W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Strategiczny Plan Działań w zakresie Edukacji Ekologicznej

Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi prace nad Strategicznym planem działań w zakresie edukacji ekologicznej. To dokument, który będzie prezentować ramy wdrożeniowe działań z obszaru edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, uwzględniających treści dotyczące ochrony środowiska i klimatu ujęte w Polityce Ekologicznej Państwa 2030.

CEL STRATEGICZNY:

Środowisko i edukacja. Rozwijanie kompetencji ekologicznych społeczeństwa.

CELE OPERACYJNE:

  1. Określenie długoterminowych celów edukacji ekologicznej i klimatycznej, sposobu ich realizacji i pomiaru skuteczności działań;

  2. Wskazanie priorytetowych obszarów tematycznych oraz kluczowych grup społecznych i zawodowych dla działań z zakresu edukacji ekologicznej i klimatycznej;

  3. Zaplanowanie efektywnego finansowania powyższych działań z wykorzystaniem środków krajowych i europejskich.

 

IDEA DOKUMENTU

Naszym założeniem jest stworzenie kompleksowego dokumentu, który wyznaczy kierunki działań w zakresie edukacji ekologicznej na wielu poziomach i to na lata. Przyjęliśmy więc następujące idee oparte o dostępne już w Polsce publicznie opracowania i analizę podobnych dokumentów obowiązujących w innych krajach. Strategiczny plan działań w zakresie edukacji ekologicznej będzie więc zakładał, że:

  • Edukacja ekologiczna powinna być skierowana nie tylko do dzieci i młodzieży, ale także (a może nawet: przede wszystkim) do dorosłych, szczególnie tych decyzyjnych w kwestiach istotnych dla środowiska, społeczeństwa i gospodarki.

  • Powinniśmy kłaść nacisk na zmiany praktyk społecznych, a istotnym wymiarem tych działań jest moderowanie społecznej dyskusji o możliwościach zmiany stylu życia ma bardziej zrównoważony (zwiększenie udziału mediów).
  • Kompleksowa edukacja ekologiczna i klimatyczna musi obejmować edukację formalną, nieformalną i pozaformalną. Każdy z komponentów edukacji ekologicznej powinien być prowadzony w oparciu o nowoczesne metody i narzędzia nauczania, a także realizowany w dialogu i we współpracy z interesariuszami tych działań, w tym m.in. z instytucjami naukowymi, organizacjami pozarządowymi oraz społeczeństwem obywatelskim.
  • Edukacja ekologiczna musi być poparta dostępem do rzetelnych źródeł wiedzy o stanie środowiska, w szczególności poprzez prowadzenie badań, obserwacji i ocen stanu komponentów środowiska oraz kontynuację budowy i rozwijanie baz danych przestrzennych.
  • Zmiana systemowa, wprowadzająca edukację ekologiczną i klimatyczną na wszystkich poziomach nauczania, powinna zostać dokonana w sposób interdyscyplinarny, z nastawieniem na długofalowe skutki. Za wzór może tu posłużyć proces informatyzacji i cyfryzacji szkoły. Edukacja informatyczna jest realizowana zarówno na wydzielonych zajęciach z informatyki, jak i podczas wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach innych przedmiotów. Wdrożenie edukacji informatycznej do szkół wpłynęło na rozwój tej dziedziny i dynamiczny rozrost związanej z nią gałęzi gospodarki, przyczyniając się do wyrównania różnic między stanem wiedzy i kompetencji w większych ośrodkach miejskich oraz poza nimi.
  • Podobnie powinniśmy podejść do kształcenia „umiejętności ekologicznych i klimatycznych”, tak aby wraz z rozwojem i wdrażaniem zielonych technologii rozwijać również kompetencje społeczeństwa, w szczególności dzieci i młodzieży.
  • Wsparciem dla realizacji działań w obszarze edukacji ekologicznej powinien być wykorzystanie zamówień publicznych - w szczególności podjęcie odpowiednich działań edukacyjnych, zwiększających świadomość zamawiających, przedstawicieli instytucji kontrolnych w zakresie istniejących problemów środowiskowych, ich znaczenia, a także potrzeby i sposobu uwzględniania tych kwestii w ramach prowadzonych postępowań.

