14 mln zł na utworzenie BCU w województwie podlaskim
11.09.2023
Sekretarz Stanu w MEiN Dariusz Piontkowski uczestniczył w uroczystości podpisania umowy na utworzenie Branżowego Centrum Umiejętności w województwie podlaskim. Placówka powstanie przy Branżowej Szkole Specjalnej I stopnia w Różanymstoku i będzie kształciła kadry na potrzeby przemysłu meblarskiego.
BCU – nowoczesne placówki kształcenia zawodowego
– Centra po wybudowaniu, zmodernizowaniu istniejących budynków oraz wyposażeniu mają zajmować się m.in. szkoleniem uczniów, studentów i nauczycieli, ale także zdecydowanie polepszyć współpracę pomiędzy przedsiębiorcami a szkołami – mówił wiceminister Dariusz Piontkowski. Sekretarz Stanu w MEiN wyraził nadziej, że właśnie dzięki BCU współpraca z branżą, w tym przypadku meblarską, będzie efektywniejsza i ułatwi kontakt z przedsiębiorcami.
Wiceminister zwrócił uwagę, że Branżowe Centra Umiejętności będą kształcić w nowoczesny sposób, promując tym samym nowoczesne rozwiązania i technologie.
– Chodzi również o to, by wprowadzić rozwiązania innowacyjne i propagować je wśród wszystkich, którzy szkolą uczniów, nauczycieli – mówił wiceminister. – Chodzi także o promowanie nowoczesnych technologii, które dopiero wchodzą i w najbliższych latach będą wykorzystywane przez poszczególnych przedsiębiorców. To tutaj powinno trafić najnowocześniejsze wyposażenie – dodał.
Wiceminister Dariusz Piontkowski podkreślił, że rząd przekazuje 1,4 mld zł na utworzenie 120 nowoczesnych placówek kształcenia, egzaminowania i doskonalenia zawodowego. Zachęcił też organy prowadzące z województwa podlaskiego do udziału w trwającym konkursie na utworzenie BCU, gdyż – jak zaznaczył – jest na razie jedyna placówka, które powstaje w województwie podlaskim.
Na Branżowe Centrum Umiejętności w Różanymstoku, które powstanie przy Branżowej Szkole Specjalnej I Stopnia we współpracy z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Producentów Mebli, rząd przeznaczy 14 mln zł. Placówka będzie kształciła kadry na potrzeby przemysłu meblarskiego.
Branżowe Centra Umiejętności
Branżowe Centra Umiejętności to kolejny etap reformy kształcenia zawodowego. Jest to zupełna nowość w systemie oświaty, wykraczająca poza dotychczasowe tradycyjne modele kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego. Centra będą zaawansowanymi technologicznie ośrodkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania w danej branży. Z ich oferty będą mogli korzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy oraz pracownicy branż.
Wśród dziedzin, w których powstaną centra znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.
Centra będą tworzone przy szkołach kształcących w zawodach lub centrach kształcenia zawodowego i będą się specjalizowały w danej dziedzinie gospodarki.
BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:
- edukacyjno-szkoleniową,
- wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,
- innowacyjno-rozwojową, upowszechniającą wiedzę, innowacje i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową,
- wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.
Wartość projektu to ponad 1,4 mld zł. Jest on realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, ale obecnie jest prefinansowany ze środków krajowych pochodzących z Polskiego Funduszu Rozwoju.
W ramach konkursu na utworzenie BCU uruchomiono 3 nabory:
- I nabór – 15.10-16.12.2022 – wyłoniono 63 wnioski – wartość dofinansowania: ponad 700 mln zł
- II nabór – 3.02-3.04.2023 – wyłoniono 26 wniosków – wartość dofinansowania: ponad 314 mln zł
- III nabór – 7.07-25.09.2023
Odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego w Polsce
Reforma kształcenia zawodowego to jeden z filarów polityki Ministerstwa Edukacji i Nauki. System kształcenia zawodowego w Polsce wyróżnia się tle Europy. W 2020 r. w Polsce w kształceniu zawodowym mieliśmy 58,5 proc. uczniów, przy średniej UE na poziomie 52 proc. Dla porównania w Niemczech w kształceniu zawodowym było wówczas 59,6 proc. młodych ludzi, a we Francji i Hiszpanii odsetki te plasowały się na poziomie odpowiednio 39,7 proc. i 37,1 proc. Stale rośnie liczba uczniów w kształceniu zawodowym.