W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uznanie za repatrianta

DOLNOŚLĄSKI
URZĄD WOJEWÓDZKI
we WROCŁAWIU

KARTA USŁUGI Nr: SOC-OP.0133.5.2024
Uznanie za repatrianta Data zatwierdzenia:
20.09.2024 r.
Co chcę załatwić?

Zostać uznanym za repatrianta w trybie decyzji administracyjnej wydanej przez Wojewodę Dolnośląskiego.

Kogo dotyczy?

Osoby, która łącznie spełnia poniższe warunki:

  1. ma polskie pochodzenie;
  2. przed 1 stycznia 2001 r.  zamieszkiwała na stałe na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej;
  3. przebywała w Polsce na podstawie:
  1. zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich albo studiach trzeciego stopnia (zgodnie z art. 144  ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769));
  2. lub przysługującego jej w związku z odbywaniem studiów prawa pobytu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 633);
  1. złoży wniosek do wojewody w terminie 12 miesięcy od ukończenia szkoły wyższej.

lub osoby, która łącznie spełnia poniższe przesłanki:

  1. ma polskie pochodzenie;
  2. przed 1 stycznia 2001 r.  zamieszkiwała na stałe na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej;
  3. przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na osiedlenie się, lub prawa stałego pobytu;
  4. posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego – z tymże dowód potwierdzający posiadanie lub zapewnienie źródeł utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest wymagany w przypadku osób, którym przysługują uprawnienia emerytalne lub rentowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

lub osoby, która łącznie spełnia poniższe warunki:

  1. uzyskała zezwolenie na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako małżonek repatrianta;
  2. posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego - z tymże dowód potwierdzający posiadanie lub zapewnienie źródeł utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest wymagany w przypadku osób, którym przysługują uprawnienia emerytalne lub rentowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pamiętaj, że chcąc skutecznie ubiegać się o uznanie za repatrianta nie mogą wobec Ciebie zachodzić okoliczności, o których mowa poniżej:

  1. utrata obywatelstwa polskiego nabytego w drodze repatriacji;
  2. repatriacja z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944-1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo przez Polską Rzeczpospolitą Ludową z Białoruską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Ukraińską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Litewską Socjalistyczną Republiką Radziecką lub Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich do jednego z państw będących stroną tych umów;
  3. prowadzona w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działalność na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. uczestnictwo w łamaniu praw człowieka,
  5. Twoje dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu,
  6. wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego,
  7. obowiązuje wobec Ciebie wpis danych do wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany.
Co przygotować?

Wymagane dokumenty:

  1. Wypełniony jeden egzemplarz wniosku o uznanie za repatrianta (formularz do pobrania: załącznik nr 1).
  2. Twój życiorys.
  3. Twoja jedna aktualna fotografia (oraz małoletnich dzieci w przypadku objęcia ich wnioskiem o uznanie za repatrianta)  - nieuszkodzona, kolorowa, o wymiarach 35 mm x 45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, mającą dobrą ostrość, przedstawiającą wizerunek twarzy od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz na jednolitym jasnym tle; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą jej wizerunek twarzy w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą wizerunek twarzy tej osoby w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

W uzasadnionych przypadkach do wniosku można dołączyć fotografię przedstawiającą osobę, której wniosek dotyczy, z zamkniętymi oczami, z innym niż naturalny wyrazem twarzy lub otwartymi ustami, jeżeli wiek lub stan zdrowia tej osoby nie pozwala na wykonanie fotografii spełniającej wcześniej wspomniane wymogi.

  1. Decyzja konsula o stwierdzeniu Twojego polskiego pochodzenia, o ile ubiegasz się uznanie za repatrianta na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2022 r. poz. 115).

UWAGA ! Jeżeli nie posiadasz takiej decyzji dołącz do wniosku dokumenty potwierdzające Twoje polskie pochodzenie. Dokumenty te wraz z wnioskiem o uznanie za repatrianta wojewoda przekaże konsulowi właściwemu ze względu na Twoje  ostatnie miejsce zamieszkania na stałe za granicą, w celu wydania decyzji o stwierdzeniu polskiego pochodzenia. Pamiętaj o wypełnieniu wniosku o stwierdzenie polskiego pochodzenia, który możesz pobrać tutaj --> załącznik nr 3.