Kompleksowa edukacja ekologiczna i klimatyczna wymaga równoległego prowadzenia działań w zakresie edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej, we wszystkich obszarach tematycznych objętych strategią. Każdy z wyżej wspomnianych komponentów edukacji ekologicznej i klimatycznej powinien być prowadzony w oparciu o nowoczesne metody i narzędzia nauczania, a także realizowany w dialogu i we współpracy z interesariuszami tych działań, w tym m.in. 
•    organami administracji rządowej i samorządowej, 
•    instytucjami oświatowymi i naukowymi, 
•    instytucjami zarządzającymi obszarami cennymi przyrodniczo, 
•    mediami, 
•    organizacjami pozarządowymi 
•    reprezentantami lokalnych społeczności. 

HARMONOGRAM PRAC

Założyliśmy, że Strategiczny plan działań w zakresie edukacji ekologicznej zostanie sporządzony modelu partycypacyjnym z udziałem istotnych, w kontekście jego realizacji i celów, instytucji, organizacji i osób.

W pracach nad dokumentem, Ministerstwo Klimatu i Środowiska jest wspierane przez zespół ekspertów z zakresu edukacji ekologicznej. Dodatkowe informacje znajdą Państwo w zakładce: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/zespol-ds-prac-nad-strategicznym-planem-dzialan-w-zakresie-edukacji-ekologicznej

2024 rok

  • Opracowanie założeń dla planu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska we współpracy z innymi kluczowymi resortami -  punkt wyjścia do konsultacji;
  • Przygotowanie i facylitacja dialogu z przedstawicielami kluczowych interesariuszy  - wypracowanie kluczowych rekomendacji do planu.

2025 rok

  • Opracowanie wstępnej wersji Strategicznego Planu.
  • Przekazanie projektu dokumentu do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych;
  • Wprowadzenie zmian zgodnie z wnioskami z uzgodnień i konsultacji – przygotowanie ostatecznej wersji dokumentu;
  • Przyjęcie Planu przez Radę Ministrów.

9 października rozpoczęła się seria spotkań regionalnych w ramach procesu konsultacyjnego.

W ramach spotkań regionalnych zaproszeni zostaną przedstawiciele szkół wyższych prowadzących badania i programy związane z tą tematyką, nauczyciele, edukatorzy i metodycy z zakresu edukacji ekologicznej, a także przedstawiciele organizacji zajmujących się ochroną obszarów cennych przyrodniczo, organizacji i stowarzyszeń zajmujących się działaniami z zakresu edukacji ekologicznej, branż i zawodów związanych z zieloną transformacją. 

Zależy nam, aby do tego procesu zaprosić osoby aktywnie zajmujące się tematyką edukacji ekologicznej oraz klimatycznej, prowadzące działania ukierunkowane na zwiększanie świadomości środowiskowej oraz angażujące się w promocję zrównoważonego rozwoju np. poprzez realizację nowatorskich projektów aktywizujących społeczeństwo w obszarze nauk przyrodniczych i nauki o klimacie. Ich wiedza oraz bogate doświadczenie w zakresie ochrony środowiska i edukacji ekologicznej będą stanowiły bardzo istotną wartość
w procesie diagnozy obecnego stanu, a także wypracowania wytycznych do działań priorytetowych w tym zakresie.

Harmonogram spotkań regionalnych

Zdjęcia z konsultacji

GENEZA

Przygotowanie Strategicznego Plan Działań w zakresie Edukacji Ekologicznej jest zadaniem Ministra Klimatu i Środowiska zapisanym w „Polityce Ekologicznej Państwa 2030 – strategii rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej (PEP2030)”, przyjętej 16 lipca 2019 r.

Departament odpowiedzialny:

Departament Edukacji i Komunikacji, Wydział Edukacji Ekologicznej i Klimatycznej

Kontakt:

dek@klimat.gov.pl

{"register":{"columns":[]}}