Sprawy paszportowe – informacje ogólne
Sprawy paszportowe – informacje ogólne
Uwaga: Od 31.03.2023 r. nowa usługa paszportowa online umożliwiająca składanie wniosków o paszport lub paszport tymczasowy dla dziecka do lat 12
W celu skorzystania z nowej usługi paszportowej matka lub ojciec dziecka (także ustanowiony przez sąd opiekun prawny lub kurator), musi posiadać podpis elektroniczny – kwalifikowany, osobisty lub podpis zaufany)
Usługa online pozwoli złożyć wniosek o dokument paszportowy dla dzieci do 12 roku życia bez potrzeby umawiania wizyty w konsulacie. Odbiór dokumentu dla dziecka w wieku 5-12 lat będzie wymagał osobistej wizyty dziecka z jednym rodzicem, opiekunem prawnym lub kuratorem w konsulacie (bez umawiania wizyty).
Szczegółowe informacje na temat dostępne są na portalu www.gov.pl.
Ważny dokument paszportowy:
- uprawnia do przekraczania granicy;
- poświadcza obywatelstwo polskie;
- poświadcza tożsamość osoby w nim wskazanej (w zakresie danych, jakie zawiera dokument).
Paszport wydany osobie, która nie ukończyła 12 lat jest ważny 5 lat od daty jego wydania, a wydany osobie powyżej 12. roku życia - 10 lat od daty jego wydania.
Paszport zawiera mikroprocesor, w którym zamieszczone są dane biometryczne: wizerunek twarzy i odciski palców.
Paszport tymczasowy mogą otrzymać osoby:
- przebywające poza granicami RP, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (jeśli wyrażą takie życzenie i złożą wniosek o wydanie tego dokumentu);
- od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy;
- w nagłych przypadkach:
- na powrót do miejsca stałego pobytu,
- związanych z chorobą,
- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
- związanych z prowadzoną działalnością zawodową,
- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;
- przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy;
Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 365 dni od daty jego wydania
WAŻNE! Konsul honorowy nie wydaje dokumentów paszportowych.
WAŻNE! Planując podróż za granicę, zapoznaj się z aktualnymi przepisami określającymi zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium danego państwa, w tym - w zakresie dotyczącym wymaganego okresu ważności paszportu oraz możliwości przekroczenia granicy na podstawie paszportu tymczasowego.
Podstawa prawna
Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 27 stycznia 2022 r.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentów paszportowych z dnia 9 września 2022 r.
Ustawa Prawo konsularne z dnia 25 czerwca 2015 r.
Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie opłat konsularnych z dnia 18 grudnia 2015 r.