  1. Poświadczona urzędowo kserokopia Twojego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo.
  2. Oryginał Twojego odpisu aktu urodzenia.
  3. Oryginał Twojego  odpisu aktu małżeństwa lub innego dokument określającego Twój stan cywilny.
  4. Poświadczona urzędowo kserokopia Twojej karty pobytu. 
  5. Dokumenty potwierdzające fakt zamieszkiwania przez Ciebie na stałe przed dniem wejścia w życie ustawy o repatriacji (tj. przed 1.01.2001 r.) na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej (lub ich kserokopie).
  6. Oświadczenie czy w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działałaś na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, lub uczestniczyłeś w łamaniu praw człowieka (wzór do pobrania: załącznik nr 4).
  7. Jeśli ubiegasz się o uznanie za repatrianta z uwagi na ukończenie szkoły wyższej na terenie Polski dołącz do swojego wniosku również:

a. zaświadczenie, że pobierałeś naukę w szkole wyższej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi;

b. odpis dyplomu.

  1. Jeśli ubiegasz się o uznanie za repatrianta na podstawie przepisów niezwiązanych z ukończeniem przez Ciebie szkoły wyższej na terenie Polski dołącz do swojego wniosku również:

a. dokumenty potwierdzające źródło utrzymania np. kserokopię umowy o pracę, aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu, rozliczenie podatkowe za rok poprzedzający złożenie wniosku;

b. dokumenty potwierdzające posiadanie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu mieszkalnego np. kserokopię umowy najmu, kserokopię umowy użyczenia, kserokopię stosownego aktu notarialnego.

UWAGA ! Jeżeli zamieszkujesz w lokalu mieszkalnym stanowiącym wyłącznie własność Twojego współmałżonka lub Twoich rodziców czy innych krewnych – do podania powinieneś dostarczyć stosowną umowę użyczenia, albo pisemne oświadczenie właścicieli lokalu mieszkalnego:

1) które będzie potwierdzać fakt zamieszkiwania przez Ciebie w należącym do nich lokalu,

2) w którym zostanie wskazane w jakim okresie jest Ci on użyczany/oddany do użytkowania,

3) w którym zostanie oznaczony numer księgi wieczystej posiadanego przez nich lokalu mieszkalnego, albo do którego dołączysz stosowny wydruk z elektronicznych ksiąg wieczystych wskazujący na jego właścicieli.

UWAGA !  Fakt posiadania zameldowania na pobyt stały lub czasowy nie jest tytułem prawnym, dlatego zaświadczenie o zameldowaniu nie stanowi dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego.

WAŻNE !

Do wniosku należy dołączyć, zgodnie ze wskazaną poniżej informacją, oryginały dokumentów lub ich uwierzytelnione kserokopie (tzn. potwierdzone za zgodność z oryginałem).

Zgodność kopii dokumentu z oryginałem może zostać poświadczona przez:

  1. pracownika tut. Urzędu po okazaniu/przesłaniu jego oryginału do wglądu (jeżeli składasz wniosek korespondencyjnie do Urzędu powinieneś wysłać samodzielnie wykonaną kopię dokumentu, jego oryginał oraz pisemną prośbę, w treści której zostanie oznaczone, które dokumenty mają zostać Ci zwrócone po ich uwierzytelnieniu – w takiej sytuacji oryginały dokumentów zostaną Ci zwrócone wraz z pierwszym pismem kierowanym do Ciebie w sprawie);

UWAGA ! W przypadku niezastosowania się do powyżej wspomnianych reguł oryginały dokumentów załączone do wniosku o uznanie za repatrianta lub w toku postępowania nie podlegają zwrotowi

  1. notariusza;
  2. polskiego konsula;
  3. występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym

Pamiętaj, że jeżeli nie posiadasz decyzji stwierdzającej polskie pochodzenie jesteś zobowiązany dołączyć do wniosku  o uznanie za repatrianta – w formie oryginalnej – dokumenty potwierdzające Twoje polskie pochodzenie, po wydaniu decyzji przez konsula dokumenty te zostaną Ci zwrócone.

