W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Poznaj głos i ton produktów cyfrowych Centralnego Ośrodka Informatyki

Czy produkty cyfrowe mogą mieć swój głos i ton? Jak najbardziej! Eksperci z Zespołu Projektowania Treści w Centralnym Ośrodku Informatyki przygotowali dokument, w którym je opisują. Określili też wartości, którymi kierują się, tworząc treści w produktach cyfrowych różnych instytucji publicznych.

Głos i ton produktów cyfrowych Centralnego Ośrodka Informatyki.

Język to jeden z kluczowych elementów interfejsów stron i aplikacji. Może ułatwiać użytkownikom realizację założonego celu, ale może też zniechęcać ich do korzystania z danej usługi. Zarówno w przypadku ludzi, jak i produktów cyfrowych, język jest jednym z elementów charakteru marki.  

Głos to niezmienny element komunikacji marek i instytucji, który oddaje ich wartości, tożsamość i osobowość. Ton to sposób pisania dostosowany do sytuacji komunikacyjnych. Zmienia się w zależności od tego, czy opisujemy tematy neutralne, bolesne czy radosne. 

Określenie głosu i tonu produktów cyfrowych jest podstawą do pracy nad wytycznymi i standardami językowymi. Pozwala to zachować językową spójność różnych usług i produktów, co jest szczególnie ważne dla zespołów projektujących treści.

Jaki znaleźć język zrozumiały dla wszystkich? 

Aplikacja i serwis mObywatel, serwisy państwowe oraz aplikacje dla urzędników to produkty, które kierowane są do wszystkich obywateli. Dlatego Zespół Projektowania Treści w Centralnym Ośrodku Informatyki postanowił znaleźć odpowiedź na pytanie: jak pisać, aby dotrzeć do tak licznej i różnorodnej grupy użytkowników?  

Projektanci i projektantki treści w COI przede wszystkim stosują prosty język. To sposób komunikacji zrozumiały dla szerokiej grupy odbiorców. Na czym polega ten styl pisania? Przede wszystkim na stosowaniu powszechnie znanych słów i budowaniu krótkich i prostych zdań.  

Jednak to nie wszystko. W toku cyklu warsztatów Zespół Projektowania Treści poszukiwał wartości, które są podstawą komunikacji w produktach cyfrowych administracji publicznej. Oprócz tego specjaliści projektujący treść przyjrzeli się praktykom rynkowym. Przeanalizowali wytyczne dotyczące tworzenia treści, które udostępniają niektóre marki komercyjne, jak i serwisy rządowe.  

Jakie wartości są podstawą języka cyfrowych produktów publicznych? 

Warsztat umożliwił określenie wartości, które są ważne w komunikacji produktów cyfrowych. Po wstępnej analizie i głosowaniu wewnątrz Zespołu Projektowania Treści wybrano 4 wartości: uniwersalność, zrozumiałość, rzetelność i empatyczne podejście do użytkowników. Każda z nich została opisana w bardziej szczegółowy sposób. 

Uniwersalność:
 

  • wiąże się z neutralnością płciową, gdy to możliwe, 

  • to stosowanie słów w powszechnie przyjętym znaczeniu oraz unikanie trudnego słownictwa i metafor,  

  • to dbałość o dostępność treści dla osób, które korzystają z czytników ekranu, 

  • wiąże się z przyjęciem perspektywy szerszej niż ta, którą mają ludzie z wielkich miast.  

Zrozumiałość:
 

  • podstawę komunikacji stanowi prosty język i stosowanie precyzyjnych określeń, 

  • treści interfejsów są badane, aby sprawdzić, czy rozumieją je użytkownicy, 

  • kiedy trzeba, projektanci treści tworzą definicje trudniejszych określeń i dodają teksty pomocnicze. 

  • rozkład treści w interfejsie wspiera użytkownika w jego podróży przez produkty cyfrowe, 

  • treści są spójne w różnych miejscach interfejsów. 

Rzetelność:
 

  • to szczere informowanie o danej sytuacji – nawet jeśli może mieć negatywny wydźwięk dla użytkownika, 

  • komunikacja apolityczna z jasnymi intencjami, 

  • brak treści marketingowych. 

Empatyczne podejście:
 

  • warstwą treści ułatwiamy użytkownikom osiągnięcie założonego celu, 

  • opisujemy dany moment ścieżki użytkownika odpowiednio zaprojektowanymi treściami, 

  • próbujemy przewidzieć emocje użytkownika i znaleźć „receptę” na te trudniejsze, 

  • bazujemy na wnioskach z badań z użytkownikami, które pozwalają nam ich poznać.

Dokument o tonie i głosie produktów cyfrowych jest elementem standardów projektowania treści w COI. W tym dokumencie znajdziesz też:
 

  • informacje dotyczące przyczyn stworzenia tego dokumentu, 

  • zasady tworzenia treści, 

  • wskazówki dotyczące tego, czego unikać podczas pisania.
     

Zobacz, jak pracowaliśmy na warsztatach

Możesz też pobrać pełen dokument:

Materiały

Głos i ton produktów cyfrowych Centralnego Ośrodka Informatyki
Głos​_i​_ton​_produktów​_cyfrowych​_Centralnego​_Ośrodka​_Informatyki.pdf 7.91MB
{"register":{"columns":[]}}