Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
Gdzie załatwisz sprawę?
Wniosek do wojewody o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego możesz złożyć za pośrednictwem konsula, we właściwym ze względu na miejsce Twojego zamieszkania urzędzie konsularnym RP.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Dokumenty możesz złożyć osobiście lub przesłać je pocztą.
Informujemy, że z dniem 10 listopada 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. z 2022 r. poz. 2185). Nowa ustawa zmieniła brzmienie art. 9 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim.
Zgodnie z nową regulacją art. 9 brzmi: „Oświadczenia, o których mowa w ustawie, w sprawach związanych z nabyciem lub utratą obywatelstwa polskiego, składa się:
1) osobiście do protokołu przed:
a) wojewodą właściwym ze względu na miejsce zamieszkania − od obywatela polskiego zamieszkałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz od cudzoziemca przebywającego legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem pobytu na podstawie wizy lub w ruchu bezwizowym,
b) konsulem − od osoby zamieszkałej za granicą;
2) korespondencyjnie z podpisem urzędowo poświadczonym.”
Nowelizacja art. 9 polega na dopuszczeniu dodatkowego sposobu składania oświadczeń ws. związanych z nabyciem lub utratą obywatelstwa polskiego. Oznacza to, że istnieje możliwość złożenia oświadczenia korespondencyjnie z podpisem urzędowo poświadczonym, np. przed notariuszem (analogicznie jak w przypadku korespondencyjnego składania wniosku o nadanie obywatelstwa polskiego lub wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego).
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę umów się telefonicznie: +382 20 608 320 lub poprzez email: podgorica.konsulat@msz.gov.pl
Jakie dokumenty musisz złożyć?
- wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
- dokumenty istotne dla ustalenia posiadania obywatelstwa polskiego, w szczególności akty stanu cywilnego oraz dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie Twoich rodziców/dziadków (akt urodzenia, małżeństwa, metryka chrztu, kopie polskich dokumentów rodziców lub dziadków itp.). W przypadku zmiany nazwiska – kopia dokumentów potwierdzających ten fakt (akt małżeństwa, akt zmiany imienia lub nazwiska, itp.),
- oryginał aktualnego dokumentu tożsamości wraz ze stronami zawierającymi adnotacje urzędowe (do wglądu),
- jeśli urodziłeś się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej – musisz przedstawić pełny akt urodzenia zawierający nazwiska rodziców,
- akt stanu cywilnego stwierdzający Twój stan cywilny (akt zawarcia małżeństwa, dokument rozwodowy lub akt zgonu współmałżonka).
Pamiętaj, że:
- wniosek wypełnia się wyłącznie w języku polskim,
- kopie dokumentów muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałami przez konsula,
- wszystkie dokumenty w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego lub konsula,
- w przypadku niektórych dokumentów pochodzących z krajów Unii Europejskiej zamiast tłumaczenia można dołączyć wielojęzyczny standardowy formularz wydany przez urząd zagraniczny na podstawie rozporządzenia 2016/1191,
- dokumenty pochodzące z krajów UE i nieobjęte zakresem rozporządzenia 2016/1191 powinny zostać opatrzone klauzulą apostille,
- dokumenty pochodzące spoza UE powinny zostać opatrzone klauzulą apostille :
– w przypadku krajów będących stronami Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. albo zostać zalegalizowane przez polskiego konsula,
– w przypadku pozostałych krajów.
Ile zapłacisz?
Opłata za złożenie wniosku wynosi 80 EUR.
Jaki jest termin realizacji?
Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do właściwego wojewody.
Jak odbierzesz dokumenty?
Dokumenty możesz odebrać osobiście. Konsul może także przesłać dokumenty na wskazany przez Ciebie adres – omów tę kwestię podczas składania wniosku.
Jak możesz się odwołać?
Możesz złożyć odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję w Twojej sprawie. Masz na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Najczęściej zadawane pytania
Jak mogę potwierdzić, że mam polskie obywatelstwo?
Dokumentem potwierdzającym posiadanie obywatelstwa polskiego jest ważny polski paszport lub dowód osobisty. Jeśli nie masz dokumentów potwierdzających obywatelstwo polskie albo Twoje dane osobowe i obywatelstwo nie mogą zostać ustalone, możesz uzyskać potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego lub jego utraty.
Materiały
Wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiegowzor_wniosku_o_potwierdzenie_posiadania_lub_utraty_obywatelstwa_polskiego.pdf 0.32MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 roku o obywatelstwie polskim
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 roku Prawo konsularne
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1024/2012
Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzona w Hadze dnia 5 października 1961 r.
ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. z 2022 r. poz. 2185)