mObywatel 2.0. Jak ilustracją wspierać osoby głuche?
05.03.2024
To, że ilustracje w aplikacjach mobilnych są ważne, nie jest niczym zaskakującym. Niedawno mieliśmy jednak okazję przekonać się, dlaczego są bardzo ważne. Wszystko to dzięki badaniu z osobami głuchymi. Czego dotyczyło i jakie były jego wyniki?
Cały proces przeprowadzili eksperci i ekspertki z Centralnego Ośrodka Informatyki z zespołu badań oraz zespołu dostępności cyfrowej. Pytaliśmy użytkowników o ich doświadczenia w korzystaniu z różnych produktów cyfrowych, w tym także o naszą aplikację mObywatel 2.0.
Z myślą o wszystkich
Zależało nam na tym, by poznać doświadczenia osób głuchych w korzystaniu z mObywatela 2.0; co im się podoba, czy wszystko jest zrozumiałe, co moglibyśmy zmienić, żeby ułatwić im korzystanie z aplikacji. Podczas wywiadów zebraliśmy także uwagi o ilustracjach w aplikacji i o tym, na co zwracają uwagę osoby głuche.
Pod tym tekstem znajdziecie ekran, który możecie pobrać na swój komputer, aby lepiej zrozumieć, o czym mówimy. Jest to ekran z samouczka mObywatela 2.0 i dotyczy bezpieczeństwa danych w aplikacji.
Język polski to duże wyzwanie
Podczas wcześniejszych badań z użytkownikami zauważyliśmy, że użytkownicy często pomijają ekrany samouczka. Nie czytają dokładnie tekstów na ekranach, tylko szybko przesuwają po nich wzrokiem. Większość użytkowników chce w ten sposób zaoszczędzić czas. Jednak dla osób głuchych zapoznanie się z treścią może stanowić dodatkowe wyzwanie. Dlaczego?
Dla osób głuchych język polski jest często językiem drugim, obcym – pierwszym jest polski język migowy (PJM). PJM różni się od języka polskiego gramatyką, dlatego nauka języka polskiego jest wyzwaniem dla osób głuchych.
Gdy projektujemy treści do aplikacji, czasami musimy używać długich i trudnych słów, takich jak „rejestry państwowe”, „szyfrowanie” czy „certyfikowanie”. Takie słowa mogą stanowić trudność, nie tylko dla osób głuchych, ale także dla wielu użytkowników słyszących. Znalezienie prostszych słów bywa wyzwaniem, dlatego ilustracje są tak ważne – wspierają zrozumienie tekstu.
Czytelna informacja to dbanie o większą dostępność
Wróćmy do omawianego ekranu samouczka. Dlaczego jest to dobry przykład ilustracji, która pomaga osobom głuchym (i nie tylko im) zrozumieć treści na tym ekranie?
Ilustracja, która znajduje się na ekranie, kilkukrotnie podkreśla ideę ochrony. Widzimy na niej ochroniarza, kłódkę i tarczę. Dzięki temu, nawet jeśli w tekście pojawiają się trudne słowa, to użytkownik może podeprzeć się ilustracją, by upewnić się, czy dobrze zrozumiał tekst.
Kluczem do sukcesu jest to, aby ilustracja niosła ze sobą czytelną treść i przekładała na język wizualny najważniejszą myśl zawartą w tekście. Jeden z naszych użytkowników tak opisał omawiane przez nas ekrany samouczka:
Ekrany były zrozumiałe, lubię, jak są obrazki i teksty – nawet jeśli nie rozumiem wszystkiego, to dodatkowa szansa na to, żeby się domyślić
Dla użytkowników, dla których tekst może być trudny, czytelna ilustracja ułatwia zrozumienie tekstu. W ten sposób, gdy uwzględniamy potrzeby osób głuchych, pomagamy także innym użytkownikom, dla których niektóre słowa lub tekst są niezrozumiałe.
Nagrania w polskim języku migowym o aplikacji mObywatel 2.0
Zdajemy sobie sprawę z trudności, które napotykają osoby głuche podczas korzystania z aplikacji mObywatel 2.0. Dla osób głuchych, które posługują się polskim językiem migowym, najlepszym rozwiązaniem są treści w PJM.
Na naszej stronie https://info.mobywatel.gov.pl/ jest możliwość połączenia z tłumaczem polskiego języka migowego. W zakładce Usługi i Dokumenty niektóre z usług i dokumentów w aplikacji mają już nagraną instrukcję obsługi w PJM. Są to:
- Bezpieczny autobus
- Zastrzeż PESEL
- Weryfikacja dokumentów w aplikacji mObywatel 2.0
- Naruszenie środowiskowe
- Weryfikacja mDowodu w aplikacji mObywatel 2.0 za pomocą kodu QR z przeglądarki
- mDowód
- mPrawo jazdy
- Tymczasowe elektroniczne prawo jazdy
- Moje pojazdy
- Diia.pl
- Karta Dużej Rodziny
Chcemy stopniowo dodawać kolejne nagrania do pozostałych usług i dokumentów. Mamy nadzieję, że w ten sposób ułatwimy osobom głuchym korzystanie z naszej aplikacji. Planujemy również opublikowanie raportu z naszych badań z osobami głuchymi. Podzielimy się w nim z Wami pozostałymi obserwacjami.
Zachęcamy do odwiedzania naszej zakładki Aktualności, jeśli chcecie być na bieżąco ze wszystkimi nowymi informacjami w kwestii dostępności.