć je z rzeczywistością i zweryfikować projekt w oparciu o realne potrzeby użytkowników.
Opowiedzcie mi o swoich ulubionych przykładach dobrego UX Research.
M: Dla mnie flagowym przykładem pokazującym jak ważny jest UX Research w rozwoju produktu i firmy jest znany wszystkim Amazon. Nie wszyscy wiedzą, że Jeff Bezos osiągnął tak wielki sukces nie dlatego, że inwestował w reklamę, ale właśnie w badania UX. W pierwszym roku działalności Amazon zainwestował 100-krotnie więcej pieniędzy w UX niż w promocję.
A: Lubię przykład firmy Buffer, która kilka lat temu przeprowadziła eksperyment Fake Door. Umieścili na swojej stronie button prowadzący do ekranu z cennikiem, mimo że rozwiązanie nie było jeszcze gotowe. Pozwoliło im to natomiast zbadać w prosty i szybki sposób zainteresowanie wśród użytkowników płaceniem za usługę oraz przetestować model cenowy.
Jakich metod badawczych używacie?
M: Zazwyczaj prowadzimy zadaniowe testy użyteczności, w trakcie których użytkownicy testują zaprojektowany interfejs wykonując konkretnie zadania. W takim badaniu moderator umawia się z respondentem na ok. godzinny wywiad, w czasie którego respondent testuje i na bieżąco komentuje prezentowany projekt strony czy aplikacji.
A: Dodatkowo sięgamy również po inne narzędzia badawcze takie jak desk research, service safari, obserwacje, ankiety. W zależności od projektu dobieramy taki zestaw, który umożliwi nam jak najlepsze poznanie perspektywy i potrzeb użytkowników.
Opowiedzcie mi o swoim ulubionym/najważniejszym projekcie badań UX w COI’iu.
M&A: Naszym faworytem jest bez dwóch zdań badanie projektu nowej wersji aplikacji mObywatel, które miałyśmy okazję realizować wspólnie. W trakcie 27 wywiadów z użytkownikami przetestowałyśmy dwie wersje makiet nowego mObywatela, zdobyłyśmy wiele cennych informacji, zobaczyłyśmy z czym borykają się użytkownicy, na czym im zależy, co jest dla nich ważne. Obecnie trwają prace nad wprowadzaniem zmian i poprawek do projektu, które są rezultatem wyników naszego badania. To daje ogromną satysfakcję – świadomość, że Twoja praca mogła chociaż w drobnej części przyczynić się do poprawy produktu, z którego będą korzystać miliony ludzi.
Gdzie znajdujecie inspirację?
M&A: Każda usługa z której korzystamy na co dzień może być dla nas inspiracją. Wiele ciekawych projektów jest publikowanych na LinkedIn oraz na branżowych portalach takich jak Medium, NN Group czy Service Design Network. Z drugiej strony także podczas prowadzenia badań nasi respondenci dzielą się swoimi doświadczeniami co również jest dla nas ogromnie inspirujące.
Jak myślicie, co jest wielką potrzebą w badaniach UX?
M&A: Zdecydowanie ważna jest komunikacja i ścisła współpraca Badaczy z Projektantami i Redaktorami Treści. Umożliwia to szybką iterację projektów, gwarantuje równy poziom wiedzy na temat projektowanego rozwiązania oraz zapewnia, że potrzeby użytkowników są uwzględnione na kolejnych etapach projektowych.