Dowodami potwierdzającymi polskie pochodzenie mogą być dokumenty, wydane przez polskie władze państwowe lub kościelne, a także przez władze byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, dotyczące wnioskodawcy lub jego rodziców, dziadków lub pradziadków, a w szczególności:

  1. polskie dokumenty tożsamości;
  2. akty stanu cywilnego lub ich odpisy albo metryki chrztu poświadczające związek z polskością;
  3. dokumenty potwierdzające odbycie służby wojskowej w Wojsku Polskim, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej;
  4. dokumenty potwierdzające fakt deportacji lub uwięzienia, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej;
  5. dokumenty tożsamości lub inne dokumenty urzędowe zawierające wpis informujący o narodowości polskiej;
  6. o rehabilitacji osoby deportowanej, zawierające wpis informujący o jej narodowości polskiej;
  7. potwierdzające prześladowanie osoby ze względu na jej polskie pochodzenie.

Jeżeli obejmujesz wnioskiem swoje małoletnie dziecko, a drugi z rodziców nie ubiega się uznanie za repatrianta do wniosku dołącz:

  1. złożone przed konsulem pisemne oświadczenie drugiego z rodziców o wyrażeniu zgody na nabycie przez osobę małoletnią obywatelstwa polskiego (z tymże oświadczenia te mogą być złożone konsulowi za pośrednictwem wojewody), albo
  2. wyrok sądu pozbawiający władzy rodzicielskiej drugie z rodziców.

Do wniosku o uznanie za repatrianta obejmującego osobę małoletnią, która ukończyła 16 lat, dołącz również jej pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na nabycie obywatelstwa polskiego.

Samodzielny wniosek o uznanie za repatrianta w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie składają jej opiekunowie prawni albo jeden z opiekunów prawnych.

W trakcie toczącego się postępowania możemy Cię również zobowiązać do dostarczenia dodatkowych dokumentów potwierdzających okoliczności wskazane we wniosku (np. odpisy aktów urodzenia dzieci objętych wnioskiem o uznanie za repatrianta), jeżeli będzie to niezbędne dla wydania decyzji w Twojej sprawie.

WAŻNE !

Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być składane wraz z ich tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez polskiego tłumacza przysięgłego bądź konsula Rzeczypospolitej Polskiej (wymóg ten nie dotyczy dokumentów tożsamości, tzn. paszportu czy dokumentu podróży) – jeżeli załączysz do podania jedynie tłumaczenie dokumentu na język polski będziesz zobowiązany do dostarczenia oryginału dokumentu, z którego tłumaczenie dokonano, albo jego kserokopii.

Uzupełniając złożony już wniosek o uznanie za repatrianta korzystaj z formularza uzupełnienia wniosku (do pobrania: załącznik nr 8).

Zmianę adresu zamieszkania zgłoś na stosownym formularzu (do pobrania: załącznik nr 9).

UWAGA !

Dokumenty znajdujące się w aktach sprawy powinny być aktualne nie tylko w chwili składania wniosku, ale i na czas  trwającego postępowania, aż do wydania decyzji administracyjnej w sprawie.

Możesz wyznaczyć pełnomocnika do występowania w swoim imieniu w postępowaniu o uznanie za repatrianta. Pełnomocnictwo dołącza się do wniosku (przykładowy wzór pełnomocnictwa do pobrania: załącznik 5 ) wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, o ile umocowaną przez Ciebie osobą nie jest Twój współmałżonek, rodzeństwo lub wstępni.

UWAGA ! Zgodnie z przepisami prawa jeżeli będziesz działał za pośrednictwem pełnomocnika korespondencja w sprawie będzie kierowana do niego, w związku z czym nie składaj odrębnego pełnomocnictwa do doręczeń.

