W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Paszport tymczasowy dla osoby pełnoletniej

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego możesz złożyć w dowolnie wybranym urzędzie konsularnym RP. Pamiętaj, że dokument ten odbierzesz w tym samym urzędzie, w którym składasz wniosek.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego musisz złożyć osobiście.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę w sprawie złożenia wniosku o wydanie paszportu umów się za pomocą systemu e-konsulat. Co do zasady nie ma możliwości umówienia wizyty paszportowej przez telefon. W trudnych i pilnych sytuacjach losowych (na przykład śmierć członka rodziny, nagła choroba, kradzież lub zgubienie dokumentów podczas pobytu w innym kraju) skontaktuj się z najbliższym konsulatem wysyłając e-mail z opisem swojej sytuacji oraz potwierdzającymi ją dokumentami. Pamiętaj o podaniu w e-mailu: imienia, nazwiska, miejsca pobytu/zamieszkania za granicą oraz numeru telefonu.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

WAŻNE!  Nie musisz już wypełniać wniosku odręcznie.

Wniosek o wydanie przez konsula RP paszportu tymczasowego złożysz w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a wnioskodawca potwierdzi prawidłowość danych składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Dołączenie fotografii do wniosku jest obowiązkowe. Nie ma później możliwości wymiany lub dosyłania zdjęcia. Jeżeli fotografia nie zostanie załączona do wniosku lub nie będzie spełniała wymogów, to konsul wydaje wnioskodawcy informację o nieprzyjęciu wniosku.

  • Ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty (o ile został wydany) potwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie.

UWAGA: w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do tożsamości osoby, której ma być wydany dokument paszportowy, jej obywatelstwa lub innych danych potrzebnych do złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego, konsul może poprosić o przedłożenie dodatkowych niezbędnych dokumentów. 

Ile zapłacisz?
  • Opłata za wydanie paszportu tymczasowego na czas oczekiwania na doręczenie paszportu biometrycznego wynosi 371 CZK.
  • Opłata za wydanie paszportu tymczasowego w innym celu, niż na czas oczekiwania na doręczenie paszportu biometrycznego wynosi 989 CZK.

UWAGA: W przypadku wydania paszportu tymczasowego nie mają zastosowania obniżone opłaty (dotyczą one jedynie wydania paszportu biometrycznego).

  • Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu konsularnego w momencie składania wniosku. Opłata pobierana jest w gotówce.

Pamiętaj! Jeżeli planujesz podróż do innego kraju na podstawie paszportu tymczasowego, sprawdź aktualne przepisy określające zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium tego kraju. Upewnij się, czy będziesz mógł przekroczyć granicę na podstawie paszportu tymczasowego oraz jaki jest wymagany okres jego ważności (przy wjeździe i wyjeździe). 

Jaki jest termin realizacji?

Paszport tymczasowy otrzymasz tak szybko, jak to możliwe.

Jak odbierzesz dokumenty?

Paszport tymczasowy odbierzesz osobiście w urzędzie, w którym złożyłeś wniosek.

W dniu odbioru nowego dokumentu przynieś poprzedni paszport (albo paszport tymczasowy) do konsulatu - dotychczasowy dokument paszportowy zostanie unieważniony, z wyłączeniem stron zawierających ważne wizy i zwrócony.

WAŻNE!​​​​​​ ​W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza w warunkach szczególnie utrudnionego dojazdu do urzędu konsularnego, konsul może odstąpić od wymogu osobistego odbioru dokumentu paszportowego. Omów tę kwestię podczas składania wniosku paszportowego. Będziesz musiał pokryć koszt przesyłki.

Konsul prześle paszport tymczasowy pod wskazany adres za pośrednictwem operatora wykonującego usługi pocztowe lub przewozowe, z uwzględnieniem bezpieczeństwa przekazywanego dokumentu. Unieważnienie dotychczas posiadanego dokumentu paszportowego nastąpi przed wysłaniem przez konsula nowego paszportu.

Obywatel, który otrzymał dokument paszportowy pocztą, BĘDZIE MUSIAŁ SAM AKTYWOWAĆ PASZPORT za pośrednictwem dedykowanej usługi elektronicznej. W celu dokonania aktywacji obywatel potrzebuje: dostępu do Internetu, numeru nowego paszportu oraz numeru wniosku (numer ten znajduje się  na potwierdzeniu złożenia wniosku o dokument paszportowy).

