Profil zaufany i mObywatel w przeglądarce – poznaj wyniki badań
25.09.2022
Chcemy tworzyć e-usługi, które będą łatwe w użyciu i będą odpowiadały na potrzeby obywateli. Dlatego zbadaliśmy mObywatela w przeglądarce oraz profil zaufany.
Na czym polegają usługi
mObywatel to miejsce, w którym załatwisz wszystkie urzędowe sprawy i łatwo skontaktujesz się z administracją publiczną. Przeczytaj więcej o założeniach tego projektu.
Dzięki profilowi zaufanemu zalogujesz się do mObywatela oraz innych usług i załatwisz sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Możesz nim także podpisywać dokumenty elektroniczne.
Co zbadaliśmy
Sprawdzaliśmy, jak użytkownicy rozumieją działanie profilu zaufanego. Zbadaliśmy zarówno sposoby zakładania konta, jak i logowania się nim do e-usług na komputerze i telefonie.
W części dotyczącej mObywatela w przeglądarce kluczowe było dla nas poznanie pierwszych wrażeń użytkowników.
Co wynika z badań
Profil zaufany
Wśród użytkowników nie ma spójnego rozumienia profilu zaufanego. Jedni postrzegają go jako sposób logowania, drudzy jako całość usług publicznych. Niektórzy deklarują, że nie mają profilu zaufanego i logują się za pomocą bankowości.
Dla użytkowników profilu zaufanego największe znaczenie mają szybkość, wygoda i bezpieczeństwo danych. Preferowaną metodą logowania jest bankowość elektroniczna. Dobrą alternatywą dla niej okazała się nowa metoda – za pomocą aplikacji mObywatel.
mObywatel w przeglądarce
mObywatel w przeglądarce został oceniony bardzo pozytywnie. Użytkownicy najczęściej określali go jako oszczędzającego czas, wygodnego i intuicyjnego.
Niestety, użytkownicy robiący zadanie na telefonie nie wiedzieli, jak wejść do mObywatela na stronie gov.pl.
Badania dostarczyły wielu pomysłów na dalszy rozwój usługi, między innymi:
- dodanie sekcji dotyczącej zdrowia (funkcje z Internetowego Konta Pacjenta),
- personalizacja (ukrywanie modułów, zmiana kolejności, możliwość dodania własnych skrótów),
- uspójnienie strony i aplikacji,
- dodanie powiadomień, trybu prywatnego, trybu nocnego.