Z kolei jeżeli chcesz, żeby inna osoba, była umocowana jedynie do odbioru korespondencji w sprawie - możesz wyznaczyć pełnomocnika do doręczeń (przykładowy wzór pełnomocnictwa do pobrania: załącznik nr 6).  Pełnomocnictwo do doręczeń nie podlega opłacie skarbowej.

PAMIĘTAJ ! W sytuacji, w której nie korzystałbyś z wzorów pełnomocnictw zamieszczonych na naszej stronie zamieść w ich treści nie tylko swoje imię i nazwisko, ale także inne dane umożliwiające prawidłową identyfikację Twojej osoby, takie jak seria i numer posiadanego dokumentu tożsamości. Z uwagi na doniosłość skutków prawnych w procedurze uznania za repatrianta z treści pełnomocnictwa powinno wynikać wprost umocowanie do występowania w Twoim imieniu w tej konkretnie procedurze.

Wolę:

  1. wycofania wniosku o uznanie za repatrianta zgłosić należy pisemnie korzystając z formularza wycofania wniosku (do pobrania: załącznik nr 10);
  2. zawieszenia postępowania administracyjnego należy zgłosić pisemnie korzystając z formularza podania o zawieszenie postępowania administracyjnego (do pobrania: załącznik nr 11);
  3. podjęcia zawieszonego postępowania administracyjnego należy zgłosić pisemnie korzystając z formularza podania o podjęcie zawieszonego postępowania administracyjnego (do pobrania: załącznik nr 12).
Jakie dokumenty muszę wypełnić? Wypełnij wniosek o uznanie za repatrianta  (do pobrania: załącznik nr 1) oraz oświadczenie czy w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działałaś na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, lub uczestniczyłeś w łamaniu praw człowieka (wzór do pobrania: załącznik nr 4) .
Jak wypełnić dokumenty ?

Wniosek wypełnij zgodnie z pouczeniem ze strony 19 i 20 formularza podania oraz dodatkowymi informacjami zamieszczonymi w załączniku nr 2 (do pobrania: załącznik nr 2). 

Pamiętaj ! Przed złożeniem podanie należy je własnoręcznie podpisać w wyznaczonym do tego miejscu i oznaczyć datą.

UWAGA ! Brak podpisu jest brakiem formalnym, który należy uzupełnić pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Ile muszę zapłacić ?

Nie musisz płacić za wydanie decyzji w przedmiocie uznania za repatrianta, ale  jeżeli wyznaczysz pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy zapałać 17 zł (nie musisz płacić jeżeli Twoim pełnomocnikiem będzie Twój współmałżonek, rodzeństwo, wstępni, tj. rodzice, dziadkowie itd. lub zstępni, tj. dzieci, wnuk itd.).

Opłatę skarbową możesz wpłacić na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. o nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

- w tytule opłaty za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wskaż, że dotyczy pełnomocnictwa złożonego w sprawie i podaj swoje imię i nazwisko.

Kiedy złożyć dokumenty ?

Jeżeli chcesz złożyć wniosek o uznanie za repatrianta w związku z ukończeniem szkoły wyższej wniosek ten powinieneś złożyć w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły wyższej, w pozostałych przypadkach dokumenty złóż w dogodnym, wygodnym dla Ciebie terminie.

Gdzie załatwię sprawę?

Wnioski oraz uzupełnienia dokumentów w sprawie możesz złożyć:

  1. osobiście:

w dni robocze od godziny 08:15 (w środy od godziny 08:00)

w siedzibie Urzędu (we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1)

przy stanowisku nr 1 na Sali Obsługi Klienta B

po pobraniu biletu z automatu biletowego

UWAGA ! Rezerwacja terminów wizyt na złożenie wniosku w sprawach, o których mowa powyżej nie jest prowadzona, a ilość wydawanych dziennie biletów jest limitowana.