Należy mieć na uwadze, iż zmiana formy odbioru paszportu z osobistej na kuriera nie będzie możliwa po zatwierdzeniu wniosku w czasie wizyty paszportowej w konsulacie

 

Konsul odmawia wydania dokumentu paszportowego na wniosek:

  • sądu prowadzącego przeciwko osobie ubiegającej się o dokument paszportowy postępowanie w sprawie karnej lub postępowanie w sprawie o przestępstwo skarbowe, postępowanie w sprawie nieletniego lub prowadzącego postępowanie cywilne,
  • organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze, organu postępowania wykonawczego w sprawie karnej, w tym o przestępstwo skarbowe, przeciwko osobie ubiegającej się o wydanie dokumentu paszportowego

W tych dwóch przypadkach nie możesz odwołać się od decyzji konsula o odmowie wydania dokumentu paszportowego

 

Konsul odmawia wydania dokumentu paszportowego w przypadku gdy:

  • na podstawie przedłożonych dokumentów i dostępnych rejestrów organ paszportowy nie potwierdził zamieszczanych w dokumencie paszportowym danych osoby ubiegającej się o dokument paszportowy, wskazanych we wniosku o wydanie dokumentu paszportowego;
  • na podstawie przedłożonych dokumentów i dostępnych rejestrów, organ paszportowy nie potwierdził obywatelstwa osoby ubiegającej się o wydanie dokumentu paszportowego;
  • gdy wnioskodawca nie wniósł wymaganej opłaty za paszport lub paszport tymczasowy.
Jak możesz się odwołać?

Jeśli konsul wyda Ci decyzję o odmowie wydania paszportu, to możesz od tej decyzji odwołać się – za pośrednictwem konsula – do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Odwołanie nie przysługuje od decyzji o odmowie wydania dokumentu paszportowego na wniosek sądu lub organu prowadzącego postępowanie.

Najczęściej zadawane pytania

Czy mogę otrzymać paszport tymczasowy?

Paszport tymczasowy jest wydawany wyłącznie w określonych przypadkach. Taki dokument paszportowy mogą otrzymać osoby:

  • przebywające poza granicami RP, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (jeśli wyrażą takie życzenie i złożą wniosek o wydanie tego dokumentu);
  • od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy;
  • w nagłych przypadkach:

- na powrót do miejsca stałego pobytu,

- związanych z chorobą,

- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,

- związanych z prowadzoną działalnością zawodową,

- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;

  • przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy.

 

Czy mogę złożyć wniosek o paszport tymczasowy, jeżeli zgubiłem dowód osobisty, a w Polsce mam do odbioru nowy 10-letni paszport?

Możesz złożyć u konsula wniosek o wydanie paszportu tymczasowego na powrót do kraju. Pamiętaj, aby udając się do urzędu (w kraju) po odbiór nowego paszportu - zabrać ze sobą paszport tymczasowy wydany przez konsula.

 

Zgubiłem dokument paszportowy. Co mam zrobić?

Jeśli utraciłeś swój paszport lub paszport tymczasowy musisz powiadomić o tym niezwłocznie organ paszportowy. Za granicą organem paszportowym jest konsul.

Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie paszportu oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula.

 

Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód wówczas utratę  lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo w Internecie przy pomocy udostępnionej przez usługi elektronicznej. 

Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego  własnoręczność  poświadczył notariusz

Pamiętaj! Jeśli odnajdziesz paszport, którego utratę zgłosiłeś w konsulacie, powinieneś niezwłocznie ten dokument zwrócić organowi paszportowemu (za granicą – konsulowi).

Materiały

oświadczenie​_-​_zachowanie​_anulowanego​_paszportu.docx
oświadczenie​_-​_zachowanie​_anulowanego​_paszportu.docx 0.01MB
wzór​_zaświadczenia​_wydawanego​_zgodnie​_z​_art​_36​_ust​_1​_lit​_a​_i​_b​_Rozporządzenia​_Rady​_(UE)​_20191111​_(1)
wzór​_zaświadczenia​_wydawanego​_zgodnie​_z​_art​_36​_ust​_1​_lit​_a​_i​_b​_Rozporządzenia​_Rady​_(UE)​_20191111​_(1).pdf 0.13MB
{"register":{"columns":[]}}