  1. korespondencyjnie na adres:

ODDZIAŁ OBYWATELSTWA POLSKIEGO

Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu

pl. Powstańców Warszawy 1

50-153 Wrocław

Dodatkowe informacje w zakresie uznania za repatrianta możesz otrzymać pod numerem 71 340 66 09 od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 14:00. Swoje pytania możesz również skierować na adres e-mail: obywatelstwa@duw.pl.
Co zrobi Urząd?
  1. Zweryfikuje wniosek.
  2. Poprosi ewentualnie o uzupełnienie występujących braków formalnych – w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
  3. Poprosi ewentualnie o uzupełnienie brakujących dokumentów.
  4. Przeprowadzi postępowanie administracyjne.
  5. Wyda decyzję w sprawie.

Będziemy się z Tobą kontaktować listownie, dlatego pamiętaj, że powinieneś nas informować o wszelkich zmianach dotyczących swojego adresu do korespondencji.

W sytuacji, w której będziemy zobowiązani wydać rozstrzygnięcie niezgodne z Twoim żądaniem zostaniesz o tym uprzedzony pisemnie, w wyznaczonym terminie będziesz mógł zapoznać się z aktami swojej sprawy i wypowiedzieć co do ich treści.

Decyzję wysyłamy listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Jaki jest czas reakcji?

Decyzję w sprawie wydajemy w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji od organów, do których wystąpiono z wnioskami o przekazanie danych i informacji o Tobie, a które mają znaczenie dla prowadzonego postępowania.

Jak się odwołać ?

Jeżeli wniosek o uznanie za repatrianta złożyłeś w terminie następującym od dnia 12 maja 2023 r. – to od decyzji, wydanej na jego podstawie, w której odstąpiono od uzasadnienia, ponieważ organ administracji publicznej uwzględnił w całości Twoje żądanie nie przysługuje odwołanie, decyzja taka jest ostateczna (szczegółowe informacje znajdują się w pouczeniu rozstrzygnięcia).

W innych przypadkach masz 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania naszej decyzji, aby się odwołać do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Odwołanie musisz złożyć za pośrednictwem Wojewody Dolnośląskiego.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania możesz zrzec się prawa do jego wniesienia wobec Wojewody Dolnośląskiego, oświadczenie należy złożyć na stosownym formularzu (do pobrania: załącznik nr 7) – możliwość taka dotyczy wszystkich decyzji wydawanych w postępowaniach wszczynanych  na podstawie wniosków złożonych przed dniem 12 maja 2023 r. oraz decyzji niezgodnych w całości (lub w części) z żądaniem strony wydanych w postępowaniach wszczynanych na podstawie wniosków złożonych od 12 maja 2023 r. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się  prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Informacje dodatkowe

Klauzule informacyjne

Z klauzulami dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego  na administratorach (przetwarzanie w związku z realizacją przepisów ustawy o  repatriacji w zakresie postępowania o uznanie za repatrianta) - w tym przypadku Wojewodzie Dolnośląskim oraz Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji – oraz  informacyjną dotyczącą danych osobowych przetwarzanych i w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców możesz zapoznać się po pobraniu załączników zamieszczonych poniżej:

Klauzula informacyjna - Oddział Obywatelstwa Polskiego

Klauzula informacyjna - KZREW w sprawach cudzoziemców

Prawa i obowiązki po uzyskaniu decyzji pozytywnej

Jeśli zostaniesz uznany za repatrianta jako cudzoziemiec obywatelstwo polskie nabędziesz z dniem wydania decyzji o uznaniu za repatrianta, jeżeli decyzja ta stała się ostateczna.

Decyzja o uznaniu za repatrianta osoby, o której mowa, powoduje, że przy ustalaniu prawa tej osoby do świadczeń emerytalnych i rentowych oraz ich wysokości w Rzeczypospolitej Polskiej okresy zatrudnienia za granicą uwzględnia się jako okresy składkowe.

Podstawa prawna

Art. 16 ustawy o repatriacji oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2018 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o uznanie za repatrianta oraz wymogów dotyczących dokumentów dołączanych do wniosku (Dz. U. z 2018 r. poz. 1199) oraz ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572).

 Karta ma charakter informacyjny i nie stanowi wykładni prawa

Materiały

Załącznik nr 1 - formularz wniosku o uznanie za repatrianta
Załącznik​_nr​_1​_-​_wzór​_wniosku​_-​_uznanie​_za​_repatrianta.pdf 0.18MB
Załącznik nr 2 - dodatkowe informacje dot. prawidłowego wypełnienia wniosku
Załącznik​_nr​_2​_-​_dodatkowe​_informacje​_dot​_prawidłowego​_wypełnienia​_wniosku.pdf 0.14MB
Załącznik nr 3 - wniosek o wydanie decyzji stwierdzającej posiadanie obywatelstwa polskiego
Załącznik​_nr​_3​_-​_wniosek​_​_o​_wydanie​_decyzji​_stwierdzajacej​_posiadanie​_obywatelstwa​_polskiego.docx 0.01MB
Załącznik nr 4 - oswiadczenie dotyczace m. in. niedzialania na szkode podstawowych interesow Rzeczpospolitej Polskiej
Załącznik​_nr​_4​_-​_oswiadczenie​_dotyczace​_m​_in​_​_niedzialania​_na​_szkode​_podstawowych​_interesow​_Rzeczpospolitej​_Polskiej.doc 0.03MB
Załącznik nr 5 - pelnomocnictwo ogolne w postepowaniu o uznaniu za repatrianta
Załącznik​_nr​_5​_-​_pelnomocnictwo​_​_ogolne​_w​_postepowaniu​_o​_uznaniu​_za​_repatrianta.doc 0.02MB
Załącznik nr 6 - pełnomocnictwo do doręczeń w postępowaniu o uznanie za repatrianta
Załącznik​_nr​_6​_​_-​_pelnomocnictwo​_do​_doreczen​_w​_postepowaniu​_o​_uznaniu​_za​_reaptrianta.doc 0.02MB
Załącznik nr 7 - oswiadczenie o zrzeczeniu sie prawa do wniesienia odwolania
Załącznik​_nr​_7​_-​_oswiadczenie​_o​_zrzeczeniu​_sie​_prawa​_do​_wniesienia​_odwolania.docx 0.01MB
Załącznik nr 8 - formularz uzupełnienia podania
Załącznik​_nr​_8​_-​_formularz​_uzupełnienia​_podania.docx 0.01MB
Załącznik nr 9 - formularz zgłoszenia zmiany adresu zamieszkania
Załącznik​_nr​_9​_-​_formularz​_zgłoszenia​_zmiany​_adresu​_zamieszkania.docx 0.01MB
Załącznik nr 10 - Formularz wycofania podania
Załącznik​_nr​_10​_-​_Formularz​_wycofania​_podania.docx 0.01MB
Załącznik nr 11 - Formularz wniosku o zawieszenie postępowania w sprawie uznania za repatrianta
Załącznik​_nr​_11​_-​_Formularz​_wniosku​_o​_zawieszenie​_postępowania​_w​_sprawie​_uznania​_za​_repatrianta.docx 0.02MB
Załącznik nr 12 - Formularz wniosku o podjęcie zawieszonego postepowania w sprawie uznania za repatrianta
Załącznik​_nr​_12​_-​_Formularz​_wniosku​_o​_podjęcie​_zawieszonego​_postepowania​_w​_sprawie​_uznania​_za​_repatriantaZałącznik nr 12 - Formularz wniosku o podjęcie zawieszonego postepowania w sprawie uznania za repatrianta.docx 0.02MB
Klauzula informacyjna - Oddział Obywatelstwa Polskiego
Klauzula​_informacyjna​_-​_Oddział​_Obywatelstwa​_Poskiego.pdf 0.11MB
Klauzula informacyjna dot. danych osobowych przetwarzanych w KZREW w sprawach cudzoziemców
Klauzula​_informacyjna​_dot​_danych​_osobowych​_przetwarzanych​_w​_KZEiWwsC.pdf 0.06MB
{"register":{"columns":[]}}